ביה"ח איכילוב יוצא מתל אביב, אבל לא מתרחק ממנה: "שם מתגורר ועובד רוב הצוות הרפואי, זה המנדט שלנו"

הודעה על הקמת "חדר מיון קדמי" בראשל"צ מבשרת על יציאה ראשונה מגבולות גוש דן, אבל עיקר הפעילות תישאר בסביבתו • בית החולים שואף להוסיף עוד כ־12 דונם, מרביתם בתחומי ת"א • למרות האישור והקידום מצד העירייה, לא בטוח שהסניף החדש של איכילוב בראשל"צ יקבל אישור ממשרד הבריאות

בית החולים איכילוב / צילום: איל יצהר
בית החולים איכילוב / צילום: איל יצהר

בית החולים איכילוב מותח לראשונה את זרועותיו מחוץ לתל אביב - אך התוכניות העתידיות מחזקות את התבססותו בעיר הלבנה: ראשי המרכז הרפואי הודיעו לאחרונה על בקשה מעיריית ראשון לציון להקצאת חמישה דונמים במתחם האלף בעיר, עבור הקמת "חדר מיון קדמי" בהיקף בנייה של כ־25 אלף מ"ר, בשלב ראשון - ויותר מ־50 אלף מ"ר בסופו של תהליך.

היזמים ברחו מפרויקט השכירות: אף הצעה לא הוגשה במכרז בגליל ים 
הסעיף הסודי בהסכם בין ההסתדרות לאוצר: קופת ענק להעלאות שכר | בלעדי 
הסעיף שיאפשר לראשי הרשויות לייקר את הארנונה בעשרות אחוזים 

הבשורה הזו היא חלק מתוכנית התרחבות של בית החולים אל מעבר למתחם הקיים והמוכר, אך אינה מעידה דווקא על יציאה מאסיבית מהעיר הלבנה, אולי להפך: על פי התוכניות, שנמצאות בשלבים כאלו ואחרים, שואפת הנהלת בית החולים להקים ולהרחיב עוד שלוש שלוחות של בית החולים - אך כולן יהיו בתל אביב: אחת תהווה הרחבה ל"מתחם ויצ"ו" שנמצא בקרבת בית החולים, בפינת הרחובות ויצמן ודוד המלך; שנייה מתוכננת לקום ב"רובע צפון־מערב" (תוכנית 3700) בצפון העיר; ומתחם נוסף בדרום העיר.

"אנחנו מתכננים להקים שני חדרי מיון קדמיים ומרפאות אמבולטוריות, בראשון לציון ובצפון תל אביב", אומר אבי בן זקן, סמנכ"ל לוגיסטיקה ותשתיות באיכילוב, "שיהיו מוכנים בתוך 3-4 שנים, ובהמשך מתחם נוסף בדרום תל אביב. כך אנחנו פורצים את הגבולות הפיזיים של בית החולים, ומביאים את השירותים שלו למקומות נוספים".

אם כבר להרחיב את הגישה לשירותי רפואה, מדוע שוב בתל אביב ובסביבתה?
"המטרה היא להפעיל את המתחם החדש באמצעות צוות שכבר קיים בבית החולים, והצוות הזה מתגורר ועובד באזור גוש דן. זה המנדט שלנו. עם זאת, עזרנו לאחרונה בהתנדבות בהקמה של מערך מרפאות חדש בהשקעה פרטית בסח'נין".

השלוחות במתחם ויצ"ו ובצפון תל אביב אף הוכנסו לפרק מוסדות התכנון של תמ"א 1 המעודכנת, שעברה לאחרונה לשלב הערות הוועדות המחוזיות. שתיהן מוגדרות כ"אתרים לבחינה נוספת", כלומר טרם הוחלט סופית אם לאשר אותן כמתחמים רפואיים נוספים. נכון להיום, מתחם ויצ"ו מתוכנן לקום על כ־17 דונם, בשטח בנוי של 60 אלף מ"ר שחלקו יוקצה לאיכילוב, ואילו השלוחה של בית החולים בצפון העיר עוד נמצאת בשלבי תכנון ראשוניים - אך אמורה לחלוש על שטח של כ־2.5 דונם. אם יתממשו כל תוכניות ההתרחבות של בית החולים במלואן, יתווספו לו שטחים בהיקף של כ־15 דונם לכל היותר.

התוכנית לחדר המיון הקדמי במתחם האלף לקראת שלב ההתנגדויות

התוכנית לחדר המיון הקדמי במתחם האלף בראשון לציון נמצאת לקראת שלב התנגדויות ראשון, בדרך לאישור הקצאת השטח על ידי מועצת העיר. אם הדברים יתקדמו בצורה חלקה, צפויה העירייה לאשר את הבקשה בעוד כחודשיים לכל היותר.

נציין כי בית החולים הפרטי אסותא כבר הודיע בתחילת 2021 כי יפתח בית חולים חדש במתחם האלף, בהשקעה של כ-400 מיליון שקל. באמצע החודש שעבר פרסמנו כאן כי קופת חולים מאוחדת תעביר את משרדי ההנהלה שלה למתחם סמוך בראשון לציון, מתחם weTUBE , ותשלם 200 מיליון שקל.

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון: "מדובר בבשורה אדירה לתושבי העיר והאזור. בית החולים ייתן מענה רפואי הליכים שונים ליד הבית, ויאפשר גם הוספה של מקומות תעסוקה. הבחירה של המרכז הרפואי איכילוב בראשון לציון היא הבעת אמון אמיתית, והוא מצטרף לשורה של תאגידים מהמובילים במשק שכבר בחרו להעביר את הפעילות שלהם לעיר".

ייקח זמן רב (אם בכלל) שסניף איכילוב בראשון לציון יקום בפועל

למרות האישור והקידום מצד העירייה, לא בטוח שהסניף החדש של איכילוב יקבל אישור ממשרד הבריאות. בתי החולים בישראל מתנהלים בשוק מתוכנן, ואיכילוב כבית חולים ממשלתי-עירוני עוד יותר. משרד הבריאות צריך לאשר כל הקמה של בית חולים חדש, ובתגובתו ל"גלובס" משרד הבריאות הדגיש כי "למותר לציין כי תוכניות הפיתוח של בתי החולים נדרשות לאישור מראש של משרד הבריאות". ועל פי גורם במערכת הבריאות "כל מוסד רפואי צריך לקבל רישיון, אישור תקציבי והיתר הפעלה מהרגולטור מכיוון שזה שוק מנוהל ולא שוק תחרותי טהור. כרגע - אין אישור תקציבי".

הקמה של בית חולים חדש תמיד מעוררת חששות מפני פגיעה בבתי החולים הקיימים. על פי גורם במערכת הבריאות "אם פותחים מיון בראשל"צ, מאיפה יבואו הרופאים? האחיות? ייתכן שבתי חולים בסביבה יתנגדו. הרי, כשהקימו את אסותא אשדוד לא ממש תכננו את כל הנושא כוח אדם. מה שקרה זה שאסותא אשדוד משכו את כל הרופאים ואחיות מסביב מברזילאי, קפלן וסורוקה וכמובן קופות חולים. השכר קפץ והמקומות האלה נפגעו. זה תמיד מה שמביאים כדוגמה לתכנון לקוי".

אם כך, נראה שלמרות ההכרזות של עיריית ראשון לציון ואיכילוב, ייקח זמן רב (אם בכלל) שסניף איכילוב בראשון לציון יקום בפועל. "וזה חבל" אומר אותו גורם במערכת הבריאות "כי התחרות בין בתי החולים היא חשובה, ופגיעה בתחרות תפגע במתאשפזים ובצוות הרפואי כאחד".