סמים, נשק וזהב: התלות של הג'יהאד האסלאמי באיראן מעולם לא הייתה גדולה יותר

הסנקציות על איראן פגעו ביכולתה לממן את ארגוני הטרור בעזה, שנותרו במצב כלכלי קשה • אך האיראנים לא מוותרים, ודואגים לדרכים עקיפות למציאת מקורות מימון • בינתיים, הלחץ על הג'יהאד לפעול גובר, גם כשהקופה מתרוקנת וכשחמאס נמנע מלהתערב

שיגורי רקטות של הג'יהאד האסלאמי מהעיר עזה לעבר ישראל / צילום: Associated Press, Adel Hana
שיגורי רקטות של הג'יהאד האסלאמי מהעיר עזה לעבר ישראל / צילום: Associated Press, Adel Hana

כ־36 שעות לאחר חיסול שלושת בכירי הג'יהאד האסלאמי נפתחו מטחים נרחבים מרצועת עזה לעבר העוטף, השפלה וגוש דן. עם זאת, ללא מעורבות פעילה של חמאס ואיחוד זירות עם לבנון וסוריה, קשה לראות את הג'יהאד האסלאמי שואפים להגיע למערכה כוללת לבדם מול ישראל.

ההצבעה הסופית תוקדם: המהלך שנועד למנוע מכשולים בדרך לאישור התקציב
נתיב הכסף לג'יהאד ומאגר הגז שחמאס עלול להפסיד: הכלכלה שמאחורי הלחימה בעזה 

בדברים שנשא ראש הממשלה בנימין נתניהו בשלישי, הוא שלח מסרים ברורים ומאיימים לג'יהאד האסלאמי, אך התייחס גם לאפשרות של מערכה רב זירתית. התרחיש, שלפי הערכות הוא המועדף על איראן.

למעשה, מאז המהפכה האסלאמית ב־1979, משטר האייתוללות שאף לקדם את ההפיכה לכל העולם. לכן, החתרנות של האיראנים באה לידי ביטוי בכל רחבי העולם, ובמיוחד במזרח התיכון. בחזית המאבק נמצא כוח קודס של משמרות המהפכה. עם זאת, משטר האייתוללות יודע שכוחותיו מוגבלים ולכן, לפי הערכות, האיראנים מפעילים כ־15 מיליציות שונות שממומנות על ידה. ביניהן ניתן למנות, למשל, את הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

"בלי איראן, הג'יהאד האסלאמי לא היה שורד"

לפי מזכירות המדינה האמריקאית, בין השנים 2020־2012 איראן השקיעה כ־16 מיליארד דולר בהישרדות משטר אסד בסוריה, כולל מימון המיליציות שהיא מפעילה שם, בעיראק ובמורדים החות'ים בתימן. בלבנון, האיראנים מממנים את חיזבאללה, מדי שנה, בכ־700 מיליון דולר. בה בעת, התקצוב האיראני לג'יהאד האסלאמי, לחמאס ולחזית העממית עומד על כ־100 מיליון דולר.

המלכוד בו נמצא הג'יהאד האסלאמי הוא שבשל היותו בארגון טרור קטן שהמימון העיקרי שלו מגיע מאיראן (בניגוד לחמאס לו כמה מקורות מימון שונים) - "בעל המאה הוא בעל הדעה". בג'יהאד האסלאמי זוכרים היטב כיצד במאי 2015 איראן הפסיקה למשך שנה את המימון של ארגון הטרור, משום שלא סייעו למורדים החות'ים במלחמת האזרחים בתימן.
באותה עת, האיראנים הקימו ברצועת עזה את ארגון אל־סאברין. בחמאס תמכו במהלך משום שראו בכך הזדמנות להחליש את הג'יהאד האסלאמי. בסופו של דבר, לא הרבה השתנה, "אל־סאברין" לא הצליחה להפוך לארגון של ממש והג'יהאד האסלאמי נותרו עושי דבריהם של טהרן ברצועה עזה.

כיום, המצב התזרימי של הג'יהאד האסלאמי עמום, לאחר שבאוקטובר אשתקד דווח בעיתון "אל־קודס" כי ארגוני טרור פלסטינים נמצאים במשבר כלכלי בשל עצירת המימון האיראני, שנמשכה לפחות שלושה חודשים. בהתחשב בכך שלאיראן, המקור התקציבי של הג'יהאד האסלאמי, ברור שבאופן יחסי הם נפגעו יותר מכולם, וככל שטהרן ממשיכה להתקשות תחת הסנקציות, הבעיה של הג'יהאד האסלאמי עשויה להחמיר.

"בלי איראן, אין ספק שבג'יהאד האסלאמי לא היו שורדים. הם לא שולטים בטריטוריה אלא מתרכזים בג'יהאד", אומר לגלובס ד"ר מיכאל ברק, חוקר בכיר במכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן. "בסיס התמיכה שלהם לא רחב כמו של חמאס, אז הם חייבים את המימון האיראני".

קרטלי הסמים בשירות החיזבאללה

כחלק ממנגנון מימון הטרור של משטר האייתוללות, משמרות המהפכה הם שאמונים על גיוס והעברת הכסף, אך לא רק הם. המיליציות השיעיות ככלל וחיזבאללה בפרט מעורבים גם בעצמם בגיוס הכספים.

במסגרת הפעלת רשתות הכספים, משמרות המהפכה וחיזבאללה מרושתים במדינות בעלות אוכלוסייה לבנונית. בין השאר, במשולש הגבולות של ברזיל, ארגנטינה ופרגוואי. יש בהן אוכלוסייה לבנונית, שחלק ממנה עוזר לחיזבאללה ומשמרות המהפכה בנושא הברחת סמים, שנחשבת למקור הכנסה נפוץ באזור. לצד האוכלוסייה הלבנונית, הם גם מקושרים לארגוני פשע בברזיל ובקולומביה שמסייעים בהברחות הכספים.

הפעילות של חיזבאללה לא מסתכמת בדרום אמריקה. באפריקה, חיזבאללה מעורבים בתעשיית הברחת יהלומים מסיירה לאון במטרה לגייס מימון נוסף. בד בבד, האיראנים מפעילים רשת הברחות בהנהגת סעיד ג'מאל, חות'י שיושב באיראן. במסגרת הרשת הזו מוברח נפט מאיראן, דרך יעדים כמו נמלי המפרץ, טורקיה וסומליה לשוק העולמי.

מתוך איראן, טהרן מפעילה מוסדות צדקה שהן מקור נוסף לכסף. סוגיה נוספת שקשורה לאיראן עצמה היא תעשיית האופיום באפגניסטן, שמייצרת כ־80% מהסם בעולם. האופיום מוברח לאירופה, בחלקו דרך איראן, שמחרימה אותו בכמויות גדולות. נשאלת השאלה מה קורה עם האופיום? לדעת ד"ר ברק, "לא מן הנמנע שהוא מתועל לגיוס ממון נוסף למיליציות האיראניות".

מעבר לכך, באיראן יש נציגים של ארגוני פשע, שמבריחים סמים למיליציות השיעיות בעיראק, הנפוץ שבהם הוא הקריסטל. כמו כן, המיליציות הפרו־איראניות בעיראק מכניסות כסף באמצעות תיירות דתית.

דרך סוריה, צבא אסד, משמרות המהפכה וחיזבאללה מציפים את המזרח התיכון ואירופה בכדורי קפטגון. אך המימון הזה מוטל בספק כרגע, משום שבמסגרת הליך הנורמליזציה בין סוריה לבין הליגה הערבית, מתוכנן מימון גדול למשטר אסד כדי שיעזבו את תעשיית הקפטגון.

אנשי עסקים איראנים מסייעים בהברחות

לפני כחודשיים, פעילות משותפת של גופי המודיעין הובילה לחתימה של שר הביטחון יואב גלנט על צו תפיסה לעשרות קילוגרמי זהב, שנועד לחשוף ולסכל את ציר ההברחה. הצו חושף בין היתר ציר מימון טרור של איראן לחיזבאללה המבוסס על רווחים ממכירת זהב מוברח.

גורם מרכזי בציר המימון והעברת הזהב הוא בדר אלדין נעימי מוסוי, איש עסקים איראני בעל עסקים ברחבי העולם. מוסוי הוא הבעלים של שתי חברות נדל"ן בבריטניה, וכן חברת סחר בינלאומי בדובאי. בד בבד, הוא משמש כסייען של כוח קודס האיראני המנהל ציר חשאי במסגרתו רוכש זהב בוונצואלה.

איש העסקים אחראי על הברחת הזהב מוונצואלה באמצעות טיסות ישירות לאיראן ומשם למכירה ברווח לצורך מימון פעילות חיזבאללה. בציר מימון זה מעורבים שני אנשים שנתונים לסנקציות אמריקאיות: מוחמד קציר - ראש יחידת הלוגיסטיקה של חיזבאללה, העוסק בהעברת כספי כוח קודס לחיזבאללה, ועלי קציר - נציג המשרד לעניינים כלכליים של חיזבאללה בטהרן.