לקסוס RX: דגם כביש-שטח עם מסך ענק ומחיר התחלתי של 414 אלף שקל

לקסוס RX החדש לא פונה למצניעי לכת • יש לו תא נוסעים שופע הייטק ומערכת הנעה ירוקה שמספקת ביצועים מכובדים • רק אל תצפו ל-90 ק"מ לליטר

לקסוס RX / צילום: יח''צ
לקסוס RX / צילום: יח''צ

במזל טוב לקבוצת טויוטה יש החל מהחודש שעבר נשיא ויו"ר חדש, קוג'י סאטו. השבוע הוא מיהר להבהיר מה עומד בראש סדר העדיפויות הניהולי שלו: לסגור את הפער של הקבוצה בתחום הרכב החשמלי ולהפוך אותה למובילה עולמית בתחום. בין השאר רמז סאטו כי טויוטה עובדת כיום על "פיתוח דור חדש ומהפכני של רכב חשמלי, שיושק ב־2026 תחת מותג הפרמיום לקסוס". הוא לא פירט מה תכלול אותה טכנולוגיה אבל למתחרים יש סיבה לשמור על ערנות; טויוטה היא קבוצת הרכב הגדולה והעשירה בעולם והיא גם המציאה את ההנעה ההיברידית והציבה בכך את התשתית להנעה החשמלית המודרנית.

ישראל וסין נערכות לקראת חתימה על הסכם סחר חופשי
מערכת הנהיגה עשויה לגרום לתאונות: טסלה תבצע ריקול של מאות אלפי כלי רכב
טיוטת חוק ההסדרים המעודכנת: סעיף להטלת "מס זיהום" על יבואני הרכב

עד שהפער ייסגר ממשיכה לקסוס, חטיבת הדגל של הקבוצה, להסתמך על מערכות ההנעה "המחושמלות" המסורתיות אבל מעניקה להן שדרוג. את הפרק הזה באבולוציה הטכנולוגית ממחיש הדור החדש של רכב הכביש־שטח הגדול RX, שנחת כאן לאחרונה. חיצונית ה־RX שובר את התדמית "הרגועה" המסורתית לטובת מראה בעל נוכחות מובחנת. החרטום דרמטי ונשלט על־ידי מכסה תא מנוע, שבולט מעלה כאילו יש תחתיו מנוע V8 אמריקאי ולא מערכת הנעה ירוקה. מתחתיו גריל טרפזי מושחר וענק עם פנסי הייטק מעוצבים ופגוש קדמי נמוך.

מסך מולטימדיה מתקדם

המאפיין הדומיננטי בפרופיל הצד, מלבד החישוקים המסיביים, הוא תפיחה שרירית מעל הגלגלים האחוריים, שנמתחת עד קצה הדלת הקדמית. יש גם חלון צד אחורי מושחר, שיוצר אשליה של גג "צף", אם כי זה אלמנט נדוש בימינו. הזנב קיבל טיפול מודרני מתבקש עם פנסים רוחביים והרוחב הנכבד מעניק לרכב יציבה אגרסיבית על הכביש. התוצאה הסופית היא רכב שכבר לא מיועד ללקוחות נחבאים אל הכלים, ומי שלא מסתפק בכך יכול להזמין את גרסת F-SPORT שמוסיפה שלל כונסי אוויר ותוספות ספורטיביות.

 

גם תא הנוסעים עבר עדכון. הוא עדיין משמר את האווירה היוקרתית ומשרת השלווה נוסח סוויטה במלון יוקרה בטוקיו עם ריפוד עור בתפירה מרהיבה, דיפוני עץ אמנותיים ובידוד רעשים נוסח מקדש שינטו בקיוטו. אך כעת הוא גם מחצין מערך גדוש של טכנולוגיות עדכניות ובראשן מסך מולטימדיה של 14 אינץ' עם ממשק מתקדם. גם לוח המחוונים עבר לעידן הדיגיטלי אם כי הוא פחות גדול ומרשים ממקביליו אצל המתחרים מגרמניה.

למרות ההייטק הנדסת האנוש מתוכננת גם עבור לקוחות מסורתיים (אוקיי, מבוגרים) עם כמות מכובדת של מתגים פיזיים לשליטה על מערכת האקלים והקול. הבאג העיקרי לטעמנו הוא מוט ההילוכים הקצר והנוקשה, שדורש התעסקות בהעברות בסיסיות.

מרחב פנים משופר

מרחב הפנים השתפר משמעותית לעומת הדור היוצא תודות לבסיס הגלגלים הארוך ואין בעיה להושיב מאחור שלושה מבוגרים. המושבים הקדמיים הם מהנוחים לנסיעות ארוכות בשוק. תא המטען "נענש" בשל הצורך להקצות נפח לסוללה הנטענת ומסתפק ב־461 ליטר לפני קיפול המושבים - פחות מאשר בטויוטה ראב 4 למשל.

את ה־RX החדש אפשר לקבל גם עם הנעה היברידית רגילה אולם דגם ה־450H בו נסענו מצויד בהנעת פלאג־אין מתקדמת, דומה לזו של טויוטה ראב4 פלאג־אין. היא משלבת בין מנוע בנזין נטול טורבו בנפח 2.5 ליטר לבין שני מנועים חשמליים חזקים, אחד מלפנים ואחד מאחור, בהספק כולל של 309 כ"ס. יש גם סוללת ליתיום שנטענת מרשת החשמל, שאמורה לספק טווח של עד כ־67 ק"מ על חשמל בלבד. ברירת המחדל בנהיגה רגועה היא גלישה חשמלית אך לחיצה קצת יותר נמרצת מכניסה את מנוע הבנזין לפעולה ומקצרת את הטווח החשמלי. כשהסוללה מתרוקנת פעולת המנוע חרישית למעט בהאצות אגרסיביות, שמשחררות המהום מכיוון תא המנוע.

למרות המשקל הרציני הביצועים מכובדים ובמצב הספורטיבי, המהירות נצברת בקצב מכובד גם בעליות תלולות. צריכת הדלק המשוקללת הרשמית היא כ-90 ק"מ לליטר אך כמו בהרבה דגמי פלאג־אין מקבילים הנתון הזה משקף בעיקר "באג" בפרוצדורת המדידה של WLTP. בתנאי אמת, עם האצות תכופות ונסיעה לטווחים שעולים על הטווח הריאלי של הסוללה - וזאת בהנחה שטרחתם לטעון אותה לפני היציאה לדרך - אפשר לצפות לצריכה של כ־20 עד 25 ק"מ לליטר. זמן הטעינה עומד על 6.6 שעות. די ארוך לסוללה בנפח כזה.

נטרול בורות מרשים

הדור הקודם של ה־RX הציב את הנוחות על חשבון היכולות הדינמיות והיה די אנמי לנהיגה. הדור החדש שומר על רמה גבוהה של בידוד ומנטרל בורות בצורה מרשימה עבור רכב שאינו מצויד במתלי אויר. אבל להבדיל, הוא גם מעניק לנהג הרבה יותר היזון חוזר וחדות, שהולמים את העיצוב החיצוני האגרסיבי. זו אמנם לא התחושה הספורטיבית של ב.מ.וו, והרכב עדיין שוקל 2.1 טון לפני נוסעים ומטען, אבל להיגוי של ה־RX יש משקל מאוזן והוא מתרגם במהירות ובצורה מדויקת את פקודות הנהג לשינויי כיוון מהירים על כבישים צרים ומתפתלים. חבל רק שתחושת הבלמים עדיין מרגישה מלאכותית.

גרסת הבסיס ההיברידית של ה־RX, שהאבזור שלה רחוק מלהיות בסיסי, עולה כ־414 אלף שקל. גרסת הפלאג־אין מציבה את המחיר על 480 אלף שקלים אחרי עליית מס הקנייה. אמנם מוזר לדבר על מחירים כאלה במונחי "תמורה לכסף" אך כשבוחנים את המחירים האסטרונומיים שאליהם נסקו דגמי הפלאג־אין המקבילים של מותגי הפרמיום האירופאים, ואת מוניטין שמירת הערך של לקסוס, מדובר בתמחור אגרסיבי שמתחרה בדגמים מקטגוריות נמוכות יותר.

חלק מהמתחרות

 ג'יפ גראנד־צ'ירוקי פלאג־אין 

 גרסת הפלאג־אין משלבת מנוע 2 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי וסוללה בקיבולת 17 קילוואט־שעה שמספקת טווח של עד 40 ק"מ בתקן ארה"ב. ההספק 375 כ"ס ויש הנעה כפולה. תא הנוסעים מרווח. המחיר ביבוא מקביל מתחיל בכ־550 אלף שקל. 

ג'יפ גראנד־צ'ירוקי פלאג־אין / צילום: יח''צ
 ג'יפ גראנד־צ'ירוקי פלאג־אין / צילום: יח''צ

 מרצדס GLC300e 

 550 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של מרצדס GLC החדש בגרסת 300E פלאג־אין. מנוע 2 ליטר בנזין ומנוע חשמלי בהספק משולב של 313 כ"ס וסוללת ליתיום נטענת גדולה, עם טווח חשמלי של עד 120 ק"מ. תא הנוסעים מפואר ומאובזר. 

מרצדס GLC300e / צילום: יח''צ
 מרצדס GLC300e / צילום: יח''צ

 ב.מ.וו X4 30E פלאג־אין 

 430 אלף שקל לגרסת הבסיס של 30e X3 פלאג־אין של ב.מ.וו, הקצרה מ-RX אך בסיס הגלגלים דומה. תא הנוסעים מרווח, תא מטען של 450 ליטר, ומנוע 2 ליטר טורבו שבשילוב חשמלי מייצר 292 כ"ס. סוללה של 12 קילוואט עם טווח עד 44 ק"מ. 

ב.מ.וו X4 30E פלאג־אין / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו X4 30E פלאג־אין / צילום: יח''צ