מפעל חיסונים נגד סרטן: התוכנית של ביונטק בירושלים

בשלב הראשון המפעל ייצר את חיסוני החברה נגד סרטן, שטרם אושרו מסחרית, והוא יעסיק כ-200-300 עובדים

מתקן ייצור של ביונטק בגרמניה / צילום: Associated Press
מתקן ייצור של ביונטק בגרמניה / צילום: Associated Press

חברת ביונטק הגרמנית, שפיתחה את החיסון לקורונה המשווק על ידי חברת פייזר, אישרה לגלובס את הכרזת ראש עיריית ירושלים משה ליאון על כוונתה להקים מפעל חיסונים בירושלים.

בריינסוויי מתערערת, ב-AION Labs משיקים אתגר חדש: השבוע בביומד
כך משפיע הפיחות בשקל על ההייטקיסטים 
מיזם משותף של הרווארד והכללית מתחיל ליישם את חזון המחקר שיחליף ניסוי קליני 

ביונטק חתמה על ההסכם עם עיריית ירושלים, מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, החשכ"ל במשרד האוצר והרשות לפיתוח ירושלים. לדברי איציק עוזר, סמנכ"ל הפיתוח ברשות לפיתוח ירושלים, "המפעל צפוי להעסיק 200־300 עובדים והוא יוקם בתוך כשנתיים-שלוש, על קרקע שכבר הוקצתה לפרויקט ושטחה 28 דונם".

חיסון לסרטן לקראת ניסוי קליני

אף שההסכם נחתם, התוכנית עדיין נמצאת בשלבים מוקדמים, לדברי החברה, ועדיין לא ידוע מה יהיה היקף ההשקעה במפעל. השקעה בפרויקטים כאלה יכולה להגיע לעשרות מיליוני דולרים.

ביונטק יכולה להשקיע סכומים כאלה בקלות יחסית. הכנסותיה אמנם צפויות לרדת ב־2023, עם הירידה בשימוש בחיסונים נגד קורונה, אבל היא נכנסת לתקופה הבאה עם קופה דשנה: נכון לסוף הרבעון השלישי של 2022, היו בקופתה 13.4 מיליארד אירו במזומן. מבחינת התמיכה הממשלתית, ביונטק תהיה זכאית להטבות המגיעות לחברות המקימות מפעלי ביומד או הייטק בירושלים, אך ככל הנראה לא מעבר לכך.

מאז תחילת מגפת הקורונה, חיפשה ישראל גורם שיקים בארץ מפעל חיסונים, שניתן יהיה להסב אותו במהירות לחיסוני חירום במקרה של מגפה נוספת. הגעתה לישראל של ביונטק, אחת משתי החברות המובילות בעולם בתחום ה־mRNA, היא מענה מצוין למטרת המדינה.

המפעל צפוי לקום מאפס, וביונטק תייצר בו מוצר עתידי שלה: חיסון טיפולי נגד סרטן. הטכנולוגיה בבסיס החיסון דומה, גם הוא מבוסס RNA, אך מטרת הטיפול היא אחרת. החברה מעוניינת "ללמד" את החיסון את המאפיינים של גידולים סרטניים, ואז לתת לחיסון לתקוף גידול באופן ייעודי.

מוצר שעדיין רחוק מהשוק

המוצר הזה עדיין רחוק מהשוק. הניסויים הקליניים בו יחלו רק השנה. מנכ"ל החברה, אוגור שאהין, אמר לפני כמה שבועות כי הוא צופה שימוש מסחרי רחב היקף במוצר "לפני 2030". למעשה, אין ודאות שהמוצר יגיע אי פעם לשוק. אבל אם לא תהיה תקלה חמורה בניסויי הבטיחות, אמור המפעל בישראל להתחיל לייצר את החיסון לסרטן עבור הניסויים הקליניים של החברה.