על מה הוציא טדי שגיא יותר מחצי מיליארד דולר?

איש העסקים רכש מהציבור מניות של חברת אבטחת הסייבר קייפ שבשליטתו, ופועל למחיקתה מהמסחר בלונדון • בסך הכול שילם שגיא סכום המוערך בכ–515 מיליון דולר על רכישת המניות, וכעת הוא מתכנן להביא למחיקת מניות קייפ מהמסחר באנגליה ב–31 במאי

טדי שגיא / צילום: יונתן בלום
טדי שגיא / צילום: יונתן בלום

מיליארדר ההייטק והנדל"ן טדי שגיא הגדיל את החזקתו בחברת אבטחת הסייבר קייפ ל-87.6%, באמצעות הצעת רכש - כך דיווחה החברה בסוף השבוע האחרון לבורסת AIM בלונדון, שבה היא נסחרת.

בסך-הכול שילם שגיא סכום המוערך בכ-515 מיליון דולר על רכישת המניות, וכעת הוא מתכנן להביא למחיקת מניות קייפ מהמסחר באנגליה ב-31 במאי. 

מניות וויקס ופייבר נחתכו בחדות, וכעת הן מנסות להסביר למה הסיבה לא מוצדקת 
הדילמה של הפד: בשוק צופים שהריבית תחל לרדת בקרוב, מה יכול למנוע זאת? 

קייפ, המנוהלת על-ידי עידו ארליכמן, היא ספקית פתרונות תוכנה לאבטחת סייבר ופרטיות ברשת. בפברואר האחרון הציע שגיא, שהחזיק 54.8% ממניות קייפ טרם הצעת הרכש (באמצעות חברת Unikmind)' לרכוש את החזקות הציבור בחברה תמורת 3.44 דולר למניה, ובסך-הכול כ-700 מיליון דולר, פרמיה של כ-10% על מחיר המניה באותו יום, אם כי בעבר המניה כבר נסחרה ברמות גבוהות יותר.

לפי הצעת שגיא, "לאחר שקלול היתרונות והחסרונות של מסחר ציבורי במניות החברה, ולאור האי-ודאות המאקרו-כלכלית והמסחר הדליל במניות, כמו גם אפיקי צמיחה חדשים, אנו נחושים שהפרק הבא בחיי קייפ הוא בזירה הפרטית".

מחיר המניה בהצעת הרכש משקף שווי של מעל 1.5 מיליארד דולר

כפי שפורסם בגלובס, לשגיא הייתה מספיקה החזקה של 75% במניות קייפ (ובקונסטלציה מסוימת אף פחות מכך) כדי להביא למחיקת המניה ממסחר - זהו השיעור הנדרש לאישור ההצעה באסיפת בעלי המניות. כלומר, יכול להיווצר מקרה שבו עם מחיקת המניה ממסחר, לקייפ יש עדיין בעלי מניות מקרב הציבור, אך הם מחזיקים במניות שאינן נסחרות.

בדיווח משבוע שעבר דחקה Unikmind של שגיא בבעלי המניות שעדיין לא נענו להצעת הרכש לעשות זאת בהקדם: "ברגע שקייפ תימחק מהמסחר ב-AIM, הנזילות והסחירות של מניות קייפ יפחתו משמעותית, וייתכן כי ערכן ייפגע. כל בעל מניות שיישאר יהפוך לבעל מניות מיעוט, ואין ודאות בכך שתהיה עוד הזדמנות לממש את הערך בהשקעתם", נכתב.

מחיר המניה בהצעת הרכש עלה בסוף אפריל מ-3.44 דולר ל-3.6 דולר (כ-2.9 ליש"ט בשער החליפין של אותו יום), המשקף לקייפ שווי של מעל 1.5 מיליארד דולר.

בהמשך להעלאת המחיר, דווח כי שני בעלי מניות בולטים, דניאל פומרנץ ופיטר ברצ'ארד - מייסדי חברת ExpressVPN שקייפ רכשה ב-2021, שהחזיקו במצטבר ב-11.6% מהמניות - הודיעו על היענות להצעה.

קייפ הוקמה ב-2011 תחת השם Crossrider והונפקה בלונדון בשנת 2014 לפי שווי של 250 מיליון דולר. ב-2021 ביצעה קייפ רכישה גדולה, כששילמה 936 מיליון דולר תמורת ExpressVPN האמריקאית, שווי שהיה קרוב לשווייה של קייפ באותה תקופה.

בספטמבר שעבר קייפ גייסה 220 מיליון דולר מגופים מוסדיים מהעולם ומישראל, ביניהם כלל, הפניקס, מור, ספרה ונוקד.