איפה יעצרו האוטובוסים? ביקורת על התנגדות יו"ר הכנסת למסופי חניה

בשל התנגדות אמיר אוחנה לסעיף בחוק ההסדרים שיאפשר הקמת חניונים זמניים לאוטובוסים, נציגי לובי 99 הזהירו כי היא תסכן 800 חניות, "ועלולה ליצור בעיות בתפעול התחבורה הציבורית"

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: Shutterstock
התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: Shutterstock

בעקבות הפרסום בגלובס על התנגדותו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה לסעיף בחוק ההסדרים שיאפשר להקים חניונים זמניים לאוטובוסים באזורים המוגדרים, פנה ארגון לובי 99 לאוחנה וציין שהתנגדותו מסכנת 800 מקומות חניה לאוטובוסים, מחציתם בירושלים. "ההחלטה עלולה ליצור בעיות בתפעול התחבורה הציבורית ולפגוע בנוסעים", כתבו נציגי הארגון.

מתוקף תפקידו כיו"ר הכנסת, אוחנה דן מול משרדי הממשלה על תכולת חוק ההסדרים. עיקר התעקשותו של אוחנה נוגעת לסעיף אחד בחוק הענק, לפיו שטח ריק שמשמש באופן זמני כחניה לכלי רכב פרטיים מתוקף צו עירייה יכול לשמש גם חניה לאוטובוסים. המטרה בחוק היא להכשיר מסופי אוטובוסים זמניים, עד שתוכניות משרד התחבורה להקמת מסופים קבועים יבשילו. גורמים שמכירים את הפרטים אמרו לגלובס כי מדובר בסלע המחלוקת המרכזי שהעלה אוחנה, אך מלשכתו נטען כי מדובר ב"שקר וכזב".

אמיר אוחנה, יו''ר הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 אמיר אוחנה, יו''ר הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עוד בטרם מונה לתפקיד יו"ר הכנסת, אוחנה הצטרף למאבק התושבים במתחם פנורמה וכעת התנגדותו היא מכובעו כיו"ר הכנסת לסעיף שיכשיר את התוכנית אליה התנגד בעבר.

"קושי להרחיב שירותים"

ממשלת ישראל, כמו קודמותיה, מנופפת בקידום פתרונות תחבורה ציבורית על פני העדפת הרכב הפרטי, אבל בלא מעט מקרים היא מתקשה להסיר חסמים קריטיים שאמורים לסייע למימוש ההצהרה הלאומית. במכתב ששלחו ליו"ר הכנסת, התייחסו בלובי 99 לדחיפות הסדרת הנושא: "אנו מבינים כי ביקשת לפצל תיקון חיוני זה מחוק ההסדרים, דבר אשר יביא לכך שלא יקודם בהליך חקיקה רגיל ולכן ל'קבורתו'. אלא שתיקון זה נדרש בדחיפות על מנת להמשיך את השימוש שעושות היום הרשויות המקומיות במגרשים ריקים, כדי לאפשר, באופן זמני, את חנייתם של מאות אוטובוסים - כ־10% מצי האוטובוסים שבשימוש מפעילות האוטובוסים".

לדבריהם, "אי הסדרת סוגיית השימוש בצו ארעי לצורך חניית אוטובוסים לא רק שתפגע בשירות הקיים, אלא גם תפגע ביכולתו של משרד התחבורה להרחיב את שירותי האוטובוסים".

הנושא אף הגיע עד לפתחו של בית המשפט המחוזי בתל אביב, בעקבות עתירה שהוגשה על ידי חלק מבעלי מתחם פנורמה בעיר. בית המשפט קבע שלא ניתן לפרש את החוק כאילו צו החניה חל גם על הקמת חניונים זמניים לאוטובוסים. הערעור על פסק הדין נדון כעת בפני העליון, אך בממשלה מתכוונים לקדמו בטרם תתקבל ההחלטה.

על כך כתבו נציגי לובי 99: "בעקבות פסק הדין, שקבע כי לא ניתן לעשות שימוש בצו שניתן מכוח החוק לחניית אוטובוסים, פנו למשרד התחבורה מספר גורמים פרטיים שהקרקע של מסופי האוטובוסים הזמניים בבעלותם בדרישה לפנות את אותם מסופים. מכאן הדחיפות בהסדרת הסוגיה - ללא התיקון, והקביעה בחוק כי לרשות מקומית סמכות להוציא צו חניה במגרש ריק לצורך חניית אוטובוסים, מאות אוטובוסים יוותרו ללא מקום חניה ותיפגע באופן מיידי יכולתו של משרד התחבורה, באמצעות מפעילות האוטובוסים, לספק את שירותי התחבורה הציבורית".

"אחת מבעיות הליבה"

מרב דוד, סמנכ"לית לובי 99, אמרה בשיחה עם גלובס כי מחסור במסופי אוטובוסים יוצר קשיים בתכנון קווים יעילים וקצרים, "ולאפשר תנאי עבודה סבירים לנהגי האוטובוסים". לדבריה, "זו אחת מבעיות הליבה של שירותי התחבורה הציבורית ואנחנו פועלים בשנים האחרונות לצמצומה. דווקא בתחום הזה חלה התקדמות, ומשרד התחבורה מיישם בעקביות את התוכנית לתוספת מסופי קבע, אך עד שהתהליך יסתיים נדרשים פתרונות ביניים".