בלי הנפקה ובלי מכירה: כך נשארה חברת המידע העסקי הישראלית קירחת מכאן ומכאן

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, הודיעה כי תתנגד לעסקה שבה תימכר סטורנקסט לידי קרן פורטיסימו ב־180 מיליון שקל • הסיבה: חשש לזליגת נתונים שמחזיקה סטורנקסט אודות מתחרים לידי חברת סוגת אשר בה מחזיקה הקרן •  במאי האחרון החבר הנאלצה לגנוז תוכנית להנפקה בשווי של כ-200 מיליון שקל

עידו נויברבר (מימין) וויקטור שמריך, מבעלי סטורנקסט / צילום: תמר מצפי
עידו נויברבר (מימין) וויקטור שמריך, מבעלי סטורנקסט / צילום: תמר מצפי

מכירת ספקית המידע העסקי סטורנקסט לידי קרן ההשקעות פורטיסימו ירדה מהפרק, לאחר שהממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, הודיעה לקרן על כוונתה להתנגד לעסקה. ביטול המכירה היא המכה השנייה שסופגים בעלי סטורנקסט, בהם כמה מהדמויות המוכרות בשוק ההון הישראלי, לאחר שלא הצליחו להנפיק אשתקד את החברה בבורסה בתל אביב לפי שווי מבוקש של כ־200 מיליון שקל.

הקרנות הכספיות הן עדיין להיט, אך מי שהקפיצו את דמי הניהול נענשו
הכלכלנים מזהירים: הריבית בארה"ב עשויה לעלות גם מעבר ל-5%
בלי ספינים ובלי פוליטיקה: מה המצב האמיתי של השוק הישראלי?

באותה עת (מאי 2022) השתנו לרעה תנאי שוק ההנפקות במהירות, בעיקר על רקע תחילת העלאות הריבית האגרסיביות בארץ ובעולם. השוק הלך ונסגר להנפקות ראשוניות, וכך נגנזה במהירות תוכנית ההנפקה של סטורנקסט, והבעלים עברו למתווה של מכירה, בהנחה של כ־10% ביחס למחיר שבו תכננו להנפיק. בחודש יוני נחתם הסכם למכירתה של סטורנקסט לידי קרן פורטיסימו תמורת 180 מיליון שקל.

סטורנקסט

תחום עיסוק: ספקית מערכות אנליזה לקמעונאים ולעסקים

היסטוריה: הוקמה ב־1999. בעלי המניות המרכזיים בה הם דן רימוני, עידו נויברגר, ויקטור שמריך ובארי שקד, ומנהלי החברה

נתונים: מעסיקה 114 עובדים. בשנת 2021 רשמה הכנסות של 62.5 מיליון שקל ורווח נקי של 10.3 מיליון שקל

פורטיסימו, בהובלתו של יובל כהן, היא קרן השקעות פרטית מהמובילות בישראל, שמחזיקה בין היתר בחברות מתחומי התוכנה, התקשורת, התעשייה והמזון. הקרן אמורה הייתה להשלים את רכישת סטורנקסט כבר במהלך השנה שעברה, אלא שאישור רשות התחרות לעסקה התמהמה, והחודשים נקפו, תוך שהצדדים מאריכים שוב ושוב את המועד לסגירת העסקה.

יובל כהן, מנהל שותף בפורטיסימו / צילום: שלומי יוסף
 יובל כהן, מנהל שותף בפורטיסימו / צילום: שלומי יוסף

לאחר מספר חודשים התברר עתה באופן סופי שהצדדים לא יצליחו לקבל את האישור הנדרש. ברשות התחרות העלו חששות הנוגעים בעיקר להחזקה נוספת של קרן פורטיסימו, בחברת מוצרי המזון סוגת. האחרונה היא ספקית בארץ של מוצרים בסיסיים כמו סוכר, שמן, מלח וטחינה, בעוד שבידי סטורנקסט מידע אודות מתחריה של סוגת.

בהודעתה מיום ראשון השבוע ציינה רשות התחרות כי היות שסטורנקסט מספקת לקמעונאים ולספקי מזון נתונים המבוססים על מידע המתקבל מהקופות ברשתות השיווק, ובנוסף מספקת פורטל ספקים לחברות וארגונים, עלו שני חששות מרכזיים ביחס למיזוג. הראשון נגע ליכולת של ספקים המתחרים בסוגת להתחבר למערכת של סטורנקסט, והחשש השני נגע למידע רגיש אודות מתחריה של סוגת שמוחזק על ידי סטורנקסט.

 

לדברי רשות התחרות, "מידע זה כולל נתוני כמויות ולעיתים אף מחירי מכירה לקמעונאים ומידע על מכירה של מותגים פרטיים של קמעונאים. גישה למידע זה עלולה להגדיל את כוח השוק של סוגת, שהיא כבר היום ספק גדול, ולהעלות את חסמי הכניסה לשווקים שבהם היא פועלת".

טענות לנוקשות יתר

"נפילת המכירה של סטורנקסט מתרחשת בניגוד להערכות וההיגיון", אומר גורם המקורב לעסקה, ומרמז על נוקשות יתר מצד הרגולטור. עם זאת, הוא טוען כי מדובר בעיכוב זמני של מכירת החברה, וכי "למרות שהמכירה לפורטיסימו לא תצא לדרך, אני מעריך שמכירת סטורנקסט תעמוד בקרוב שוב על הפרק".

לדבריו "לנוכח מצב שוק ההנפקות הנוכחי, נראה שחברות בשווי סביב 200 מיליון שקל פחות מעניינות את הבורסה, כך שעסקה עתידית תהיה כנראה מכירה לקרן פרייבט אקוויטי אחרת או אולי חברת תוכנה". התנאי להשלמת העסקה לפי אותו גורם, הוא מכירת החברה עם ההנהלה שלה, שלדבריו הוכיחה את עצמה גם במהלך 2022. לדבריו "סטורנקסט עמדה בתחזיות שסיפקה".

עם בעלי השליטה בסטורנקסט (המוחזקת באמצעות השותפות ווליו דאטה) נמצאות כאמור דמויות מוכרות בשוק ההון הישראלי, בראשן ויקטור שמריך ועידו נויברגר המחזיקים טרם המכירה 19.3% מהמניות כל אחד. שמריך ונויברגר הם גם בעלי השליטה ומנהליו של בית ההשקעות ווליו בייס, שחברת החיתום שלו היא זו שהובילה את מהלך ההנפקה שבוטל, ולאחר מכן את המכירה לפורטיסימו.

עוד מחזיקים בחברה, דני רימוני, מנכ"ל חברת רימוני תעשיות ואחד מבעליה, ושותפות שמוחזקת ע"י מנהלי החברה בעבר ובהווה, הכוללת את דני מושיוף, גיא מלישקביץ, יורם שגיא ובארי שקד (בעברו מבעלי ריטליקס). לשותפות 42% מהחברה. תנאי שכרו של המנכ"ל מלישקביץ הסתכמו ב־1.65 מיליון שקל בשנת 2021.

סטורנקסט נשלטה בעבר על־ידי ענקית התוכנה הישראלית ריטליקס, שעסקה בפיתוח מערכות תוכנה לרשתות קמעונאיות, בעיקר לסופרמרקטים ולחנויות נוחות. בשנת 2013 נרכשה ריטליקס על־ידי NCR האמריקאית תמורת 800 מיליון דולר. כשנתיים לאחר מכן, מכרה NCR את החזקותיה של ריטליקס בסטורנקסט לידי בעליה הנוכחיים, תמורת כמה עשרות מיליוני שקלים. בהמשך רכשו בעלי השליטה גם את המניות של שותפים נוספים בחברה: קוקה קולה ישראל, ישראכרט, ודיסקונט השקעות.

שומרת על רווחיות

הכוונה להנפיק את החברה בחודש מאי אשתקד, חשפה את נתוניה הכספיים של סטורנקסט. מהנתונים עלה כי מדובר בחברה רווחית באופן עקבי זה מספר שנים. כך למשל בסיכום שנת 2021 הסתכמו הכנסות החברה ב־62.5 מיליון שקל, עלייה של 7% ביחס לשנה הקודמת. הרווח התפעולי זינק ב־25% ל־14.3 מיליון שקל, ובשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 11.5 מיליון שקל, עלייה של 63% ביחס לרווח הנקי שנה קודם לכן. החברה חילקה דיבידנדים בסכום של כ־20 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות לבעלי המניות שלה. בסטורנקסט הציגו נתונים שלפיהם שיעור ההכנסות השנתיות החוזרות (ARR) עומד על 87.8% מסך ההכנסות. שיעור שימור הלקוחות (RR) גבוה גם כן ועומד על 98.5%.

בידי החברה מערכת דיגיטלית שאוספת את כלל המידע הקמעונאי מ־2,650 קופות ונקודות מכירה בסופרמרקטים וברשתות של מוצרי צריכה, ומעבדת אותו למערכת מידע זמין ומקוון. לסטורנקסט שני תחומי פעילות. הראשון הוא B2B - אוטומציית תהליכים עסקיים בין חברות, התחום השני הוא דאטה ואנליזה - איסוף, עיבוד וניתוח מידע בשוק מוצרי הצריכה המהירה (FMCG).

במגזר הדאטה והאנליזה של החברה, היא מפלחת בזמן אמת 85% משוק המוצרים שיש להם ברקוד בישראל, בהיקף כספי שנתי של 42.2 מיליארד שקל. הלקוחות של החברה מקבלים מידע, מגמות ונתונים על נתח השוק בפילוחים מגוונים. עם לקוחות החברה נמנות כלל הרשתות הקמעונאיות הגדולות במשק, כגון שופרסל, רמי לוי ויוחננוף, וכן הספקיות תנובה, אסם, שטראוס וקוקה קולה.

עם השנים נכנסה החברה לתחומים נוספים, והיא מספקת שירותים גם לגופים ביטחוניים כגון רפאל ושירות בתי הסוהר, לבנקים, לחברות ביטוח ועוד.