מכירה במקום הנפקה לציבור: קרן פורטיסימו רוכשת את סטורנקסט ב-180 מיליון שקל

חברת המידע הקמעוני שבשליטת בעלי בית ההשקעות ווליו בייס ומנהליה נמכרת לאחר שהגישה תשקיף - בדומה למקרה של חברת הנדל"ן אביב ייזום שויתרה על הנפקה לטובת עסקת השקעה עם מליסרון • המחיר נמוך ב-10% מהשווי שציפתה החברה להשיג בהנפקה

יובל כהן - פורטיסימו / צילום: שלומי יוסף
יובל כהן - פורטיסימו / צילום: שלומי יוסף

הטלטלות העזות שפוקדות את הבורסה בת"א בחודשים האחרונים, הובילו להתייבשות שוק ההנפקות הראשוניות מצד חברות חדשות שביקשו להפוך לציבוריות ואף פרסמו טיוטת תשקיף לצורך זה. עם זאת, ישנם מקרים שבהם עצם חשיפת החברה מוביל לעסקת מימוש של הבעלים, גם אם לא בדרך שבה תוכנן לעשות זאת.

כזה הוא המקרה של חברת המידע הקמעוני סטורנקסט, אשר זמן קצר לאחר פרסום התשקיף נמכרת כעת לקרן פורטיסימו בניהולו של יובל כהן תמורת 180 מיליון שקל - מחיר הנמוך ב-10% מהשווי אותו ציפו בסטורנקסט להשיג בהנפקה.

אגב, מדובר בפעם השנייה תוך פחות מחודש שבה בעלי חברה עם תשקיף פתוח, מוותרים על מהלך הנפקה לטובת עסקת מכירה. בסוף חודש מאי הייתה זאת חברת הנדל"ן אביב ייזום, שלאחר פרסום התשקיף חתמה על עסקה שבה תרכוש ענקית הקניונים מליסרון של ליאורה עופר 50% ממניותיה בהשקעה של 600 מיליון שקל, כאשר רוב הסכום יוזרם לחברה ומקצתו לבעלי אביב ייזום (האחים דורון אביב ודפנה הרלב).

גורם המקורב לעסקת סטורנקסט אמר לגלובס כי "הנתונים שהחברה מספקת הם בבחינת מידע קריטי לספקים ולקמעונאים. החברה פיתחה יכולות מעניינות, גם בתחום ה-B2B, ופורטיסימו להערכתי יירצו להמשיך להשביח אותה ולהרחיב את פעילותה. מבחינתם זאת חברה שאפשר להזדקן איתה".

בין בעלי השליטה בסטורנקסט (המוחזקת באמצעות השותפות ווליו דאטה) מספר דמויות מוכרות בשוק ההון הישראלי ובראשן ויקטור שמריך ועידו נויברגר המחזיקים טרם המכירה  19.3% מהמניות כ"א. שמריך ונויברגר הם גם בעלי השליטה ומנהליו של בית ההשקעות ווליו בייס, שחברת החיתום שלו היא זו שהובילה את מהלך הנפקת החברה שבוטלה כעת.

מידע מ-2,650 קופות ונקודות מכירה

בעבר הייתה סטורנקסט בשליטת ענקית התוכנה הישראלית ריטליקס, שעסקה בפיתוח מערכות תוכנה לרשתות קמעוניות, בעיקר לסופרמרקטים ולחנויות נוחות. בשנת 2013 נרכשה ריטליקס על-ידי חברת NCR האמריקאית תמורת 800 מיליון דולר.

כשנתיים לאחר מכן, מכרה NCR את החזקותיה של ריטליקס בסטורנקסט לידי צמד בעלי ווליו בייס, דני רימוני ומנהלי סטורנקסט עצמה תמורת כמה עשרות מיליוני שקלים. הללו (באמצעות השותפות ווליו דאטה) רכשו בהמשך גם את יתרת מניות החברה, מידי קוקה קולה ישראל, ישראכרט ודיסקונט השקעות.

בידי סטורנקסט מערכת דיגיטלית שאוספת את כלל המידע הקמעוני מ-2,650 קופות ונקודות מכירה בסופרמרקטים וברשתות של מוצרי צריכה, ומעבדת אותו למערכת מידע זמין ומקוון. מדובר במידע אודות היקף השוק מבחינה כמותית וכספית, קטגוריות המוצרים הנכללים בו, מחירי המוצרים ונתחי השוק, וכן השתנות הנתונים לאורך זמן.

החברה פועלת בשני תחומים. התחום הראשון הוא B2B - אוטומציית תהליכים עסקיים בין חברות, התחום השני הוא דאטה ואנליזה - איסוף, עיבוד וניתוח מידע בשוק מוצרי הצריכה המהירה (FMCG). 

מגזר הדאטה והאנליזה של החברה מפלח בזמן אמת 85% משוק המוצרים שיש להם ברקוד בישראל, בהיקף כספי שנתי של 42.2 מיליארד שקל. הלקוחות של סטורנקסט מקבלים מידע, מגמות ונתונים על נתח שוק בזמן בפילוחים מגוונים.

עם לקוחות החברה נמנות כלל הרשתות הקמעוניות הגדולות במשק, כגון שופרסל, רמי לוי ויוחננוף. בין הספקיות שפועלות עם המערכת נמצאות תנובה, אסם, שטראוס וקוקה קולה. עם השנים נכנסה החברה לתחומים נוספים והיא מספקת שירותים גם לגופים ביטחוניים כגון רפאל ושירות בתי הסוהר, בנקים, חברות ביטוח ועוד. 

"שוק המאופיין עדיין בתהליכים איטיים"

סטורנקסט, שהוקמה לפני 20 שנה, מעסיקה 114 עובדים. עם בעלי המניות בחברה, מעבר לשמריך ונויברגר מווליו בייס, נמנים כאמור גם דני רימוני, מנכ"ל חברת רימוני תעשיות ומבעליה (19.4%) ושותפות של מנהלי החברה בעבר ובהווה - דני מושיוף, גיא מלישקביץ (המנכ"ל), יורם שגיא ובארי שקד - המחזיקה ב-42% מהחברה טרם המכירה. 

סטורנקסט מציגה רווחיות עקבית בשנים האחרונות. בשנת 2021 הסתכמו הכנסותיה ב-62.5 מיליון שקל, עלייה של 7% ביחס לשנה הקודמת. הרווח התפעולי זינק ב-25% ל-14.3 מיליון שקל ובשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 10.3 מיליון שקל, עלייה של 17% ביחס לרווח הנקי שנה קודם לכן. 

יובל כהן, מייסד ושותף מנהל בקרן פורטיסימו, ציין כי "סטורנקסט היא פלטפורמה מרשימה המציעה פתרונות חדשניים בתחום הטרנספורמציה הדיגיטלית לתהליכים עסקיים בין חברות, שוק המאופיין עדיין בתהליכים ידניים ואיטיים שבהדרגה התייעל בשנים האחרונות.

"אנו צופים כי צמיחה זו תתעצם בשנים הקרובות בזכות העלאת המודעות בקרב חברות ליתרונות המובהקים במעבר לתהליכים אוטומטים ודיגיטלים בענן. בכוונתנו להאיץ את צמיחתה של סטורנקסט על-ידי פיתוח מוצרים חדשניים נוספים, רכישות פעילויות משלימות והתרחבות לתחומים חדשים".

תעודת זהות | סטורנקסט

תחום עיסוק: מערכות אנליזה לקמעונאים ועסקים
היסטוריה: הוקמה ב-1999. בעלי המניות המרכזיים בה הם דן רימוני, עידו נויברגר, ויקטור שמריך, ובארי שקד ומנהלי החברה
נתונים: מעסיקה 114 עובדים. מטה החברה יושב בקריית מטלון בפתח תקווה