הגרלה חדשה של "דירה בהנחה" יוצאת לדרך, וגם הפעם מספר הדירות בה פחת משמעותית

בפרסומים הראשונים הכריז משרד הבינוי והשיכון על הגרלה של כ־9,000 דירות • בפועל, הבוקר "נשרו" ממנה כ־2,000 יח"ד • במשרד טוענים: "הדירות הנוספות ייכנסו להגרלות הבאות, עם סיום ההליכים בעניינן"

ההגרלה החמישית של ''דירה בהנחה'' יוצאת לדרך
ההגרלה החמישית של ''דירה בהנחה'' יוצאת לדרך

זה הפך כבר למסורת: שוב נפתחה ההרשמה לתוכנית ההגרלות הממשלתית "דירה בהנחה", ושוב מספר הדירות מופחת משמעותית ביחס למספרים שנמסרו בפרסומים הראשונים. הפעם מדובר על כמעט 2,000 דירות שנגרעו ממספר הדירות הכולל בהגרלות.

למעשה מדובר בסבב ההגרלות החמישי של התוכנית הממשלתית, שיצאה לדרך באופן רשמי היום (א'). בפרסומים הראשונים מסוף פברואר האחרון צוין בהודעת משרד הבינוי והשיכון כי "כ־9,000 יחידות דיור ברחבי הארץ יוגרלו לזכאים בהגרלה הבאה של תוכנית דירה בהנחה". בתחילת החודש הנוכחי המספר כבר ירד לקצת יותר מ־8,000 דירות, ובפרסום שיצא הבוקר מטעם המשרד המספר הסופי המשיך לרדת ונעמד על 7,037 דירות בלבד. קרי הפחתה של כחמישית מהמספר המקורי.

רווח של מיליארד שקל ולא מריבית: מי שיאן מימושי הנדל"ן בבנקים?
סמוטריץ': "גם אם תהיה פגיעה בהייטק בגלל הרפורמה, זה לא יורגש בהכנסות"
שטף העסקאות בתחום ההתחדשות העירונית נמשך - אבל הסכומים בירידה

ההפחתה במספר הדירות מתרכזת ביבנה, שם הופחתו 1,314 דירות בהשוואה לפרסום מתחילת החודש. מנגד, בראשון לציון התווספו 196 דירות, כך שההפחתה מסתכמת ב־1,118 דירות, בהשוואה לפרסום הקודם, שהיא כנראה גדולה יותר בהשוואה לתכנון הראשוני של המשרד נכון לסוף פברואר.

גם בסבב ההגרלות הקודם, שיצא לדרך בדצמבר 2022, קרה מקרה דומה. בפרסומים הראשונים לקראת יציאת ההגרלות לדרך נכתב כי יוגרלו יותר מ־7,000 יחידות דיור, ואילו בסופו של דבר נכללו בהגרלות הללו רק 6,417 יח"ד. אנשי משרד הבינוי והשיכון טענו אז כי הסיבה להפחתה במספר הדירות בהגרלה היא עיכוב בפרסום מכרזים לפרויקטים שהיו אמורים להשתף בה.

 

רוב היישובים המשתתפים מהפריפריה - אך כמחצית מהדירות באזורי הביקוש

בהגרלה שיצאה לדרך היום ישתתפו 17 יישובים, רובם בפריפריה. מערי המעגל הראשון לתל אביב אפשר למצוא בסבב ההגרלות החמישי רק את פתח תקווה. כמו כן, במעגל השני נמצאות ראש העין, ראשון לציון ובאר יעקב. ובכל זאת, כמעט חצי מהדירות יוגרלו ביישובים אלו: בפתח תקווה לבדה יוגרלו 1,201 יחידות דיור, המספר הגדול ביותר בסבב הגרלות זה, ובבאר יעקב 883. באלעד יוגרלו 750 דירות ובקצרין 702.

ההרשמה להגרלה עצמה תיסגר ביום ראשון, 7 במאי, בשעה 23:59, את אישור הזכאות אפשר להפיק עד ליום חמישי 20 באפריל. כפי שפורסם בגלובס, ההגרלה החמישית תהיה ככל הנראה האחרונה שבמסגרתה יתקיימו ההגרלות במתכונת זהה לזו מהשנה שעברה. שכן בכוונת משרד הבינוי והשיכון, בין היתר, לצמצם את גובה ההנחות הניתנות כיום.

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף התייחס להגרלה הקרובה: "ההגרלה שנפתחה היום היא הראשונה מתוך אלפי דירות שאנו מתכננים להגריל בשנה הקרובה במגוון יישובים בכל רחבי ישראל ולכלל האזרחים. אנו רואים את הנתונים שמתפרסמים ומבינים כי על מנת להמשיך ולראות ירידה במחירי הדירות, יש להמשיך ולדאוג להגדלת ההיצע ולהתחלות הבנייה, וזה בדיוק מה שאנחנו מתכוונים לעשות".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: "ההגרלה מהווה צעד ראשון מתוכנית אסטרטגית רחבה שנציג בקרוב. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על כך שמחירי הדירות במגמת ירידה, ואנו מבינים כי בסביבה שבה הריבית משתנה עלינו לייצר פתרונות מגוונים שישמרו על קצב השיווקים והתחלות הבנייה. מטרתנו להעניק לזוגות הצעירים בישראל קורת-גג ראויה ויציבה בהנחה משמעותית. נמשיך לעבוד כדי ששנת 2023 תהווה שנת מפנה בתחום הדיור".

מנהל רשות מקרקעי ישראל, עו"ד ינקי קוינט, מסר: "גם השנה, בהתאם למדיניות הממשלה, יימשכו תוכניות ההנחה ומגוון ההטבות בפתרונות דיור בר-השגה למשפחות ולצעירים חסרי דיור בפריסה ארצית רחבה. הרשות תמשיך לספק פתרונות דיור והקצאת קרקעות בהתאם לצורכי המשק וליעדי הממשלה".