לא נופלת מפומפיי: העיירה היהודית הקדומה שהתגלתה בחפירות בישראל

ארוחת בוקר ויין משובח בלב היער, קטיף פיונים בשדה סודי, טיול ג'יפים בין עצי פיסטוק ומטעי פירות ואתר ארכיאולוגי נדיר שהוא עדות לקהילה שחיה פה לפני 1,500 שנה • טיול עוצר נשימה בחבל יתיר • חגית אברון תופרת יום 

יקב לה פורה בלאנש / צילום: נעה זילברמן
יקב לה פורה בלאנש / צילום: נעה זילברמן

בחבל יתיר, המשתרע בין מדבר ליער, הר ובקעה, הנוף חודר לחדרי הלב ביופי אינסופי, ההיסטוריה מרתקת ורבת פנים, פירות ופרחים מלבלבים בכל ימות השנה והיין נפלא במיוחד.

בעקבות מאיר שלו ויהונתן גפן, כולל אוכל מעולה: יום טיול בנהלל
במושב קטן בעמק חפר תמצאו גינה אורגנית קסומה ויין בן 100 שנה
ארבעה מקומות לקפה משובח ואוכל מעולה בלב טבע ירוק

10:00 | יין וגבינות בין עצים מושלגים

אין שעה הולמת יותר לכוס פטיט ורדו, יין המופק מענבי חבל יתיר, שכרמיו המלבלבים נטועים בכל אשר פנינו. בשעה עשר בבוקר כבר ערסלנו כוס שנייה ביקב לה פורה בלאנש (היער הלבן) על שם עציו של יער הלבנון שעוטף אותו, אשר בחורף מלבינים עציו כליל מפתיתי השלג. לגמנו לאט את הטיפות הארגמניות של הקברנה סוביניון. ברונו דרמון, היינן של היקב, הגיע ליתיר לפני כמה שנים היישר מחבל בורגון בצרפת, שם הוא למד את המלאכה. "התחלתי כמנקה שירותים באחד היקבים בבורגון", הוא מספר בחיוך.

התלבטנו אם לשבת מול הרכסים המיוערים הנשקפים מחצר היקב או סמוך לחדר החביות האפלולי והקריר כדי לשמוע את ברונו מספר את סיפור היקב במבטא צרפתי מלא תשוקה לעשייה ולאזור. את היין ליוו גבינות מצוינות ממחלבת קיבוץ בארי, קישים תפוחים עתירי חמאה, ירקות מתפקעים מטעם ומטריות, ממרחים נהדרים ולחם טרי משובץ אגוזים.
יקב לה פורה בלאנש, בית יתיר

12:00 | העיירה היהודית שהתגלתה בחפירות ארכיאולוגיות

באתר סוסיא הקדומה, שנחנך במתכונת חדשה לפני כמה חודשים בהשקעה עצומה, יש את כל המרכיבים הדרושים כדי להנכיח ולהנגיש נתח מההיסטוריה באופן שישאיר גם את המפהקים למשמע המילה ארכיאולוגיה מרותקים.

אתר העיירה הקדומה סוסיא / צילום: יונתן ארנסטם
 אתר העיירה הקדומה סוסיא / צילום: יונתן ארנסטם

כמעט 5,000 איש ואישה התגוררו בסוסיא בתקופת התלמוד, ולאחר 1,500 שנים מאתגרות של תנאי מחיה קשים נעזבה העיירה באופן מסתורי. אלא שאז, בשנות השבעים, התגלתה בחפירות ארכיאולוגיות העיירה היהודית הקדומה על אוצרותיה - מערות, בית כנסת מפואר ובו פסיפס נדיר, גתות ומקוואות, עדות לחיי הקהילה היהודית המשגשגים שהיו שם באותה התקופה. סיפורו וממצאיו של האתר עומדים בגאווה מול אתרי ארכיאולוגיה בינלאומיים כמו פומפיי שבדרום איטליה. מלבד הממד ההיסטורי-ארכיאולוגי, הדרך הייחודית שבה מסופר סיפורה של סוסיא, באמצעות צלילים, ניגון, תיפוף וחזיון אור קולי, הם שהופכים את הביקור במקום לבלתי נשכח.
סוסיא - עיירה יהודית קדומה

14:00 | קטיף נדיר של פיונים ודובדבנים

חלון זמן קצר וקמצני הוא האביב, ועוד יותר קצרה היא עונתם החפוזה של הפיונים, או בשמם האחר האדמוניות. למי שלא מכיר, הפיונים הם קרובי משפחתם המיוחסים של הוורדים, פורחים ככדורים צבעוניים ולאחר הקטיף נפערים עלי כותרתם למופע מחול פרחוני מרהיב.

פרדי, קטיף עצמי של אדמוניות / צילום: אורנה בן חיים
 פרדי, קטיף עצמי של אדמוניות / צילום: אורנה בן חיים

מחירם, בשל עונתם הקצרה ושטחי גידול מצומצמים, גבוה במיוחד, ורק משוגעות לדבר כמוני עוקבות אחר מגדלים וחנויות המוכרים אותם בעונתם. "הפיונים, בדיוק כמו הענבים והדובדבנים, זקוקים למנות קור שיש בחבל יתיר וברמת הגולן בשל הגובה", מסביר לנו המגדל תמיר אדרי ומוביל אותנו לשדות הפריחה שלהם. ניגשנו למלאכת הקטיף בחרדת קודש, כשסביבנו עולצות עוד כמה משפחות שגילו את השדה הסודי. בשנה הבאה ילבלבו במתחם גם עצי הדובדבנים ששתל תמיר.
פרדי, קטיף עצמי (עד סוף מאי), 052-8990412, שני

16:00 | טיול ג'יפים בין עצי פיסטוק ותצפיות סודיות

"נחשי איזה עץ זה", עוצר בפתאומיות את נהג הג'יפ דני שוקרון, וחופן בכף יד מיובלת של חקלאי פרי אדמדם שצורתו עגלגלה. "גוג'י ברי?", אני מנחשת בהססנות, ונדהמת כשדני מגלה לי שמדובר בפרי הפיסטוק, הגדל על עצי בר השתולים ברחבי היער.

דני במדבר, טיולים לזוגות ולקבוצות, יער יתיר / צילום: אורנה בן חיים
 דני במדבר, טיולים לזוגות ולקבוצות, יער יתיר / צילום: אורנה בן חיים

יתיר, כך אני מגלה במהלך הטיול, הוא היער הנטוע הגדול בישראל - 40 אלף דונם של שטח ירוק ומרהיב כמו גם אסם תבואות לא מבוטל של נקטרינות, אפרסקים, משמשים ודובדבנים שבקרוב תחל עונתם.

"הגעתי לכאן לפני שנים ולא הבנתי איך מטיילים לא מכירים את חבל הארץ הזה", מצחק דני וחולף על פני כרמים מלבלבים, מטעי פירות מבשילים, תצפיות הקרועות אל נופי היער והמדבר ויופי אינסופי שכמו נמתח אל מעבר לכל זמן וממד. אם יש גן עדן, זה כאן.
דני במדבר, טיולים לזוגות ולקבוצות, יער יתיר