כיצד ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית הפכו חומר לפייקים בעולם?

ההפגנות בישראל נגד הרפורמה המשפטית משכו תשומת־לב בעולם - וגם הפכו לחומר לפייקים • המשרוקית של גלובס

סרטון בטיקטוק, 14.2.23
סרטון בטיקטוק, 14.2.23

בממשלה מנסים, אבל קשה להתעלם מההפגנות שמתקיימות נגד התוכנית המשפטית. כשרבבות מגיעים למוקדי הפגנות מדי סוף שבוע, ובנוסף כבר פעמיים מסות של אנשים הגיעו לירושלים על חשבון יום עבודה, הדבר מושך תשומת־לב, וצילומי הרחפנים תפסו אותה גם בעולם. שם ההפגנות כבר נהפכו לחומרים לפייקים לצרכים מקומיים.

כלי נגד הגלובליזם. הגלובליזם הוא תמיד אימת הקונספירטורים, אז טוב שיש מי שיוצאים להפגין נגדו. "ישראל [ב]הפגנה נגד השפעות הגלובליזם של הפורום הכלכלי העולמי", נכתב בסרטון טיקטוק עם צילומים מההפגנות בצומת עזריאלי. הסרטון לא דיבר על ישראל לבדה, והראה גם הפגנות מספרד ופורטוגל. לכאורה, כולן נגד הפורום הכלכלי העולמי. מאחר שאנחנו יודעים על מה ההפגנה בישראל, אנחנו יכולים להגיד שזה לא נכון, אבל מה הסיפור שם?

נתחיל מההתחלה: הפורום הכלכלי העולמי (בקיצור: WEF) הוא ארגון לא ממשלתי שמבוסס בשווייץ, והגוף שעומד מאחורי הכנסים הכלכליים הבינלאומיים שמתקיימים מדי שנה בדאבוס. ב־2020 הפורום השיק תוכנית בשם "האתחול הגדול" (Great Reset), שמטרותיה הן "לבנות בדחיפות את היסודות של המערכת הכלכלית והחברתית שלנו לטובת עתיד פוסט־קורונה הוגן יותר, בר־קיימא ויציב יותר". כפי שהסבירו באתר בדיקת העובדות הבריטי Full Fact, הדבר הפך להיות כר פורה לקונספירציות שונות, ביניהן איום שפירוש היוזמה החדשה הוא הגבלה על מה שתוכלו לאכול או להחזיק כרכוש.

כמובן, אנו יודעים שההפגנות בישראל אינן נגד גלובליזם (מה גם שכאן דווקא נטען שהן ממומנות על־ידי גורמים גלובליסטיים). אבל מה לגבי אנשים מחו"ל שנתקלים בסרטון ופחות מתמצאים בהבדלים בין התוכנית של יריב לוין לבין התוכנית של שמחה רוטמן? בודקי העובדות של סוכנות הידיעות האוסטרלית AAP בדקו את כל ההפגנות בסרטון והשוו את התמונות. הם מצאו את הסרטונים המקוריים ומצאו כי אכן לא הייתה הפגנה שלא שמעתם עליה נגד ה־WEF, וכי מדובר באחת ההפגנות נגד התוכנית המשפטית (ספציפית מ־11 בפברואר).

ומה קרה בספרד ובפורטוגל? בספרד היה מדובר בהפגנת עובדי בריאות במדריד נגד הממשלה האזורית במחאה על מחסור בכוח־אדם והעדפת המערכת הפרטית על הציבורית, אליה הגיעו כרבע מיליון מפגינים. בפורטוגל אלפי מורים צעדו זו הפעם השלישית החודש בליסבון, בדרישה להעלאת שכר ואפיקי קידום שיאפשרו להדביק את האינפלציה המשתוללת. הגלובליזציה, כך נראה, פחות מטרידה אותם.

שיתוף־פעולה מפתיע. הייתכן שמאחורי הקלעים ממשלת ישראל וחמאס משתפים פעולה? ידוע שיש תיווכים ביניהם, אבל יכול להיות שחמאס הציע לממשלה עזרה? פוסטים ויראליים בערבית ציטטו את אתר החדשות הטורקי "סוכנות אנאדולו" (סוכנות אנטוליה), לפיו חמאס הציע סיוע בפיזור ההפגנות בתמורה להעברת הכספים הקטאריים. אבל בארגון בדיקת העובדות הערבי Misbar מצאו כי סוכנות אנאדולו מעולם לא פרסמה ידיעה שכזו, וכי התמונה של ציוץ מטעמה הוא זיוף.

תחקיר: אוריה בר־מאיר