ההלוואה לא הוחזרה 17 שנה, ויזם הנדל"ן נאלץ לשלם לדיסקונט 330 מיליון שקל

ב־2006 נטלה חברה בשליטת היזם האמריקאי ז'יל פלדמן הלוואה של כ־100 מיליון שקל מבנק דיסקונט • אולם עד היום החוב לא הושב במלואו ומאז תפח פי שלושה • השבוע ביהמ"ש חייב את החברה ואת פלדמן, שהיה ערב לחוב, להשיב את הסכום, לרבות שכר־טרחה חריג

סניף של בנק דיסקונט / צילום: Shutterstock
סניף של בנק דיסקונט / צילום: Shutterstock

בעשור החולף ניהל בנק דיסקונט תביעה משפטית נגד איל הנדל"ן היהודי־אמריקאי ז'יל פלדמן: הפרשה החלה בשנת 2006, אז לקחה חברה שבשליטת פלדמן הלוואה מדיסקונט לצורך השקעה בפולאר, שהחזיקה חלק משמעותי בפרויקט הולילנד. ההלוואה לא נפרעה כמעט במלואה.

הבנק טען כי השותפות הפרה את הסכם האשראי, וכי פלדמן ערב להלוואה באופן אישי. פלדמן טען כי הוא היה ערב לחלק קטן מההלוואה אך לא למלוא החוב, וכי יש לקזז את הנזקים שנגרמו לו מכישלון פרויקט הולילנד. השותפות טענה כי הבנק היה מנוע מלהעמיד את מלוא החוב לפירעון ופעל שלא כדין.

עסקת מקרקעין הסתיימה בתביעה נדירה: כמה סביר לשלם שכר־טרחה לעורך דין?
האם 60% מהשופטים בישראל מגיעים מהפרקליטות והמשטרה?
כפי שנחשף בגלובס: בית ההשקעות מיטב ישלם עד 120 מיליון שקל בלבד בתביעת הענק  

הקשר להסתבכות של הולילנד

השבוע (ג') קיבל השופט יונה אטדגי מבית המשפט המחוזי בתל אביב את התביעה וקבע כי פלדמן ערב באופן אישי להלוואה, וחייב אותו, את החברה ואת השותפות להשיב את ההלוואה על סכומה העדכני שתפח.

בנוסף נפסקו הוצאות ריאליות באופן חריג המגלמות את הוצאות שכר־הטרחה שהוציא הבנק במהלך השנים - 2.7 מיליון שקל, ו־2 מיליון שקל נוספים שהוצאו על אגרות. נקבע כי ביחס לסכום התביעה שעמד על 157 מיליון שקל, ללא התחשבות בריביות, מדובר בשכר־טרחה סביר.

לאחר הגשת התביעה, פלדמן הגיש ב־2014 תביעה משלו, שלימים נמחקה, נגד הבנק ונגד שורת גורמים בפרויקט הולילנד בסכום של 200 מיליון שקל. לדבריו, בבנק אחראים לנזקים שנגרמו לו עקב השקעתו בפולאר, שכאמור, אחד מנכסיה המרכזיים היה פרויקט הולילנד בירושלים. הוא טען כי הונו אותו, הציגו לו מצגי שווא וגרמו לנפילת ערכן של מניות פולאר, ובנוסף טען כי פרויקט הולילנד אמור היה להניב לו תזרים מזומנים רב היקף שישמש להחזרת ההלוואה שלקח לרכישת השליטה בפולאר.

"חתימתו של אדם מהווה ראיה להבנת התוכן"

בתום ההליך הארוך, השופט אטדגי קבע כי "חתימתו של אדם על מסמך כתוב מהווה אישור וראיה להבנת תוכנה ולהסכמתו לכל התנאים היא מבוססת ועקבת", וכי "במיוחד אמורים הדברים כאשר המסמכים נחתמו לאחר משא־ומתן ממושך, שהיו מעורבים בו נציגים ובאי־כוחו של פדלמן. עם כל ההתחשבות במשמעות הכספית האדירה של הערבות האישית במקרה דנן, אני סבור כי פלדמן לא עמד בנטל זה".

בנק דיסקונט יוצג על־ידי עורכי הדין אמנון לורך, ניר רוזנר וגיתית רמות־אדלר ממשרד ארנון, תדמור לוי. פלדמן יוצג על־ידי משרד גורניצקי. את השותפות ייצגו משרד בר קהן ציגנלאוב.