רוסיה מנסה לטלטל מחדש את שוק הנפט. מה הסיכויים שזה יקרה?

במוסקבה הודיעו על קיצוץ של 5% מהיקף ייצור הנפט במדינה, וכעת המחירים שוב מטפסים מעלה • "חברות רוסיות פשוט לא מצליחות למצוא קונים לנפט שהן מייצרות", אומר אנליסט אנרגיה עצמאי בחברת רוסאנרג'י

קידוח נפט בסיביר / צילום: Shutterstock, Roman Mikhailiuk
קידוח נפט בסיביר / צילום: Shutterstock, Roman Mikhailiuk

מחירי הנפט השלימו עלייה של 7.6% בשבוע האחרון, כשביום שישי הכריזה רוסיה על קיצוץ דרמטי בייצור, של כ-500 אלף חביות נפט ביום - או כ-5% מכלל הייצור שלה. לאחר ההכרזה, מחיר הנפט עלה ביותר מ-2%.

עסקת הנדל"ן של השנה: וילה בשכונה היקרה ביותר בהרצליה במעל 170 מיליון שקל | בלעדי
הראלי שהפתיע את וול סטריט והתחזיות שמחזירות את הכלכלנים 50 שנה לאחור | ניתוח

בשל המלחמה באוקראינה וסנקציות האנרגיה על רוסיה, הנפט הרוסי נמכר בשנה האחרונה בהנחה משמעותית. בשנת 2021, מחיר הנפט מסוג WTI (מחיר סטנדרטי בארה"ב) ומחיר הנפט מסוג URALS (מחיר סטנדרטי ברוסיה) היו כמעט זהים ונעו יחד.

אך מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה לפני קרוב לשנה, המחירים התפצלו: בעוד שמחיר הנפט המערבי זינק עד לשיא של 120 דולר כמעט לחבית בחודש מאי, ולאחר מכן ירד ל-80 דולר כיום - הנפט הרוסי נמכר כיום בפחות מ-60 דולר לחבית.

 

הקיצוץ בייצור נעשה ביוזמת רוסיה, ללא שיתוף פעולה מצד קרטל הנפט העולמי OPEC. רוסיה עומדת בראשות ארגון רחב יותר של יצואניות נפט בשם OPEC+, ובעבר פעלה בשיתוף פעולה עם מדינות OPEC (שכוללות את יצרניות הנפט הגדולות במזרח התיכון, כמו ערב הסעודית, עיראק ואיראן) - אך כעת צמצמה את ייצור הנפט על דעת עצמה.

זאת, כנראה, משום שהיא מתקשה למצוא לקוחות. הסנקציות המערביות על נפט וגז רוסיים הכריחו אותה להעניק הנחות משמעותיות למי שכן מצליח לרכוש ממנה.

חבילת הסנקציות האירופיות המלאה על נפט רוסי נכנסה לתוקף בדצמבר 2022, ואסרה על קניית נפט גולמי מרוסיה. החל מ-5 בפברואר לפני כשבוע, גם קניית מוצרי נפט כמו דיזל נאסרה לגמרי - ולמעשה סגרה את אירופה בפני יצוא הנפט הרוסי.

"תקרת מחיר" של 60 דולר לחבית נפט רוסי

מיכאיל קרוטיכין, אנליסט אנרגיה עצמאי בחברת רוסאנרג'י, היושבת במוסקבה, מעיד שהפעולה הרוסית היא הכרה בחיוב המציאות, ו"חברות רוסיות פשוט לא מצליחות למצוא קונים לנפט שהן מייצרות". קושי זה מתחזק על רקע המאמץ של מדינות המערב לייצור "תקרת מחיר" לנפט הרוסי של 60 דולר לחבית נפט - ונראה שבחודשים האחרונים הנפט הרוסי אכן נשאר מתחת לתקרה זו.

 

נוסף על כך, כלכלני בנק לאומי ד"ר גיל בפמן ובניהו בולוטין פרסמו כבר בשבוע שעבר הערכה שלפיה "תהליך השחרור של נפט גולמי מן הרזרבה האסטרטגית של ארה"ב הסתיים, וארה"ב אף הודיעה על כוונה לחידוש המלאי, מה שמייצר 'רצפה למחיר'".

הנעלם במשוואה: התפתחות הביקוש בסין

ארה"ב פתחה את המאגר האסטרטגי שלה והחלה למכור נפט מתוכו כדי להוריד את מחירי הנפט העולמיים ולתמוך במדינות אירופה שנדרשו להפסיק את צריכת האנרגיה שמקורה ברוסיה, כחלק ממאמץ הסנקציות על רוסיה בעקבות פלישתה לאוקראינה בפברואר 2022.

השוק הסיני הוא המשתנה הבלתי ידוע העיקרי - סין משחררת את הגבלות הקורונה ההדוקות שאפיינו אותה עד כה, מה שמעלה את הביקוש לנפט, ואיתו עלול להעלות את המחיר.

אך הכלכלה הסינית בקשיים, ומצויה בהאטה משמעותית, וקשה להעריך עד כמה תתאושש הצריכה הסינית ביחס לעבר.

כלכלני לאומי הסבירו, כי "קבוצת OPEC החליטה בפגישתה, בראשית פברואר, לשמור על מכסות הייצור ללא שינוי. זאת, על רקע חוסר הוודאות בנוגע להתפתחויות בביקושים לנפט של סין, המצויה כעת בתקופת חגים, וכן בנוגע לאספקת הנפט של רוסיה וההשפעות של החרפת הסנקציות של מדינות ה-G7, אשר כוללות גם מחיר תקרה על יבוא תזקיקים.

החלטה זו התקבלה אף שהוועדה המקצועית של OPEC העריכה כי כדי לאזן בין הביקוש וההיצע יהיה צורך להפחית את יצור הנפט בכ-120 אלף חביות בהשוואה לתפוקה של חודש דצמבר 2022". כלומר, מדינות OPEC ידעו מראש על הצמצום הצפוי בייצור הנפט הרוסי - ולכן לא מיהרו לצמצם את הייצור בעצמן.