"רגע ליהמן" של אירופה מתקרב? מניות דויטשה בנק קורסות ב-8.5% עקב זינוק ברמת הסיכון שלו

מניות דויטשה בנק קורסות בכ-8.5%, לאחר זינוק חד אמש בתמחור רמת הסיכון של הבנק בשווקים • גורם בשוק ההון העוקב מקרוב אחרי ההתפתחויות באירופה, מציין כי "דויטשה בנק עומד במרכזה מכירת חיסול נוספת במניות הפיננסיות" • המפולת בענק הבנקאות הגרמני גוררת איתה גם את הבורסות ביבשת

משרדי דויטשה בנק בוול סטריט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
משרדי דויטשה בנק בוול סטריט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

המשבר העולמי בבנקאות מראה סימנים מדאיגים של התרחבות. מניות דויטשה בנק  קרסו ב-8.5% בסיום המסחר ביום שישי, לאחר זינוק חד בתמחור רמת הסיכון של הבנק בשווקים. נראה כי חשש המשקיעים הוא ליציבות הבנק, כשבוע לאחר ששוויץ אילצה את מכירת בנק קרדיט סוויס לידי UBS, במהלך שעורר גל של מחלוקות.

הבנקים עצרו את העלאות הריבית בשוק המשכנתאות, ולא כי נמאס להם להרוויח | טור סופ"ש
"הדולר לא עובד אצלנו": רם בלינקוב בראיון ראשון ולוחמני מאז שעזב את משרד האוצר | ראיון

גורם בשוק ההון העוקב מקרוב אחרי ההתפתחויות באירופה, מציין כי "דויטשה בנק עומד במרכזה מכירת חיסול נוספת במניות הפיננסיות", לדבריו, מפלס הסיכון של בנק ההשקעות והשירותים הפיננסים הגרמני דויטשה בנק קפץ בשווקים בחדות. "חוזי החלף לסיכוני אשראי (CDS) על החוב הבכיר של דויטשה בנק זינקו לרמה הגבוהה ביותר מאז השקתם בשנת 2018 - 190 נקודות בסיס".

עוד לדבריו, "מניות של בנקים נוספים באירופה עם חשיפה גבוהה לאשראי עסקי רשמו גם הם ירידות. בין היתר מניות קומרצבנק  נופלות ב-9%, כך גם מניות סוסייטה ג'נרל  הצרפתי נופלות ב-7%".

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, כותב כי "באירופה רואים גלי הדף מאירועי קרדיט סוויס כשבמקרה של דויטשה בנק היו לו הסתבכויות בעבר. כתוצאה במקרים כאלו תיאבון הסיכון פוחת ומשקיעים רצים לדולר ולאג"ח של ממשלת ארצות הברית - שאכן עולות. הוסף לכך את המשך המתיחות סביב המחלוקת המשפטית לאחר דברי רוה"מ ולקראת ההצבעות המכריעות בתחילת השבוע הבא. השקל מתחזק כנגד האירו, מה שממחיש כי אכן מוקד המתיחות הפעם נמצא בשוקי אירופה". 

מדובר בחשש אמיתי ל"הידבקות", הפעם בתוך מערכת הבנקאות האירופאית. המפולת במניות דויטשה בנק, גוררת גם את הבורסות באירופה, לצד החוזים העתידיים על המדדים המובילים של וול סטריט, לירידות שערים חדות. מדד הדקס הגרמני, של בורסת פרנקפורט, נופל ב-2.3% בצהרי שישי, עמיתו הצרפתי, מדד הקאק, צולל ב-2.6% ואילו מדד הפוטסי הלונדוני נופל בקרוב ל-2%. החוזים העתידיים על מדד S&P 500 יורדים בפחות מאחוז.

הטריגר הראשון היה נפילת בנק סיליקון ואלי

אז מה קורה לדויטשה בנק? בלילה של חמישי זינק בחדות הערך של ה-CDS (חוזי החלף לסיכוני אשראי) של הבנק. אלה הם חוזים שניתן לרכוש או למכור בשווקים והם מגלמים רמת סיכון של הנכס שלגביו הם נסחרים (נכס בסיס). חוזים אלה זמינים לחברות גדולות, לרבות בנקים, וגם למדינות. זינוק חד במחירי ה-CDS לימד את המשקיעים במניות דויטשה בנק, שמפלס הסיכון שמייחס השוק לבנק קפץ, מה שהוביל למכירת חיסול במניותיו.

מדובר בפחד מדבק והחשש הוא מהתרחבות ו"הידבקות" של סקטור הבנקים באירופה. הטריגר הראשון היה כמובן נפילת בנק סיליקון ואלי, מוקדם יותר החודש. הקריסה שלו וערבות הממשל האמריקני לפקדונות שלו, עדיין יצרה גלי הדף שהורגשו במניות הבנקים האזוריים בארה"ב. בהמשך המשבר התרחב לקרדיט סוויס בשבוע שחלף. ממשלת שוויץ החליטה לחלץ אותו במהלך שזכה לביקורת עזה בשווקים. זאת משום שהחילוץ כלל העדפה של בעלי המניות על פני הנושים שהחזיקו באג"ח מיוחדות (AT1) שאותם מחק הרגולטור בעלות של 16 מיליארד פרנק שוויצרי, או 17 מיליארד דולר.

אג"ח מסוג AT1, ראשי תיבות של Additional Tier 1, כלומר שכבה ראשונה נוספת, הן אגרות חוב שמנפיקים בנקים שנחשבות לאג"ח בדרגת סיכון גבוהה יותר בחוב שצובר הבנק. הן מכונות לעיתים גם בכינוי אג"ח CoCo, והן מעניקות תשואה גבוהה יותר כשתפקידן לשמור על ההון של הבנק במקרי חירום. אז הן עשויות להפוך למניות של הבנק או פשוט להימחק. הצעד של הרגולטור השוויצרי עורר את זעם המשקיעים, משום שהוא מחק את אגרות החוב הללו בעת חילוץ קרדיט סוויס, אך הותיר את הערך של מניות הבנק בעסקת מכירתו ל-UBS. העדפת מניות על פני אג"ח היא צעד מעורר מחלוקת.

גם לדויטשה בנק יש אג"ח מסוג AT1, שייתכן והמשקיעים מביטים עליהן בדאגה. אמנם לאחר המחיקה שביצעו השוויצרים, נשמעו קולות ברגולציה במדינות אחרות ביבשת שהבטיחו שלא לנהוג כך. אך יש ספק אם יש בכך בכדי להרגיע את הרוחות.

דויטשה בנק הוא ענק בנקאות גרמני הפועל בתור בנק השקעות וגם חברה לשירותים פיננסיים בכל העולם. המטה שלו יושב בעיר פרנקפורט בגרמניה, כששווי השוק הנוכחי שלו, לאחר צניחת המניה בשווקים, נאמד ב-16.5 מיליארד אירו. הבנק שנוסד ב-1870, פועל בקרוב ל-60 מדינות, כשהכנסותיו הסתכמו ב-2022 ב-27.2 מיליארד אירו והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות שלו עמד על 5 מיליארד אירו. ההון העצמי המיוחס לבעלי המניות הסתכם בסוף אותה השנה ב-62 מיליארד אירו.