ארי הרו: הרגשתי שאני אמצעי בדרך לראש הממשלה

במסגרת החקירה הנגדית של עד המדינה ארי הרו במשפט נתניהו הוא אישר את דברי סנגורו של ראש הממשלה כי הרגיש "פיון במשחק שמנסים להגיע לראש הממשלה" • הקלטות הרו את נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס הובילו להגשת כתב אישום בתיק 2000

ארי הרו מעיד במשפט נתניהו / צילום: ניצן שפיר
ארי הרו מעיד במשפט נתניהו / צילום: ניצן שפיר

הבוקר (ד') החלה חקירתו הנגדית של עד המדינה ארי הרו במשפטו של ראש הממשלה נתניהו. הרו שימש כראש הסגל של נתניהו. הקלטותיו את שיחות נתניהו לבקשתו ומו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס הביאו להגשת תיק 2000 בו נאשם נתניהו במרמה והפרת אמונים, ומוזס בשוחד. הרו חתם על הסכם עד מדינה לאחר שנחקר בפרשיות שלא קשורות לתיקי ראש הממשלה.

לפטר את רואי החשבון בקלות? התוכנית החדשה שמסעירה את הענף 
חבר המושבעים קבע: טראמפ יפצה ב-5 מיליון דולר סופרת שתקף מינית 
הרו: נתניהו פחד שללא הבנה עם מוזס הוא יפסיד בבחירות 

15:16

הסתיים הדיון. חקירתו הנגדית של הרו תימשך ב-17 למאי. בשבוע הבא ב-15.5 יעיד שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן.

14:46

עו"ד חדד הקריא את החשדות שהיו נגד הרו בפרשה נוספת. "דורכים לך על הצוואר. זאת הייתה ההרגשה שלך נכון?". הרו אישר. "תפסו לך את כל חשבונות הבנק כמו שיודעים לעשות כשרוצים להדק את הלולאה על הצוואר. תפסו את הנכסים בבעלותך. אתה לא יכול להעביר כרטיס אשראי במכולת. אשתך לא יכולה לקנות חלב. עברת חבטות. פתאום עושים לך מחנק כלכלי איום ונורא. זה נורא. הרו אישר. "ככה הרגשתי. כן זה נורא".

14:34

הרו העיד כי אמר את האמת בחקירה. "אמרתי להם מהיום הראשון, אני דובר אמת. אני אגיד מה שאני יכול" אמר הרו. חדד אמר להרו "הם אמרו לך שזה לא הספיק להם, ראינו אינספור פעמים. הרו אישר, והוסיף בהמשך "אם הייתי מביא מידע על פלוני אלמוני (ולא על נתניהו - נ.ש.) זה לא היה פותר את הפלונטר". חדד המשיך ואמר "ארבעה ימים אתה יושב ומשחזר וכל פעם יש מפח נפש כי אתה לא מכיר שום דבר פלילי" , הרו אישר.

הרו אמר כי הבין שכל מה שמסר לא הספיק לחוקרים.

13:48 | הרו: את האמת תמיד אמרתי עם כל הלחץ

קו החקירה של חדד נועד להוכיח את טענתו כי הופעל על הרו לחץ רב שהוביל אותו לחתום על הסכם עד מדינה. חדד הציג חקירה נוספת של הרו במשטרה מיולי 2017, במסגרתה נחקר הרו בחשד לעבירה בתקופתו כיו"ר ידידי הליכוד בשנת 2003, באמצעותה ניסה להראות את הלחץ שהופעל על הרו. "אתה מבין שזה ירושש אותך, יחסל לך את החיים, נכון?" אמר חדד, והרו השיב: "זה היה מאוד קשה" והוסיף בהמשך "הייתה הרגשה שהם בונים ערימה של דברים ואני אצטרך להתמודד איתם".

חדד המשיך ואמר להרו: "המסר של מומי (משולם - ראש צוות החקירה - נ.ש.) היה - אתה מסובך בתיק האישי, עם פטישים על הראש, ואין לך ברירה אלא לשתף פעולה. הוא ניסה לשבור אותך". הרו השיב: "זה היה ברור".

חדד המשיך וטען כי המשטרה רצתה שהרו שימסור משהו שמשחיר את נתניהו כדי שיקלו עמו, בחקירות נגדו. "אתה בשוק, בבזאר, לתת את הקרקפת של נתניהו - זה מה שהבנת שקורה" טען חדד.

"את האמת תמיד אמרתי. עם כל ההתקפות והלחץ. וודאי שהיה מצב לחוץ ולחיץ. זה אחרי שאני מסכים להיכנס למשא ומתן ואומר להם שאין דברים והם ממשיכים לא הבנתי מה הם רוצים ממני.

הרו הסביר לשאלת חדד על הפרטים שמסר "הייתי צריך לחשוב מה יענה על הדרישה (של המשטרה - נ.ש.)". כשעזבתי את הלשכה לא חשבתי שהיו שם מעשים פליליים".

11:42 | הרו על חתימתו על הסכם עד המדינה: הבנתי שלא יעזבו אותי

הרו אישר לעו"ד חדד כי לא ביקש טובת הנאה תמורת ההקלטות, שהבין שלא צריך כלום וכי המסר היחיד שביקש להעביר זה שיש הקלטות בטלפון לא יותר לא פחות. חדד חקר את הרו על עיכובו על ידי המשטרה בשדה התעופה. "היה ברור שהמטרה להלחיץ אותך אין סיבה אחרת", טען חדד, הרו השיב : "אני לא יודע. הרגשתי שיש פה משהו בעייתי".

חדד: "אתה מבין שזה לא ייגמר אם לא תשתף פעולה ורק אז יניחו לך". הרו השיב: "ההבנה שלי הייתה שמתחילים לחקור אותי על מה שנקרא תיק 2000, ואז עוד תיק, ואנחנו בשלושה תיקים. הבנתי שלא יעזבו אותי".

עו"ד חדד הקריא להרו מתוך חקירתו במשטרה על ידי ראש צוות החקירה מומי משולם "גם אם אדם עשה שטויות בסוף כל אחד שוקל את המאזן ואת האינטרס האישי שלו. לחשוב איך למזער את הנזקים שלו. לא נכנס לזה. נכון יש תקופות שהן פחות נעימות". על דברים אלו שאל חדד את הרו: "אתה הבנת שלעשות חשבון נפש ולחשוב על המשפחה והילדים - הכוונה איך אתה עוזר לעצמך? הרו השיב: "אני לא יודע אם באותו רגע אבל בהרגשה הכללית".

חדד המשיך להקריא מחקירתו של הרו במשטרה, לטענתו הופעל על העד לחץ כדי למסור מידע מפליל על ראש הממשלה. הרו אישר את טענתו של חדד כי המסר של החוקרים היה - "אתה לא חשוד. אם לא תמסור מידע על נתניהו תהפוך להיות חשוד". הרו השיב: "הבנתי שהמטרה שלהם זה נתניהו. היה לי חשש שיהפכו אותי לחשוד. אני לא זוכר בדיוק מה חשבתי באותו רגע. ההרגשות הכלליות היו כך".

10:52

במסגרת הסכם עד המדינה, הוגש נגדו כתב אישום בגין הפרת אמונים בכך שמכר את חברת הייעוץ H3 גלובל שהייתה בבעלותו באופן פיקטיבי, למרות התחייבותו למכור אותה בהסכם ניגוד עניינים עם כניסתו לתפקיד ראש הסגל. בהסכם עד המדינה הוסכם כי לאחר עדותו במשפט נתניהו, הפרקליטות והרו יבקשו בהסכמה להטיל עליו שישה חודשי עבודות שירות וקנס.

עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, טען בדיון כי החוקרים גרמו להרו לחתום על הסכם עד מדינה למרות היותו חף מפשע בפרשה בגינה נחקר. בחקירת המשטרה אמר הרו "כל הרצון שלי להגיע ללשכה זה לתרום, זה מתוך ציונות, אני מרוויח הרבה כסף בחוץ. חודשיים אחרי שעזבתי החברה התפרקה. אין אדם אשר בארץ אשר לא יחטא, יש פסוק כזה, להיכנס למישהו לחיים ולתפור, פשוט שערוריה אבל זה המחיר".

הרו היה בטוח שהמשטרה עושה לו תרגיל

עו"ד חדד אמר להרו בחקירה "היית אמצעי בדרך לראש הממשלה ולא המטרה של החקירה", הרו אישר שכך הרגיש. בהמשך אמר שנאמר לו בחקירה "אתה יודע שיש דרכים לצאת מזה". חדד שאל: "הכוונה לתת מידע על ראש הממשלה נתניהו?", הרו השיב: "כך אני הבנתי". חדד המשיך ושאל: "זו תחושה שליוותה אותך שאתה פיון במשחק שמנסים להגיע לראש הממשלה", הרו אישר.

בעדותו אישר הרו כי ההקלטות נעשו באמצעות האייפון, אך הוא לא עשה שימוש בהקלטות, ושכח שהן קיימות. חדד אמר: "נמסר מידע לשי ניצן שיש שיחות שמתעדות את המפגשים". חדד טען שמי שמסר את המידע הוא עו"ד רועי בלכר שייצג את הרו אך מידע זה נחסה על ידי הפרקליטות.

הרו אישר בעדותו כי כאשר קיבל בחזרה את מכשיר הטלפון הנייד שלו מהמשטרה ראה שאפליקציית ההקלטות הייתה פתוחה על שיחות נתניהו-מוזס המוקלטות, ומכך הבין שהמשטרה פתחה את ההקלטות, וחשב שהמשטרה עושה לו תרגיל.

הרו שימש כמנהל לשכת נתניהו בשנים 2009-2010, ולאחר מכן כראש הסגל שלו בין השנים 2014-2015. לפי כתב האישום בפרשת 2000, החל מ-2009 ובשנים לאחר מכן דנו נתניהו ומוזס דנו בהגבלת הפצתו של העיתון "ישראל היום" בתמורה לסיקור אוהד יותר של נתניהו ב"ידיעות אחרונות". השיחות בין נתניהו למוזס הוקלטו על-ידי הרו, לבקשת נתניהו. בהקלטות שנערכו בשנת 2014 נשמעים נתניהו ומוזס דנים על עסקה, במסגרתה נתניהו יקדם חוק שיפגע במתחרה "ישראל היום, ומוזס בתמורה יפעל לצמצום הסיקור השלילי של נתניהו ב"ידיעות".

 *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.