הרכבת הקלה | בלעדי

הקו האדום של הרכבת הקלה צפוי להיפתח עם הרבה פחות נסיעות מהמתוכנן

לאחר עיכוב של שנים רבות, שרת התחבורה הודיעה כי הקו האדום של הרכבת הקלה ייפתח ביום העצמאות • אך לגלובס נודע כי ההפעלה תכלול רק מחצית מהרכבות שהובטחו, קו אחד עדיין לא יפעל וזמן הנסיעה יהיה גדול מהמתוכנן ב־50%

נסיעת מבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: Shutterstock
נסיעת מבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: Shutterstock

פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן מתעכבת במשך שנים וכעת שרת התחבורה מירי רגב הודיעה כי הוא ייפתח ביום העצמאות. אלא שלגלובס נודע כי פתיחת הקו, שצפוי להסיע רבע מיליון בני אדם מדי יום אל מוקדי הביקוש בגוש דן, תהיה כרוכה בוויתור על טיב והיקף השירות.

●  ראש הרשות לתחבורה ציבורית מתפטר. בכירים נוספים בעקבותיו?
למה השרה רגב מתעקשת לשמור על סמכות בלעדית בתחבורה הציבורית?

בינתיים, חודשיים לפני מועד הפתיחה העדכני והדחוי, בחברת נת"ע מסרבים למסור את תוכנית ההפעלה של הקו - כלומר כמה רכבות ייסעו ומה יהיה משך זמן הנסיעה. אך ממידע שהגיע לידי גלובס עולה כי בשלב הראשון יופעלו בשעה 10 רכבות לכיוון, בציר העמוס ביותר של הקו - החלק התת קרקעי מאליפלט בתל אביב ועד לפתח תקווה.

החברה מתמודדת עם שורת אתגרים ובעיות

על תשתית הקו האדום אמורים לפעול שלושה קווים: קו R1 מפתח תקווה לבת ים במסלול המלא, קו R2 מקרית אריה לבת ים - שלא יופעל עם פתיחת הקו, וקו R3 שיופעל מקרית אריה לאליפלט. כלומר, נוסעים שירצו להגיע מקרית אריה לבת ים ייאלצו להחליף רכבות בשלב הראשון.

בכל אופן, בקו R1 מפתח תקווה לבת ים ינועו בפתיחת הקו שש רכבות לכיוון בשעה ועוד ארבע נוספות ינועו מקרית אריה לאליפלט בקו R3 - בסך-הכול 10 רכבות. כלומר, התדירות הממוצעת בקו תהיה רכבת בכל שש דקות, במקטע התת קרקעי שאמור להיות השוקק ביותר. לשם השוואה, באתר נת"ע מצוין שרכבת אמורה להגיע בכל שלוש דקות, כך שהפתיחה הייתה אמורה להיות עם 18־20 רכבות.

ההערכה היא כי הקו יושלם בזמן מבחינת הבטיחות אבל המחיר יהיה בשירות, וגם זמן הנסיעה עדיין רחוק מהסימולציות: כל הקו מקצה לקצה צפוי לקחת כ־90 דקות במקום 60.

ואולם, לפי ההערכות עיקר הביקוש הוא לא לנסיעות מקצה הקו לקצה השני אלא לאורך הקו לכיוון המקטע התת קרקעי בתל אביב - בקטע זה הנסיעה אמורה לקחת 22 דקות וכעת היא מתקרבת יותר לכיוון החצי שעה. עם זאת, הפער הזה צפוי להצטמצם, משום שמדובר במערכת כמעט אוטומטית בתת הקרקע.

ראוי לציין כי כל פתיחה של קו רכבת או רכבת קלה חדש מגיעה עם חבלי לידה. דוגמה לכך אירעה בעת הפעלת הקו המהיר לירושלים, כשבחלק גדול מהנסיעות היו תקלות. בנת"ע ובמשרד התחבורה הסבירו בעבר כי הבעיות שגרמו לדחיות הרבות בהפעלת הקו קשורות במערכת האיתות, אלא שבפועל מדובר בבעיות שקשורות גם ברמת הכרטוס והכריזה.

לאלו יש להוסיף התנהגויות של נוסעים ושל עוברי דרך בזמן אמת, שיכולים להוסיף עיכובים: חפץ חשוד, נוסע שמושך את בלם החירום, קורקינט שמנסה לעקוף את הרכבת הקלה. גם כשהרכבת הקלה בירושלים נפתחה לקח זמן עד שהצליחו להפעיל אותה בהתאם לתוכנית, לאחר שמערכת התנועה העירונית הצליחה להסתגל.

פרויקט התשתית הכי יקר שהוקם

הקו האדום של הרכבת הקלה הוא פרויקט התשתית הכי יקר שהוקם עד כה במדינת ישראל והוא נאמד בכ־19 מיליארד שקל. הקו אמור להסיע רבע מיליון בני אדם מדי יום מבת ים דרך יפו ותל אביב לרמת גן, בני ברק ופתח תקווה.

הקמת הקו החלה להתגלגל מתחילת המילניום. ב־2007 נחתם הסכם זיכיון, וכשנתיים לאחר מכן הוא הולאם בעקבות קשיים בסגירה הפיננסית של החברה הקבלנית. ההלאמה הביאה לדחייה משמעותית והעבודות החלו בשנת 2015. אז הובטח שהם יסתיימו באוקטובר שנת 2021.

לאחר מכן, הנהלת נת"ע הנוכחית דחתה את הפתיחה לנובמבר 2022 וגם בו היא לא הצליחה לעמוד. אז נאמר שהקו יפעל ברבעון הראשון של השנה הנוכחית, תאריך שגם בו לא עמדה, וחברת הבקרה הזהירה שתאריך הפתיחה האמיתי יהיה בחודש יוני.

דוח מבקר המדינה, שפורסם בנובמבר האחרון, עוד כלל את ההתחייבות המקורית של נת"ע וכן את ספקות חברת הבקרה ששבה והתריעה לאורך הדרך שהתאריכים צפופים מדי. ספקות חברה הבקרה הוכחו כנכונות כשתקלות אינטגרציה בין המערכות השונות ובלימות חירום כתגובת מערכת האיתות, מנעו את ההפעלה בזמן. אך בחברה המשיכו להתבצר בניגוד למציאות בשטח. ולכן, למרות שעיכובים וחבלי לידה קיימים גם בפרויקטים אחרים בארץ ובעולם, בישראל נעדרת שקיפות בנושא.

מירי רגב תוציא את המטרו מנת"ע?

ואולם האתגר האמיתי של החברה, לאחר שכשלה בזמנים, הוא לגשר על כמה שיותר פערי שירות. קו היסטורי שנפתח ביום העצמאות יזמן אליו מאות אלפי ישראלים, במסות שיקשו על מתן שירות הולם.

בתוך כך, שרת התחבורה מירי רגב להוטה להוציא את פרויקט המטרו מידי נת"ע, יתכן שלידי חברת נתיבי ישראל שבו שולט יו"ר הדירקטוריון, מקורבה ואיש הליכוד יגאל עמדי. הסיבה לכך היא לכאורה העיכובים בפרויקטים אך הדעה הרווחת בענף מצביעה על הזיקה הפוליטית בין החברה לשרה הממונה. חוק ההסדרים לעומת זאת, מציע לקבוע כי נת"ע תוביל את פרויקט המטרו אך תוקם חברה ממשלתית נפרדת לתפעול ולשירות ברכבות הקלות.

מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "הקו האדום נמצא בשלבים מתקדמים לקראת המעבר לשלב 7, בסופו תחל הרכבת את נסיעתה. בתקופה זו, מבצעת נת"ע עם משרד התחבורה הליך של בחינת תוכנית ההפעלה הכולל גם את כמות הרכבות והתדירות. לקראת ההפעלה תצא נת"ע במהלך הסברתי נרחב לציבור".