חידת המטבע: למה השקל נחלש למרות העליות החדות בוול סטריט?

העליות אתמול בוול סטריט היו אמורות לחזק את השקל מול הדולר במסחר היום • אלא שבפועל השקל יורד בכאחוז מול המטבע האמריקאי • מדוע זה קורה ואיך משפיעות על השקל השיחות בבית הנשיא?

מה קרה לשקל? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה קרה לשקל? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מקרה מוזר מתרחש היום (ו') בשוק המט"ח: הדולר מתחזק לעומת השקל בכמעט אחוז ועומד על שער של 3.62 שקלים. המעניין הוא שהעלייה מגיעה לאחר שיום המסחר אתמול נסגר בעלייה במדדים בארה"ב, והקורלציה בין הדברים היא לרוב הפוכה - כאשר המדדים המובילים בארה"ב עולים השקל דווקא מתחזק מול הדולר.

דוחות חברות הנדל"ן מגלים ממה הן חוששות יותר: עליית הריבית או המהפכה המשפטית | ניתוח
מוותרים על הטבת המס ובורחים: משיכות ענק מקרנות ההשתלמות בדיקת גלובס

למה קורלציה זו מתרחשת? כאשר המדדים בארה"ב עולים בחדות, גופי ההשקעות הגדולים צריכים לאזן את תיק ההשקעות שלהם ולייצב את יחס המטבעות הזרים לעומת השקל בתיק ההשקעות שלהם. בכדי לעשות זאת גופים אלו קונים שקלים ובכך מחזקים את המטבע בשוק המט"ח.

אלא שהפעם הדבר לא קרה, ועולה השאלה האם חל שינוי?

ראשית חשוב להגיד שכן - חל שינוי בשוק הישראלי. הטלטלות העוברות על המשק בחודשיים האחרונים בהחלט גרמו לגופים ישראלים לשים לב יותר לנעשה בשוק המקומי, ובמיוחד לזירה הפוליטית המשפיעה על השווקים בישראל יותר מאשר הנעשה בארה"ב.

משיחה שערכנו עם הכלכלנים הבכירים בשוק לקראת השפעות דחיית החקיקה, אמרו רבים שככל שהמצב יתמתן בארץ - השוק הישראלי יוכל לחזור לנוע בהתאם לנעשה בשוקי העולם. אלא שהזירה הפוליטית עדיין רותחת בישראל, וככל הנראה המשבר הפוליטי לא הסתיים - לכן תשומת הלב היא עדיין על השוק הישראלי.

חוסר הקורלציה בשוק

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מונה גורמים נוספים לחוסר הקורלציה שאנו רואים בשוק המט"ח. ראשית, הוא אומר "שהשוק היום מאוד תנודתי ולכן לא כל עלייה במניות בארה"ב תביא לעליות בישראל, כאשר בימים האחרונים ראינו את השקל מגיע לשער של 3.55 ושעות אח"כ ל-3.66".

מנחם מסביר עוד שהגופים לא יעשו שינוי מהותי בתיק ההשקעות בכדי לאזן תנודתיות קלות בשוק. סיבה נוספת למצב לדעת מנחם היא שהזירה הישראלית הרבה יותר משמעותית כרגע לעומת זו האמריקאית. לדבריו, "אנו עדיין שומעים על המשך המשבר הפוליטי ודיונים במ"ומ בין הצדדים. בל נשכח שהתקציב עדיין לא אושר לקריאות שנייה ושלישית - כלומר המדיניות הפיסקלית של ישראל עדיין עמומה". לאור כך, מנחם אומר שהגיוני מאוד שמצב המורכב בישראל משפיע יותר.

אבל מנחם גם מסייג את דבריו ואומר כי היום האחרון לחודש מתבטא בהרבה תנועות מט"ח בד"כ בנוסף לכך שמדובר ביום מסחר קצר - יום שישי - והתנועות האלו מגיעות בזמן קצר של מסחר. "כך שיכול להיות שאנו פשוט רואים את התנועות האחרונות לחודש מרץ ולכן השינוי בשוק המט"ח", הוא מסכם.