מכירה במקום הנפקה: המהלך שחסך למשפחת אביב את ההתמקחות עם המוסדיים

ענקית הנדל"ן המניב מליסרון רכשה 50% מחברת אביב ייזום, שמתמחה בבנייה למגורים ובהתחדשות עירונית, בעסקת מכירה שהפתיעה את פעילי שוק ההנפקות הישראלי • ההנפקה כבר נדחתה אשתקד עקב מחלוקת עם המשקיעים המוסדיים על שווי החברה

מגדלי משה אביב, של חברת אביב ייזום / צילום: תמר מצפי
מגדלי משה אביב, של חברת אביב ייזום / צילום: תמר מצפי

מהלך מהשבוע שעבר שהפתיע את הפעילים בשוק ההנפקות המקומי הוא עסקת המכירה של מחצית ממניות חברת אביב ייזום לידי ענקית הנדל"ן המניב מליסרון. ביום חמישי האחרון דיווחה מליסרון שבשליטת ליאורה עופר, הפעילה בעיקר בתחום הקניונים, על רכישת 50% מאביב ייזום, המתמחה בבנייה למגורים ובהתחדשות עירונית, וזאת בעת שהייתה בעיצומו של מהלך להנפקת מניותיה בבורסה בת"א.

בצורת בשוק ההנפקות: "חברות נדרשות לקצץ רבע מהשווי המבוקש" 

בעוד שהצעד מאפשר למליסרון  להיכנס לתחום הבנייה למגורים, שכן לאביב ייזום יש צבר פרויקטים להקמת 3,500 דירות, היא בעיקר "חסכה" למוכרים, האחים דורון אביב ודפנה הרלב (לשעבר בעלי חברת אוסיף) את מימוש מהלך ההנפקה המתוכנן, שכבר נדחה פעם אחת אשתקד עקב מחלוקת עם המשקיעים המוסדיים על שווי החברה.

דורון אביב / צילום: יונתן בלום
 דורון אביב / צילום: יונתן בלום

דפנה הרלב / צילום: איל יצהר
 דפנה הרלב / צילום: איל יצהר

לנוכח תנאי השוק הקודרים כעת, שהיו מקשים ודאי גם השנה על ניסיון ההנפקה של אביב ייזום, השיגו האחים אביב-הרלב עסקה מצוינת, שבה תשקיע מליסרון 600 מיליון שקל בחברה שבבעלותם, כאשר חלק מהסכום (450 מיליון שקל) יוזרם לחברה והיתרה לבעלים, והשווי שמוענק לאביב ייזום בה יעמוד על 840 מיליון שקל - לא רחוק מהשווי הראשוני שלו ציפו בהנפקה.

צעד המכירה של מחצית ממניות החברה שבבעלותם למליסרון, מחברות הנדל"ן המניב הגדולות והיציבות בישראל, נחשב לחכם במיוחד, משום שיחס המשקיעים בת"א כלפי חברות הנדל"ן למגורים הפך חשדני יותר בתקופה האחרונה, וחלק מהן - בעיקר הממונפות יותר - סבלו מירידות חדות. כך, מדד ת"א בנייה, הכולל את יזמיות הבנייה למגורים הגדולות במשק, כגון שיכון ובינוי ודמרי, נפל ב-15.8% מתחילת השנה.

פרויקטים שצפויים להניב 8 מיליארד שקל

קבוצת אביב, בעלת אביב ייזום, מתמחה בהקמת פרויקטי בנייה למגורים ולמשרדים בעיקר באזור גוש דן. בין הפרויקטים המפורסמים שהקימה בעבר נכללים מגדל משה אביב (שנקרא ע"ש המייסד המנוח), בית חולים אסותא בצפון תל אביב ובית הדיור המוגן פאלאס שבמרכז תל אביב.

אביב ייזום מנוהלת כיום על ידי ילדיו של משה אביב, דורון אביב, המכהן כיו"ר, ודפנה הרלב, המשמשת כמנכ"לית החברה. גם לאחר העסקה עם מליסרון יכהנו השניים בתפקידיהם, בעוד שמנכ"ל מליסרון, אופיר שריד, יישמש כיו"ר משותף של אביב ייזום.

פרויקטי הנדל"ן שמביאה אביב ייזום למליסרון צפויים להניב בעתיד הכנסות של למעלה מ-8 מיליארד שקל, שמתוכם חלקה של אביב ייזום עומד על כ-6 מיליארד שקל. הפעילות תאפשר למליסרון להיכנס לתחום המגורים, ולהאיץ את התוכניות הקיימות שלה להקמת מאות יחידות דיור במספר מוקדים בארץ.

מהלך דומה במכירת אאורה לחברת מבנה

מהלך בעל מאפיינים דומים לזה של עסקת אביב ייזום, שבו תשקיף הנפקה סייע למכור פעילות בתחום הבנייה, התרחש בחודש מאי אשתקד, כשחברת אאורה , בשליטה וניהול של יעקב אטרקצ'י, מכרה פעילות ייזום למגורים שרוכזה בקרן הריט שהקימה וניסתה להנפיק, לידי ענקית הנדל"ן המניב מבנה , בניהולו של דודו זבידה, תמורת 750 מיליון שקל.

מהלך המכירה חיזק את ההון של אאורה, והיה בין הצעדים שסייעו לה לרשום התאוששות חדה ולצאת ממצב משברי במהלך שנת הקורונה (2020), אז הגיעו תשואות האג"ח שלה (סדרה י"ד) לאזור 15%, בשיא המשבר. בשנה האחרונה ירדו התשואות עד ל-1.1% בתחילת 2022, ומאז עלו בדומה להתנהלות שוק החוב ל-4.9%. מניית אאורה זינקה בשנה האחרונה ב-81% ושווי השוק שלה עומד על 1.6 מיליארד שקל.