147 יח"ד בהרצליה: קבוצת עזריאלי זכתה לראשונה במכרז דירה להשכיר

המכרז בהרצליה, הכולל 147 יחידות דיור לשכירות ל־20 שנה, נסגר רק לפני חודשיים ללא הצעות • לאחר שמחיר המינימום "נחתך" בחצי, נסללה הדרך לזכייתה הראשונה של הקבוצה במכרז דירה להשכיר

פרויקט דירה להשכיר בגליל ים / הדמיה: אול אין אול
פרויקט דירה להשכיר בגליל ים / הדמיה: אול אין אול

קבוצת עזריאלי זוכה במכרז "דירה להשכיר" בשכונת גליל ים בהרצליה - ומעבירה מסר אופטימי לשוק שספג מהלומות רבות לאחרונה: הקבוצה הודיעה הבוקר (א') על זכייתה הראשונה במכרז דיור להשכרה של החברה הממשלתית ושל רשות מקרקעי ישראל, תמורת כ־85 מיליון שקל, בתוספת כ־19.3 מיליון שקל הוצאות פיתוח. מדובר באותו מכרז שנסגר לפני כחודשיים, בתחילת מרץ, ללא כל הצעות - מה שהוביל את רמ"י לקצץ בכ־50% את מחיר המינימום על הקרקע, והביא בסופו של דבר לשיווק מוצלח הפעם של המכרז.

מכרז חוזר בהרצליה בחצי מחיר וכמעט 200 דירות בנתניה: השבוע בנדל"ן 
חדשות רעות לרוכשי הדירות: מדד תשומות הבנייה חוזר לעלות | ניתוח 
הממשלה נלחמת במשקיעים ושוכרי הדירות משלמים את המחיר | ניתוח
שוק הדיור נכנס לקיפאון? גם נתונים הם עניין של פרספקטיבה | דרור מרמור, טור סופ"ש

שישה מציעים במכרז החוזר

בחודשים האחרונים ספג סקטור השכירות ארוכת־הטווח כמה מהלומות קשות מאוד, בעיקר על רקע העלייה המתמשכת של הריבית במשק: בתחום שבו הרווח מחושב לטווח ארוך מאוד בהשוואה למיזמי נדל"ן "סטנדרטיים" למגורים, כל עלייה של אחוז בודד בריבית משפיעה בצורה משמעותית על הכדאיות הכלכלית של כל פרויקט. העלאת הריבית בשנה האחרונה, שהסתכמה ביותר מ־4%, טלטלה את התחום הזה טלטלה עזה.

ההשפעה הייתה מיידית, בדמות שורה של מכרזי "דירה להשכיר" שנסגרו ללא מציעים - לראשונה זה שלוש שנים ויותר - ומכרזים אחרים ששווקו במחירים נמוכים להדהים, ביניהם מכרז ל־741 יח"ד בסירקין שבפתח תקווה ומכרז עבור 243 יח"ד בראש העין.

המכרז שבו זכתה קבוצת עזריאלי כולל הקמת 147 יחידות דיור בשכונת גליל ים, לשכירות ל־20 שנה לפחות. 50% מיחידות הדיור יהיו בשכירות בשכר דירה מפוקח, והנותרות בשכירות במחירי השוק החופשי. זכייתה של עזריאלי, כולל הוצאות הפיתוח, משקפת מחיר יח"ד לקרקע של כ־710 אלף שקל.

המכרז שווק בסוף שנת 2022, כשרמת המחירים עוד הייתה בסביבת השיא שלפני הירידות האחרונות, עם מחיר מינימום גבוה למדי של 101,454,990 שקל. הסכום הזה הביא לכך שהמכרז נסגר שלושה חודשים מאוחר יותר, במרץ האחרון, ללא כל הצעות. ברמ"י נעשה "חישוב מסלול מחדש", שהוביל להורדת מחיר המינימום ל־56,673,253 שקל, הפחתה של כמעט חצי מהמחיר. הפעם ההיענות מצד היזמים הייתה גבוהה הרבה יותר, ומתוך שישה מציעים נבחרה הצעתה של עזריאלי כזוכה. יש לציין כי הצעתה הייתה נמוכה ביותר מ־50% ממחיר השומה לקרקע.

מסר מעודד לשוק החבוט?

עושה רושם כי עזריאלי עצמה, על אף המצב הרגיש בשוק ולמרות שהריבית במשק עוד לא שינתה כיוון, מאמינה מאוד בתחום גם היום: "זכייה זו מהווה אבן דרך חשובה בהעמקת פעילותנו בענף הדיור למגורים להשכרה לטווח ארוך", אמרה יו"ר הקבוצה, דנה עזריאלי, עם היוודע דבר הזכייה.

דנה עזריאלי / צילום: אריק סולטן
 דנה עזריאלי / צילום: אריק סולטן

"לאור הניסיון הרב שצברנו בתכנון פרויקטים מורכבים הכוללים מגוון שימושים, ועל רקע שוק שהולך וצומח בערים מרכזיות בעולם, בין היתר על רקע העלייה במחירי הדיור לצד מחסור בקרקעות באזורי הביקוש וצורך משמעותי של היצע של דיור להשכרה איכותי לטווח ארוך, אנו מאמינים כי פעילות זו של הקבוצה מהווה מנוע צמיחה עם פוטנציאל משמעותי. השוק המקומי בתחום הדיור להשכרה, סובל ממיעוט של קומפלקסים שלמים המוחזקים ומנוהלים על ידי יזם יחיד ואנו בטוחים כי לקבוצת עזריאלי יש את היכולת לקחת פעילות זו אל השלב הבא בכל הקשור לאיכות הניהול ולמגוון השירותים שמוצעים לדיירים".

אומנם עזריאלי טרם זכתה במכרזי "דירה להשכיר" עד היום, אך היא מתכננת ומפעילה כמה מתחמי דיור להשכרה באופן עצמאי. במתחם קניון עזריאלי מודיעין מושכרות זה עשור 67 יחידות דיור, והיא בונה בעיר פרויקט נוסף לשכירות ארוכת־טווח בן כ־80 יח"ד; הפרויקטים עזריאלי טאון ומגדל הספירלה בתל אביב מתוכננים לכלול יותר מ־380 יח"ד להשכרה; ובשטח שכיום משמש את אכסניית Abraham Hostel בתל אביב היא מתכננת פרויקט עוד 110 יח"ד להשכרה.

ענבל דוד, מנכ"לית דירה להשכיר: "נמשיך לפעול להגדלת היצע השיווקים במודל דירה להשכיר, במטרה לספק למשקי הבית המתגוררים בשכירות פתרון דיור ארוך־טווח בהישג יד. על רקע עליית מחירי הדיור והריבית העולה, אין כל ספק בדבר נחיצותו של שוק שכירות מוסדי ארוך־טווח מבוסס ומשמעותי. פתרון דיור זה מאפשר לציבור השוכרים להנות מיציבות וודאות בשכירות ארוכת־הטווח, מבלי להשתעבד ולכרוע תחת נטל המשכנתה".

ענבל דוד / צילום: דורון לצטר
 ענבל דוד / צילום: דורון לצטר

שר הבינוי והשיכון, הרב יצחק גולדקנופף: "המכרז שהושלם הוא בשורה נוספת בתנופת הבנייה שאנו מקדמים לטובת כלל תושבי המדינה. אני מודה לרמ"י ולדירה להשכיר על שיתוף הפעולה לקידום פתרונות דיור לציבור אזרחי ישראל. נמשיך הלאה לייצר דירות מגורים גם להשכרה ארוכת־טווח במחיר מוזל, בשאיפה להעניק קורת גג לזוגות צעירים ולהוביל הלאה את הורדת מחירי הנדל"ן".