צ'חנובר וריכטר יובילו מרכז פיתוח תרופות באבו דאבי

מרכז חדש באבו דאבי שהוקדם בשיתוף עם הסטארט־אפ הישראלי קיוריס (Quris) יקדם תהליכי פיתוח של תרופות מותאמות אישית, שיותאמו לאוכלוסייה הייחודית במזרח התיכון ובצפון אפריקה, במטרה להפוך שוק זה לכדאי לחברות הפארמה • וגם: הזוכים בפרס הישראלי שמנבא את פרס נובל • אירועים ומינויים

צוות קיוריס וצוות אונ׳ בן זייד / צילום: Quris
צוות קיוריס וצוות אונ׳ בן זייד / צילום: Quris

קרוב ל־90% מהתרופות נכשלות בשלב הניסויים הקליניים, שיעור עצום שהופך את הפיתוח ליקר מאוד לחברות התרופות ומגביל את העשייה הרפואית. הסטארט־אפ הישראלי קיוריס (Quris), שמנסה למנוע בדיוק את זה, חתם החודש עם אוניברסיטת מוחמד בן זייד לבינה מלאכותית מהאמירויות, על הקמת מרכז Bio AI באבו דאבי במטרה לשנות את התמונה.

המרכז החדש יקדם תהליכי פיתוח תרופות מותאמות אישית, שיותאמו לאוכלוסייה הייחודית במזרח התיכון ובצפון אפריקה, במטרה להפוך שוק זה לכדאי לחברות הפארמה. בנוסף הוא יעסוק בפיתוח טכנולוגיות שיאפשרו אופני טיפול שונים בהתאם לזהות הפציינט, מה שעשוי להפחית דרמטית את תופעות הלוואי.

הסכם המחקר הראשוני מוערך ב-1.5 מיליון דולר, עם צפי להתרחבות למספר פרויקטים בתקציבים דומים. בנוסף, קיוריס בוחנת הקמת מרכז מחקר מסחרי לבינה מלאכותית בשיתוף אוני' בן זייד, בהשקעה משותפת שתעמוד על 50־100 מיליון דולר בשלוש השנים הבאות.

החברה, בהובלת המנכ"ל ד"ר צחון בנטואיץ' וסמנכ"ל הטכנולוגיות יוסי הרן, פיתחה טכנולוגיית חיזוי מבוססת בינה מלאכותית וביולוגיה ממוזערת על שבב, שמטרתה לחזות את סיכויי ההצלחה של תרופות לפעול בבטחה בגוף האדם, עוד בטרם הכניסה לשלב הניסויים הקליניים. למעשה, המערכת מייתרת את הצורך בניסויים בבעלי חיים.

קיוריס הוקמה ב-2019, ועד כה גייסה 37 מיליון דולר במסגרת סבב הסיד שלה, כולל מענקית ההשקעות סופטבנק, שאת פעילותה בישראל מוביל ראש המוסד לשעבר יוסי כהן. צוות המחקר של קיוריס מובל על ידי זוכה פרס נובל פרופ' אהרון צ'חנובר, פרופ' רוברט לנגר מייסד ומנכ"ל מודרנה, האנק מקינל לשעבר מנכ"ל פייזר, וד"ר קובי ריכטר מייסד אורבוטק ומדינול.

לדברי פרופ' ארון שינג, נשיא האוניברסיטה וחוקר במרכז הבינה המלאכותית שיוקם, "יכולות המחשוב הייחודיות שיש לנו באוניברסיטת בן זייד יסייעו לזרז ולקדם את החזון של קיוריס לפיתוח תרופות מותאמות אישית מצילות חיים".

הזוכים בפרס הישראלי שמנבא את פרס נובל

פרס וולף הישראלי, הנחשב לאחד המנבאים של פרס הנובל, מוענק השנה ברפואה לפרופ' דניאל יהושע דרוקר מאוניברסיטת טורונטו, על עבודתו החלוצית בבירור המנגנונים ההורמונליים במערכת העיכול הקשורים לסוכרת והשמנה.

פרס וולף במתמטיקה מוענק לפרופ' אינגריד דובשי מאוניברסיטת דיוק בארה"ב, על עבודתה בתיאוריית "אדוות" במתימטיקה. מחקריה השפיעו דרמטית על האופן שבו מעובדות תמונות, בתחומים כמו הדמיה רפואית, ניתוח תמונות טלסקופ האבל, זיהוי מסמכים מזוייפים וטביעות אצבעות.

פרס וולף בכימיה מוענק במשותף לפרופסורים צ'ואן הא מאוניברסיטת שיקגו, ג'פרי קלי ממכון המחקר סקריפס בארה"ב והירואקי שוגה מאוניברסיטת טוקיו, על גילויים חלוציים בתום ה-RNA והחלבונים. הא הוא אבי הרעיון ששינויי RNA הם הפיכים, ויכולים לשלוט בביטוי הגנים. מחקריו הבסיסיים הובילו לגישות לפיתוח טיפולים פוטנציאליים במחלות כגון סרטן.

מחקריו של פרופ' קלי מתמקדים בהבנת קיפול חלבונים, כולל קיפול שגוי היוצר צברי חלבונים, שהם חלק ממנגנון ההתפתחות של מחלות כמו אלצהיימר. שוגה פרץ דרך בשימוש בחומצות אמינו "לא טבעיות", באופן המרחיב מאוד את הפוטנציאל לתכנות מחדש של הקוד הגנטי.

בתחום החקלאות מוענק הפרס לפרופ' מרטינוס תיאודור "רין" ואן גנוכטן, מהאוניברסיטה הפדרלית של ריו דה ז'נרו, ברזיל, על עבודתו פורצת הדרך בהבנה וחיזוי של זרימת מים בתוך אדמה נקבובית. ואילו בתחום האמנות הפרס מוענק במשותף לפוג'יקו נאקאיה מיפן וריצ'רד ג'וליאן לונג מאנגליה.

נאקאיה מרבה לעבוד עם ערפל מלאכותי, שלדבריה "גורם לדברים גלויים להפוך לבלתי נראים ולדברים בלתי נראים - כמו רוח - להיות גלויים". לונג מפסל תנועה של אדם בטבע, או דימויים של טבע בתוך מרחבים.

קרן וולף נוסדה בשנת 1975 בידי ד"ר ריקרדו וולף ז"ל, ממציא, דיפלומט ונדבן, ורעייתו פרנסיסקה, אשר תרמו את הונם להקמת הקרן. עד כה זכו בו 337 מדענים ואומנים, כאשר כשליש מהזוכים זכו לאחר מכן בפרס נובל. השנה הוכרזו הפרסים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר החינוך מר יואב קיש ויו"ר מועצת קרן וולף פרופ' דן שכטמן, זוכה פרס נובל ופרס וולף.

מצנח הזהב

אלוף במיל' עוזי מוסקוביץ', יו"ר HUB Securityהמפתחת פתרונות ושירותי אבטחת סייבר, ימונה למנכ"ל החברה. אייל משה, המנכ"ל והמייסד, ימונה לנשיא החברה בארה"ב.

רן נוי, 43, יכהן כסמנכ"ל הכספים של קבוצת BATM, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות תקשורת וסייבר מתקדמות וציוד רפואי לבדיקות מעבדה.

ערן יורובסקי מונה לסמנכ"ל השיווק ב-FireArc, המפתחת אפליקציות וטכנולוגיות פרסום מתקדמות למשתמשים ברחבי העולם.

יניב כהן מונה למנהל לקוח ראשי בנובידאה, וערן בן עזר יכהן כסמנכ"ל הכספים.

יניב כהן וערן בן עזר / צילום: נובידאה
 יניב כהן וערן בן עזר / צילום: נובידאה

אורית סיגל-ודעי מונתה למנמ"רית וסמנכ"לית תשתיות ענן ב-CyberProof.

אור הרפז מונה לסמנכ"ל התחדשות עירונית בקבוצת תצפית נדל"ן, העוסקת ביזמות ואחזקת נדל"ן למגורים, מסחר ולוגיסטיקה. החברה מחזיקה בנכסים מניבים בישראל, ומקדמת הקמת מתחם ענק של 70 אלף מ"ר בכניסה ליישוב אלפי מנשה הכולל מסחר, משרדים ומרכז לוגיסטי.

עו"ד עמית יפרח נבחר ליו"ר חבר הנאמנים של המכללה האקדמית אחוה.

אורית שטיינפלד נבחרה למנהלת חטיבת קהל וקהילה ברשות הטבע והגנים.

חדשות טובות

טבע ועמותת יוניסטרים משיקות את תוכנית "ביוטק הדור הבא 3", שבמסגרתה בנות ובני נוער ישראלים, יהודים וערבים, עם וללא מוגבלויות, יפתחו יחד סטארט־אפים העוסקים בעולמות הפארמה והביוטק - בדגש על נגישות לתרופות.

לאירוע הפתיחה, שנערך בבית הגלגלים בהרצליה, הגיעו הנערים והנערות וכן ד"ר ערן הררי, מנהל המו"פ הייחודי הגלובאלי בטבע, יפעת בכור מנכ"לית יונסטרים, ופרופ' דוד מרגל המנהל הרפואי של בית חולים רפאל.

ד''ר ערן הררי, יפעת בכור ופרופ' דוד מרגל / צילום: אלעד מלכה
 ד''ר ערן הררי, יפעת בכור ופרופ' דוד מרגל / צילום: אלעד מלכה

לתוכנית, שבה שותפה גם עמותת נגישות ישראל, גויסו מנטורים מהשורה הראשונה שילוו את בני הנוער בתהליך, ובהם הרב שי פרון נשיא תנועת פנימה ושר החינוך לשעבר, ופרופ' סיגל סדצקי מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ת"א, שבתקופת הקורונה כיהנה כראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.