רשות המסים נערכת לחיוב התקנת "דלקנים אוניברסליים" כתנאי להכרה בהוצאות הרכב לעוסקים

מטרת התקנות החדשות היא מלחמה בתדלוקים הפיראטים ובדרישה להחזר הוצאות פיקטיביות, אולם היא גם תאפשר לרשות המסים לפקח בצורה הדוקה יותר על הונאות בתחום התדלוק • המהלך צפוי להכניס למדינה כ-400 מיליון שקל בשנה

תדלוק / צילום: Shutterstock
תדלוק / צילום: Shutterstock

רשות המסים נערכת לחיוב התקנה של התקן "דלקן אוניברסלי" (שמאפשר תדלוק אוטומטי בכל תחנות הדלק בישראל) בכל בכלי רכב שמשמשים לעבודה או בכלי רכב צמודים, וזאת כתנאי להמשך ניכוי הוצאות עבור תדלוק רכב. 

בתוך שנה בלבד: ביטוחי הרכב התייקרו בעשרות אחוזים | ניתוח 
חיתוך המחירים של טסלה: אנליסטים לא פוסלים הוזלה נוספת עוד השנה

ההצעה, שפורסמה בטיוטה להערות הציבור, היא לשנות את תקנות מס הכנסה ומס ערך מוסף ולקבוע בהן כי "תנאי לניכוי הוצאות עבור תדלוק רכב הוא שהותקן ברכב התקן תדלוק אוטומטי, שהתדלוק עבורו נדרשת ההוצאה נעשה באמצעות ההתקן, ושלעוסק יש בגין אותו החודש דוח ריכוז חודשי הכולל באופן מרוכז את כל הפרטים המופיעים בחשבונית מס לגבי כל תדלוק שבוצע באותו החודש". התקנות יחולו לגבי רוב סוגי כלי הרכב עם מנועי בנזין ודיזל.

מטרת התקנות החדשות היא מלחמה בתדלוקים הפיראטים ובדרישה להחזר הוצאות פיקטיביות, אולם היא גם תאפשר לרשות המסים לפקח בצורה הדוקה יותר על הונאות בתחום התדלוק בישראל.

בהצעה נכתב כי "ענף הדלק בישראל מאופיין בתופעה רחבה של הונאות מס בתחומי המס השונים. לצד תעשייה גדולה של חשבוניות המוצאות שלא כדין ומעשי פשיעה חמורה, התגברה גם תופעה של התחמקויות אחרות מתשלום מס, לרבות הגדלה פיקטיבית של הוצאות דלק לצורכי מס הכנסה, מס ערך מוסף ובלו. הדבר מביא לפגיעה קשה בהכנסות המדינה ממסים. אחת הסיבות המרכזיות להשמטות מסוג זה היא יכולת בקרה מוגבלת על הוצאות הדלק". 

400 מיליון שקל החל מ-2025

האוצר מעריך כי תוספת הכנסות המדינה כתוצאה ממלך זה צפויה לעמוד על כ-70 מיליון שקל בשנת 2024 ועל כ-400 מיליון שקל החל מ-2025. הצו המתוקן אמור להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2025.

בענף הרכב אומרים בתגובה כי רוב הציים הגדולים בישראל כבר מצוידים כיום בדלקנים אוניברסליים, וכי השינוי יחול בעיקר לגבי ציים קטנים יחסית ועוסקים פרטיים. בענף מעריכים כי התקנות עשויות לשמש בעתיד גם כבסיס לחיוב כלי רכב חשמליים ב"טעינה מנוהלת", שמסוגלת לעקוב אלקטרונית אחרי היקף הטעינה של רכב חשמלי גם במטענים ביתיים וציבוריים.

עם זאת, בענף מעריכים כי יישום טכנולוגיה כזו הוא עדיין רחוק, ובשלב הראשון תקנות הדלקנים עשויות דווקא לספק תמריץ נוסף לציים לעבור לרכב חשמלי.