ברכות מהבית הלבן: כך מגיבים בעולם על נאומו של נתניהו

דוברת הבית הלבן אמרה כי ממשל ביידן "מברך על ההכרזה" של נתניהו, וכי הוא רואה בה "הזדמנות ליצור מרחב וזמן נוספים לטובת קידום פשרה" • "נתניהו מעכב את המהפכה המשפטית בעוד המחאה משתוללת", דיווח ה"ניו יורק טיימס", שבו הנושא הישראלי ניצב בראש עמוד הבית כבר יותר מיממה • ב"פייננשל טיימס" הבריטי נכתב כי נתניהו "נכנע ללחץ הציבורי אחרי יממה שבה רבבות יצאו לרחובות"

ההפגנה היום בירושלים נגד הרפורמה המשפטית / צילום: Associated Press, ILAN ROSENBERG
ההפגנה היום בירושלים נגד הרפורמה המשפטית / צילום: Associated Press, ILAN ROSENBERG

דקות בלבד אחרי נאומו הקצר של ראש הממשלה בנימין נתניהו הערב (ב'), בו הודיע כי הקואליציה משהה את קידום חקיקת המהפכה המשפטית, כבר דיווחו כלי התקשורת ברחבי העולם על ההתפתחויות. כמו תושבי ישראל, גם בעולם המתינו היום למוצא פיו של נתניהו, אחרי שהודיע לתקשורת אמש על פיטוריו המפתיעים של שר הביטחון יואב גלנט, שהזהיר את ראש הממשלה מפני השלכות המהפכה המשפטית על ביטחון המדינה ביום שבת.

השגיאות הגדולות של בנימין נתניהו | פרשנות
האם עדיין אפשר להגיע להסכמות? אלה עמדות התומכים והמתנגדים לחקיקה המשפטית 
על טעויות פוליטיות, סיקור חד ממדי ואפליה חמורה בחסות החוק | דעה

מילת המפתח שחזרה על עצמה בדיווחים על נאומו של נתניהו הערב היתה "דחייה". "ראש ממשלת ישראל נתניהו החליט לעכב את הרפורמות המשפטיות, אחרי הפגנות ענק", נכתב באתר ה-BBC הבריטי. "נתניהו מעכב את המהפכה המשפטית בעוד המחאה משתוללת", דיווח ה"ניו יורק טיימס", שבו הנושא הישראלי ניצב בראש עמוד הבית כבר יותר מיממה. "המהפכה המשפטית מעוכבת אחרי הפגנות ענק ושביתות", דיווחה רשת CNN.

רשת החדשות האמריקאית הדגישה לקוראיה כי נתניהו "אינו חוזר בו מהרפורמה המשפטית". נתניהו אולי "הודיע שהוא ידחה הצבעה קריטית" על המהפכה המשפטית, נכתב באתר, "אך הוא לא חוזר בו מהצהרות כי המהפכה הזו הכרחית". כלי התקשורת האמריקאים והאירופיים התייחסו בהרחבה לקריאתו של נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג לרגיעה, ודיווחו כעת על קריאת ראשי האופוזיציה ללכת לבית הנשיא כדי להגיע להסכמה על אופי הרפורמה המשפטית שתעבור.

בבית הלבן מברכים על המהלך

במהלך הערב גם התפרסמו תגובות ראשונות מצד ממשלות ברחבי העולם להשהיית החקיקה. שר החוץ הבריטי ג'יימס קלוורלי בירך על ההחלטה, והדגיש את הצורך ב"מערכת איתנה של איזונים ובלמים". "בריטניה מקדמת בברכה את החלטתו של ראש הממשלה נתניהו לעצור את הרפורמה במערכת המשפטית הישראלית", אמר השר הבריטי. "הכרחי כי הערכים הדמוקרטיים המשותפים העומדים בבסיס היחסים בין ישראל לבריטניה יישמרו", הוסיף.

גם דוברת הבית הלבן אמרה כי ממשל ביידן "מברך על ההכרזה", וכי הוא רואה בה "הזדמנות ליצור מרחב וזמן נוספים לטובת קידום פשרה, שהיא בדיוק מה שקראנו לו". גם האמריקאים דיברו בשבחם של "איזונים ובלמים", ש"כל שינוי בהם צריך להתבצע תוך הסתמכות על הסכמה רחבה ככל האפשר בציבור", לדברי הדוברת קארין ז'אן-פייר.

"ראש הממשלה הוותיק נכנע ללחץ"

מה שגרם לסיפור הישראלי לזנק לראש סדר היום החדשותי ביממה האחרונה היו בעיקר הפגנות הענק, והצילומים שזרמו מהכבישים החסומים, ההתעמתות עם המשטרה והזעם על פיטורי גלנט. כעת, עברו כלי התקשורת לנתח את המצב הפוליטי, בעוד האיום בחקיקה מיידית הוסר מהשולחן. "על ידי עיכוב הניסיון שלו להחליש את מערכת המשפט, נתניהו מנסה להשיב את הרוגע לרחובות, אך הוא מסתכן כעת באובדן היציבות של הקואליציה שלו", כתב ה"ניו יורק טיימס".

ב"פייננשל טיימס" הבריטי הוגדרה ממשלתו של נתניהו כ"ימין קשה", והעיתון אמר כי נתניהו נאלץ להודיע על הקפאת החקיקה אחרי "שרוב המדינה שותק ונעצר" ביום האחרון. "ראש הממשלה הוותיק נכנע ללחץ ציבורי אחרי יממה שבה רבבות יצאו לרחובות, והאיגוד הגדול ביותר במדינה קרא לשביתה, בעוד נשיא המדינה קרא לממשלה לשקול שינוי מסלול". סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה על התהפוכות בשקל, שעלה לעומת הדולר במהלך המסחר היום בשל הציפיות להכרזה של נתניהו על השהיית המהפכה המשפטית.

"השקל הוא כעת המטבע החזק ביותר בשווקים המתפתחים, על רקע הדיווחים המקומיים כי ראש הממשלה נתניהו מתכוון לעצור את המהפכה המשפטית", נכתב בסקירה של "Touch Capital Markets". לכותרות זכו גם דבריו של נתניהו נגד "מיעוט קיצוני" במדינת ישראל, שלדבריו "מוכן לקרוע אותה לגזרים". פועל נגדה. דבריו של נתניהו שודרו בחי באתרי חדשות שונים, כולל ה"פוליטיקן" הדני שהקדיש לנושא ידיעה מתגלגלת.