אחרי הפיגוע, מהומות בחווארה: הרוג ועשרות פצועים, בתים ורכבים נשרפו

עימותים קשים פרצו בחווארה, דרומית לשכם, לאחר הפיגוע בו נרצחו הלל ויגל יניב • פלסטיני נהרג, והוצתו כ-15 בתים ועשרות כלי רכב, הסהר האדום דיווח על עשרות נפגעים פלסטינים בעימותים • כוחות הביטחון השתלטו על ההתפרעויות לאחר כ-3 שעות • נתניהו: "אני מבקש, גם כשהדם חם והרוחות לוהטות - לא לקחת את החוק לידיים"

חווארה, הערב / צילום: מתוך הרשתות החברתיות
חווארה, הערב / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

שעות לאחר הפיגוע הקטלני אמש (א') בו נרצחו הלל ויגל יניב, תושבי הר ברכה, עימותים קשים פרצו בחווארה, דרומית לשכם. פלסטיני נהרג במהלך המהומות, והוצתו כ-15 בתים ועשרות כלי רכב. הסהר האדום דיווח על עשרות נפגעים פלסטינים בעימותים.

לפי הדיווחים, מאות מתנחלים הגיעו לכפר והציתו עשרות חנויות, בתים ומכוניות - כנקמה על הפיגוע מוקדם יותר היום. מספר מתנחלים נפצעו קל מיידוי אבנים לעברם. כוחות מג"ב וגדוד מילואים הגיעו למקום ולאחר עימותים ארוכים הצליחו להשיג שליטה על המהומות מעט אחרי השעה 23:00. בנוסף, לאחר הערכת מצב הוחלט בצה"ל כי כוחות יתוגברו ביהודה ושומרון.

במקביל לכך, מחשש להסלמה באזורי ירושלים ורצועת עזה, שר הביטחון יואב גלנט הנחה על הגברת כוננות בכל הגזרות.

זירת הפיגוע, מוקדם יותר היום / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich/dpa
 זירת הפיגוע, מוקדם יותר היום / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich/dpa

לפי משרד הבריאות הפלסטיני, במהומות בחווארה נרשמו לפחות כ-20 מקרי חנק של פלסטינים בעקבות שאיפת עשן. בנוסף דווח מהצד הפלסטיני על הרוג מירי בעיירה זעתרה ועל פצוע קשה מפגיעת אבן ופצוע קל מפגיעת מוט מתכת בחווארה. ישראל עדיין בודקת את הדיווחים. הפלסטינים גם דיווחו על הצתה בקבר יוסף בשכם.

לפי המידע שהתקבל בישראל, במהלך ההתפרעויות באזור חווארה הוצתו מעל ל-15 בתים ו-30 כלי רכב של פלסטינים. אנשי מנהלת התיאום והקישור לשכם במנהל האזרחי סייעו לחלץ פלסטינים משישה בתים שהוצתו. גם כוחות של צה"ל ומשמר הגבול סייעו בפינויים בזירות שונות.

במערכת הפוליטית מנסים להרגיע את הרוחות

בתגובה על האירועים, ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא "לא לקחת את החוק לידיים": "אני מבקש, גם כשהדם חם והרוחות לוהטות - לא לקחת את החוק לידיים. אני מבקש לתת לצה"ל ולכוחות הביטחון לעשות את עבודתם. אני מזכיר לכם שבשבועות האחרונים הם חיסלו עשרות מחבלים ומנעו עשרות פיגועים".

גם הנשיא, יצחק הרצוג, קרא לרגיעה: "נטילת החוק בידיים, פרעות ואלימות כלפי חפים מפשע - אינם דרכנו ואני מגנה זאת בתוקף. עלינו לאפשר לצה״ל, למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון ללכוד את המחבל הנתעב ולהשיב את הסדר על כנו לאלתר".

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, האשים את הקואליציה במצב. לדבריו, "המליציות של סמוטריץ' יצאו לשרוף את חווארה כדי לטרפד את הפסגה בעקבה של נתניהו וגלנט. הממשלה הזו מסוכנת לביטחון ישראל".