מחיר הפחם צנח בעשרות אחוזים, אבל התייקרות החשמל תתמתן ב-2% בלבד

רשות החשמל פרסמה היום (ד') שימוע לשינוי התעריף, בו מוצעת הוזלה של 2% • ההוזלה הצפויה מגיעה על רקע צניחת מחירי הפחם בכ-27% החודש

תחנת הכוח אורות רבין -  חדרה. מחירי הפחם צונחים - אך מחירי החשמל פחות / צילום: איל יצהר
תחנת הכוח אורות רבין - חדרה. מחירי הפחם צונחים - אך מחירי החשמל פחות / צילום: איל יצהר

עליית מחירי החשמל תתמתן חלקית: רשות החשמל פרסמה היום (רביעי) שימוע לשינוי התעריף, בו מוצעת הוזלה של 2%. באופן חריג, מדובר בשינוי שלישי בתוך כחודשיים, כאשר בשגרה מתעדכן מחיר החשמל רק פעם בשנה.

ההוזלה צפויה על רקע צניחת מחירי הפחם והתייצבות המחירים בחודשיים האחרונים. ההפחתה מצטרפת לירידה שקבעה רשות החשמל בחודש שעבר, שעמדה על 1.5%, ונבעה מהחלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להמשיך את הפטור מבלו על פחם.

עם זאת, ההוזלות המתונות מגיעות בהמשך להתייקרות חדה יותר, בשיעור של 8.2% בתעריף החשמל לצרכן הביתי, שנכנסה לתוקף בתחילת השנה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' הבטיחו לבטל את רובה הגדול של ההתייקרות. בינתיים, מרבית ההתייקרות עדיין תישאר בתוקף.

בנוסח השימוע שפירסמה רשות החשמל צוין כי סביבת המחירים המאקרו כלכלית אינה יציבה, לרבות שער החליפין ומדד המחירים שעלו לאחרונה. עלייה זו, וסיכונים הנובעים ממנה, קיזזו חלקית את הצניחה במחירי הפחם הבינלאומיים. כך, למרות שהפחם המשמש לייצור כרבע מכוח האנרגיה של ישראל צנח ב-27% החודש, ההפחתה בפועל לחשבון החשמל תסתכם ב-2% בלבד .