ארבעה מקומות לקפה משובח ואוכל מעולה בלב טבע ירוק

קרואסונים אגדיים ליד הים, ביצי חופש בצפון הרחוק וגבינות מעולות בכרמל • כל מה שצריך כדי לשרוד את החזרה לשגרה • חגית אברון תופרת יום

בית הבד מקורה / צילום: נטע סלונים
בית הבד מקורה / צילום: נטע סלונים

בימים מתוחים וסוערים אלה, בני ישראל מתאווים יותר מכל לכוס קפה טובה, ואם אפשר שתבוא עם מאפה טרי וחם או ארוחת בוקר מיטיבה. ואם כל אלה יטבלו ביפעתו של הטבע האדיש לתלאותינו, הרי זה משובח. כדי לרומם את נפשנו הדוויה, תפרנו יחד כמה המלצות לבתי קפה המגישים תקרובת יפה בלב טבע לשזוף בו את העין ואת הלב.

בשר משובח, פיצה רוסית ונוף אינסופי: יום של אסקפיזם בעיר המדברית
אי שם במרכז הארץ מסתתרת שמורת טבע כמעט ריקה מאנשים
חוות בודדים שמסתתרת במרכז הארץ, לצד שמורת טבע כמעט ריקה ממבקרים

נש מגדניה | קיבוץ שפיים

שמועה פשטה בקרב יודעי דבר אודות אופת קרואסונים אגדית, הפותחת את ביתה שבקיבוץ שפיים רק בימי שישי ותוצרתה ממוספרת. שכרנו את שירותיה של גששית קולינרית, וכך בתוך שבוע ובלחישת סיסמא סודית נפתח השער הצהוב של הקיבוץ והגענו לממלכת המאפים הנפלאים של נעמה אקסלרוד.

בחצר של נש / צילום: יעל אמיר
 בחצר של נש / צילום: יעל אמיר

לתדהמתנו, המטבח המפיק ריחות אגדיים של קרואסונים, שקדים וחמאה ממוקם בחלל סלונה הפרטי של נעמה, ושולחנות הישיבה פזורים בין צעצועי הילדים. "נש" קוראים למקום החשאי, ורק מקורבים לאופה ובני הקיבוצים שסובבים את שפיים מבינים את האוצר שנפל בחלקם. וכך, מבלי לנוע לכיוון המאפיות הטובות שבעיר הגדולה, התגלתה סצנה מחתרתית של מאפים וקרואסונים מהטובים שבאו אל פינו, כאלו שלא היו מביישים את מיטב הבולנז'רי בפריז. ולא בכדי, שכן אותה נעמה היא פרנקופילית בדמה, ומבלה מדי שנה זמן מה בבירה הצרפתית כדי לטעום וללמוד את רזי האפייה המקומית. והתוצאה - מגניפיק!

אוכלים ושותים: מלבד הקרואסונים האלמותיים והקפה המצוין, יש בתפריט גם סלטים לא שגרתיים, שקשוקה ירוקה ואדומה עם טוויסט וכמובן קולקציה של מאפים צרפתיים שהעין חומדת את כולם.

מקום בטבע: הישיבה בגינה הפורחת של נעמה, בין הערוגות המטופחות, שלל הפרחים והתבלינים תוך טבילת זנב הקרואסון בקפה, מסדירה נשימה לפחות למהלך סוף השבוע.

פתוח בימי שישי בלבד. 052-6033040

בית הבד מקורה | כרם מהר"ל

את יקב אמפורה שבכרם מהר"ל לבטח אין צורך להציג. נטוע במושב הציורי, זכה היקב לתהילת עולם בשל מיקומו שכונה בחביבות "טוסקנה של ישראל" בשל יינותיו המשובחים. מבקרים נאלצים פעמים רבות לסוב על עקבותיהם בשל העומס במקום, אולם לפני זמן מה, נפתח בבית הבד "מקורה" הסמוך בית קפה-מעדנייה משובב נפש של ממש. מעבר לתוצרת שמן הזית האורגני המעולה והזיתים המצוינים המיוצרים בחווה, בחלל הלבן והיפהפה ניתן לשתות קפה או משקה אלכוהולי, לנשנש דבר מה טעים ולערוך סיבוב במקום המציע גם חפצים יפים לרכישה.

אוכלים ושותים: מגש גבינות מעולות בליווי זיתים נהדרים מתוצרת בית הבד, סלטים, מבחר קינוחים, פחמימות כאלה ואחרות, אסאי בול ושייקים לבריאותנים, ואפילו אלכוהול קליל ללגום מול השקיעה המרהיבה בשעת בין ערביים.

מקום בטבע: בית הבד ממוקם בחווה פרטית שנבנתה על אדמת טוף געשי המשתרעת כל פני חלקת ארץ מצודדת. אפשר לשבת בחוץ וליהנות מהנוף או להמשיך לטיול רוגע בשבילים הפורחים של החווה.

גולדה בחצר | קיבוץ מרחביה

דורית שקלובסקי, בת מרחביה, עומדת מאחורי בית הקפה שבחצר הגדולה שבקיבוץ. חמושה בגנטיקה קיבוצית של יכולת מופלאה לאפות (אף אחת לא בישלה בגלל חדר האוכל, אז הן אפו!), תפסה יוזמה והפכה את בית הילדים הנושן לבית קפה שהזמן לא יכול לו.

מאפים אצל גולדה בחצר
 מאפים אצל גולדה בחצר

הריהוט מזכיר בתים של פעם, המפות פרחוניות, הכלים של סבתא ו"כך נבשל", ספר הבישול האלמותי של עקרת הבית הציונית, הם רק חלק מהתפאורה של המקום. כבונוס לתחושת הנוסטלגיה העזה שמעורר בית הקפה, הוא ממוקם בליבה של המדשאה רחבת הידיים שהיא "החצר הגדולה". זהו אתר היסטורי המוקף מבנים יפהפיים לשימור, המספרים את סיפורה של הקואופרציה שהפכה לקיבוץ מרחביה. באחד המבנים נזכרת דמותה של גולדה מאיר, שהתגוררה במקום כשנה ועסקה בעבודת כפיים במאמץ להשתלב בחברה הקיבוצית.

אוכלים ושותים: כהומאז' לשעת הקפה ועוגה של הקיבוץ, מפליאה שקלובסקי לאפות עוגות וגם פרעצלים מעולים, קובנה גבוהה וריחנית בשבתות וכמובן ארוחות בוקר דשנות כמיטב המסורת הקיבוצית.

מקום בטבע: החצר של גולדה מספקת מראות ירוקים ושלווים, אך מי שחפץ מוזמן לקחת את המגש ולשבת באחת הפינות המוצלות של המדשאה הגדולה, ללעוס פרעצל חמים בחמאה ולתהות מה גולדה הייתה אומרת.

פרישטיק | בית הלל

בלב ליבו של מטע פקאנים ועצי פאולינה ובסמוך לאחוזת אירוח משפחתית, פתח יובל אולשינסקי, דור שני לחקלאות, בית קפה חקלאי-קולינרי. כבן הדור המחולל את המהפכה הקולינרית של השנים האחרונות בישראל, שלפיה אוכל אוכלים קרוב למקום גידולו, שילב יובל את התוצרת האורגנית של גן הירק שבסמוך לבית הקפה בתפריט. בכל שעה עגולה נערך במקום סיור קטיף ולימוד אודות חקלאות אורגנית, מתוך תפיסה המחברת בין השדה לצלחת.

פרישטיק / צילום: יובל אולשינסקי
 פרישטיק / צילום: יובל אולשינסקי

אוכלים ושותים: לחם טרי, ממרחים תוצרת בית, חביתות מביצי חופש וכמובן ירקות טריים הישר מהערוגות. אוסף מילים המהלך קסם על חובבי ליקוט, חומרי גלם טריים ופלפולי עונתיות.

מקום בטבע: ביום נאה מציעים בבית הקפה ישיבה מתחת לפקאנים, כשמסביב פזורים כמה שולחנות וערסלים לנדנד בהם את המחשבות. ואילו ביום סגרירי מתכנסים במבנה העץ המרושל בחינניות של וודסטוק עם חלונות הטובלים בכל הירוק הזה.