רשות התחרות מעכבת את מכירת קרנות הנאמנות של פסגות להפניקס

למרות שהפניקס העבירה באמצעות בית ההשקעות שלה 175 מיליון שקל עבור חלק מהקרנות של פסגות, ברשות התחרות טרם נתנו אישור סופי למהלך • עוד לפני הרכישה החזיקה הפניקס ב-26% מנכסי קרנות הנאמנות הפסיביות, כשהיא רוכשת מפסגות עוד כ-11%

רני צים / צילום: רמי זרנגר
רני צים / צילום: רמי זרנגר

רשות התחרות הודיעה לפסגות ולהפניקס כי היא החלה בבדיקת ההשלכות של העסקה בין הצדדים במסגרתה רוכשת הפניקס קרנות נאמנות של פסגות . זאת למרות שהפניקס כבר שילמה את מרבית הסכום עליו הסכימו הצדדים.

לפני כחודשיים וחצי חתמו הצדדים על עסקה בהיקף של יותר מ-300 מיליארד שקל, רוכשת הפניקס  באמצעות בית ההשקעות שלה מפסגות שבשליטת רני צים, את פעילויות ניהול התיקים וחלק מקרנות הנאמנות של בית ההשקעות (נכסים המניבים לטענת פסגות כ-30% מהכנסותיה כיום) בתמורה ל-310 מיליון שקל.

● "גניבת זכויות פנסיוניות"? הצד המסוכן של הנכסים שנועדו לאזן ירידות בבורסה 

עיקר הנכסים הנמכרים בעסקה הם פעילות קרנות הסל המנוהלת בפסגות בהיקף נכסים של 17.1 מיליארד שקל הפניקס בתמורה לכ-260 מיליוני שקל - 55 מיליון שקל במזומן והיתרה באמצעות הסבת חלק מההלוואה בנקאית שהעמיד בנק מזרחי טפחות לצים לטובת רכישת בית ההשקעות במאי 2021. בנוסף תמכור פסגות לידי הפניקס את כלל פעילות ניהול התיקים השלה בהיקף של 8.1 מיליארד שקל תמורת 50 מיליון שקל.

אולם בסוף השבוע דיווחה פסגות כי רשות התחרות הודיעה לצדדים להסכם כי בכוונתה לבחון את ההשלכות התחרותיות של העסקה. "לפיכך, בשלב זה, אין ודאות בנוגע ללוחות הזמנים להשלמת ההסכם, או להשלמתו במתווה שדווח. יצוין כי פסגות העבירה קרנות נאמנות לקסם (שלאחרונה שינה את שמו להפניקס בית השקעות, ר"ו), חלק מקרנות הנאמנות הנמכרות לפי ההסכם, וקיבלה חלק מהתמורה לפי ההסכם בסך כולל של כ-175 מיליון שקל", הסבירו בפסגות.

הבעיה היא ככל הנראה סביב נתח השוק הגדול של הפניקס בתחום קרנות הנאמנות הפסיביות - קרנות סל וקרנות מחקות העוקבות אחרי מדדי מניות ואג"ח. הפניקס כבר מחזיקה בנתח שוק של 26% בתחום זה, והנכסים שהיא רוכשת מהווים 11% נוספים, כך שבית ההשקעות של חברת הביטוח כבר יתקרב להחזקה של כ-40% מהשוק. באשר למכירת ניהול התיקים, כאן אין בעיה מצד רשות התחרות וחלק זה של העסקה אושר.

עבור הפניקס מדובר בצעד שיאפשר לבית ההשקעות להגדיל את היקף הנכסים המנוהלים שלו. עבור פסגות עיכוב העסקה הוא יותר בעייתי. זאת מאחר שהמכירה נועדה לשפר את מצבה הפיננסי של קבוצת פסגות, להגדיל את נזילותה ולהניב לה רווח הון של 120 מיליון שקל על מכירת חלק מהנכסים שרכשה לפני פחות משנתיים (במסגרת רכישת פסגות על ידי אלטשולר שחם ומכירת חלק מהנכסים לוואליו קפיטל של צים, ששינתה את שמה בהמשך לפסגות).

השלמת העסקה, מדווחת פסגות, תגדיל את ההון העצמי של הקבוצה מ-230 ל-350 מיליון שקל, תקטין משמעותית את המינוף שבו היא פועלת (יחס הון למאזן יעלה מ-17% ל-35%) ותגדיל את יתרות הנזילות שלה ב-55 מיליון שקל לסך של כ-165 מיליוני שקל. לאחר המכירה תמשיך פסגות לנהל בקרנות נאמנות שיישארו בבית ההשקעות נכסים בהיקף של כ-30 מיליארד שקל.