שלוש מתוך ארבע: גם פרוטליקס קיבלה אישור שיווק לתרופה שלה למחלת פברי

האישור מגיע רגע אחרי מחיקת מניית החברה מן המסחר בתל אביב • מדיוונד וגמידה סל קיבלו גם הן אישורי שיווק לתרופות שלהן השנה, לאחר שנים רבות של בצורת בקבלת אישורים לתרופות ישראליות במנגנונים חדשים • גם ביוליין ממתינה לתשובת ה- FDA

ביו ראקטורים של חברת פרוטליקס / צילום: יח''צ
ביו ראקטורים של חברת פרוטליקס / צילום: יח''צ

חברת פרוטליקס המייצרת תרופות למחלות נדירות על ידי הנדסה של תאי צמח כך שיבטאו חלבונים אנושיים, קיבלה אישור שיווק בארה"ב לתרופה שלה למחלת פברי. פרוטליקס נסחרת בבורסה של ניו יורק לפי שווי של 191 מיליון דולר ובמסחר שלפני הפתיחה עולה המניה 17%. במרץ נמחקה מניית החברה מן המסחר בתל אביב. עוד לפני כן הספיקה לעלות יפה, לקראת אפשרות קבלת האישור. התשואה שלה בשנה האחרונה בבורסה של ניו יורק היא 190%.

פרוטליקס  היא אחת מבין ארבע חברות ישראליות שהגישו לאישור ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, תרופות חדשניות השנה. זאת, אחרי שנים רבות בהן לא הגיעה שום תרופה ישראלית חדשנית למעמד הזה. שלוש חברות זכו כבר בתשובה חיובית: התרופה של טבע לטיפול בסכיזופרניה הניתנת בשחרור מושהה אושרה לשיווק לפני כחודש על ידי ה-FDA, והשקתה צפויה להתחיל בקרוב. עוד קיבלו אישור גמידה סל, המפתחת תרופה המשפרת טיפולים של השתלת מערכת חיסונית חדשה בחולי סרטן הדם, ומדיוונד שפיתחה תרופה נגד כוויות. ביוליין, המפתחת גם היא טיפול לסרטן הדם, מחכה גם היא לתשובת הרשות עד סוף השנה. 

התרופה של פרוטליקס היא היחידה אשר נכנסת לשוק קיים בו היא תתחרה ראש בראש מול התרופה פברזיים של חברת ג'נזיים. התרופה של ג'נזיים מיוצרת בתאי חיה, ואילו פרוטליקס היא היחידה המייצרת אותו בתאי צמח. השוק כולו מוערך בכ-2.2 מיליארד דולר. לפרוטליקס הסכם שיווק בארה"ב עם חברת Chiesi, המתמחה בתחום המחלות הנדירות.

פרוטליקס פיתחה בעבר תרופה למחלת גושה על פי אותה הטכנולוגיה, ומסחרה אותה לחברת פייזר. תרופה זו הניבה לחברה הכנסות, אולם בשל עיכובים בכניסה לשוק הובילו לכך שכאשר היא נכנסה לשוק הוא היה תחרותי מאוד, והיא לא הצליחה לתפוס מקום משמעותי בשוק, ופייזר איבדה בה עניין, ובסופו של דבר התרופה לא זכתה להצלחה בשוק העולמי.

לאחר שלמדה את השיעור הזה, פרוטליקס הצהירה כי תצא לשוק רק עם מוצרים עדיפים על פני אלה שקיימים בשוק. המוצר לפברי תוכנן להיות טוב יותר מן המוצרים הקיימים, והחברה אכן מצהירה בהודעה לעיתונות שלה כי יש לו זמן מחצית חיים ארוך יותר. המחקרים שערכה החברה היו מחקרי "אי נחיתות", והם לא קבעו כי זמן מחצית החיים מביא לעליונות של המוצר מבחינת יעילות או בטיחות.

לכן פרוטליקס עורכת שני ניסויי המשך לצורכי שיווק וקבלת שיפוי ביטוחי במחיר הרצוי. ניסוי אחד נועד לתמוך בטענה שהמוצר משפר את תפקוד הכליות בהשוואה למוצר של ג'נזיים, וניסוי נוסף נועד לתמוך בפרוטוקול טיפול שלפיו הזריקה ניתנת אחת לחודש במקום פעם בשבועיים.

החברות עדיין לא חשפו מה יהיה תמחור המוצר מול זה של ג'נזיים, אך פרוטליקס כנראה לא תנסה להתחרות באמצעות מחיר נמוך במיוחד, אלא תתמחר אותו סביב מחיר השוק.

בשוק הפברי האמריקאי מתחרה גם חברת אמיקוס עם המוצר גאלפולד, הניתן בבליעה ומתאים רק לחלק מהמטופלים. מחוץ לארה"ב, פועלת גם חברת שייר (טקדה), שכבר עשור אינה מצליחה לקבל את אישור ה־FDA.

ההכנסות המרביות שפרוטליקס צופה לעצמה מהמוצר הן 150־200 מיליון דולר בשנה. פרוטליקס תייצר את התרופה במפעל בכרמיאל, שבו היא מייצרת גם את התרופה לגושה.

ברבעון הראשון של השנה פרוטליקס רשמה הכנסותש ל-5.1 מיליון דולר ממוצר הגושה. בסוף הרבעון היו לה 33 מיליון דולר בקופת המזומנים. עם קבלת האישור, היא צפויה לקבל תשלום אבן דרך מקייסי.

שתי החברות האחרות שקיבלו אישורים מתחילת השנה, מדיוונד וגמידה סל, לא רשמו בעקבות זאת עליות משמעותיות במניות שלהן לאורך זמן. יש הבדל בין שתי החברות הללו לבין פרוטליקס: שתי החברות משווקות את המוצרים שלהן באופן עצמאי לשווקים שאין בהם כרגע מוצרים אחרים, והן צריכות כעת להשקיע בבניית מערך שיווק ובחינוך השוק, כך שייתכן שידרשו זמן רב יותר והשקעה משמעותית עד שהן תקצורנה את הפירות משיווק התרופות שלהן. לפרוטליקס עשויה להיות דרך קלה יותר קדימה, משום שהיא כבר חתומה על ההסכם עם קייסי. אולם, ייתכן שחלק מן ההבדלים הללו כבר מתומחרים במחיר המניה.