חיזוק מבנים ואלפי דירות חדשות בקריית גת: מה צפוי השבוע בנדל"ן?

נתוני השבוע שעבר הראו ירידה חדה בהכנסות המדינה ממיסי מקרקעין • השאלה אם במכרזים שייסגרו השבוע יהיו הצעות משמעותיות

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

בשבוע החולף פורסמו נתונים לא מפתיעים שמורים עד כמה המשבר בשוק הנדל"ן מתפתח במהירות. מדד מחירי הדירות ינואר־פברואר 23' ירד ב־0.2%, ואולם מדד מחירי הדירות החדשות שנמכרות בשוק החופשי (לא כולל מחיר למשתכן), כבר רושם ירידה מואצת. בחודש הזה הוא ירד ב־1.1%, ובארבעת החודשים האחרונים הירידה כבר הגיעה ל־5.8%.

משקיעי הנדל"ן בורחים? ליו"ר לשכת השמאים יש המלצה ברורה עבורם
הקופיבר, התדר והסינית האדומה: לאן הולכות המסעדות כשמגיע הפינוי בינוי?
בכמה נמכרה דירת 2 חדרים בת"א עם חניה בחכירה ל-99 שנה?  

נתון זה מצטרף לנתוני העסקאות. הרבעון הראשון של השנה צפוי להסתכם בפחות מ־7,000 עסקאות, נתון נמוך ביותר; הכנסות המדינה ממסי מקרקעין ברבעון זה פחתו ב־43% בהשוואה להכנסות מהרבעון הראשון של 2022; ניתן לומר בוודאות גבוהה, שהמצב ברבעון השני של השנה לא ישתפר. להיפך - נראה כי הסיכויים נוטים לכך שיוחמר.

ואולם הממשלה נעה כנראה בספירה משל עצמה, ועוסקת בעיקר בהכחשה, דבר שבשבוע החולף בא לידי ביטוי בתגובות לנוכח נתוני ירידות המחירים והורדת אופק דירוג האשראי של מודיס. כרגע אין לממשלה בקנה תוכנית שתענה על המצב, ואולי היא לא מעוניינת להוציא תוכנית כזו.

חיזוק בניינים משותפים מפני רעידות אדמה

יום ראשון 23/4

ועדת המשנה הארצית לבנייה ולתקנות תדון ביום זה בחוק המקרקעין שדן בחיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה.

ב־2008 חוקק לראשונה החוק הזה, שמעגן עבודות שיפוץ וחיזוק (ואף הריסה ובנייה מחדש) בבית משותף, בין אם לפי תמ"א 38, או אחת מהתוכניות העירוניות הנגזרות ממנה, ובין אם מכוח תוכניות אחרות.

במהלך השנים הוכנסו לחוק הזה לא מעט שינויים, וביום ראשון תדון הוועדה בהגדרת תוכנית לעמידות מבנים מפני רעידת אדמה במסלול חיזוק.

שני מכרזים ל־2800 דירות בקריית גת

יום שני 24/4

קריית גת, שידעה לא מעט בנייה בשנים האחרונות, תדע הרבה בנייה גם בשנים הקרובות, ובשבוע הקרוב יסגרו בה שני מכרזים גדולים. הראשון בקריית גת מערב, נמצא בשטחים שהועברו לשטח המוניציפלי של קריית גת מהמעוצה האזורית שפיר, לפני כשבעה חודשים.

הוא מיועד ל־1,979 דירות במבנים של 6־14 קומות, ולשטחי מסחר ותעסוקה. מכרז זה חולק ל־13 מתחמים, ו־80% בו יוקצו לדירות מוזלות במסגרת "מחיר מטרה".

למתעניינים, מחיר דירת 100 מ"ר עם מחסן ומרפסת, אמורה להגיע לקצת יותר ממיליון שקל (כולל חניה, מחסן ומרפסת).

דרומית למתחם הזה ייסגרו ביום שני מכרזים לשישה מתחמים של 811 דירות בסך הכול, עם מבנים בגדלים דומים לאלה של המכרז הראשון. גם מחירי הדירות לזוכים יהיו דומים.

יש להדגיש כי המכרז מכונה "כרמי גת", אך יש בזה כדי להטעות. שכונת כרמי גת נמצאת בצפון העיר, ואינה סמוכה אפילו למתחם הזה.

האם בתקופה הנוכחית, יזמים יעוטו על כמעט 2,800 דירות בקריית גת? אנו מטילים בכך ספק, ולא נתפלא אם חלק מהמכרזים יישארו ללא הצעות, וההצעות על היתר יהיו נמוכות מאוד.