טריא מנסה להרגיע את הרוחות עם פיטורים ומסלולים חדשים

בעקבות עליית הריבית, מציינים בטריא כי חלה עלייה בבקשות למשיכת כספים, כך שסך הבקשות מהווה 15% מתיק האשראי שלה • החברה תתחיל להציע השקעות קצרות מועד בתשואה של עד 9% בשנה וצפויה לצמצם את מצבת כח האדם שלה

שחף ארליך, מנכ''ל טריא / צילום: יוסי כהן
שחף ארליך, מנכ''ל טריא / צילום: יוסי כהן

חברת ההלוואות החברתיות טריא  יוצאת בתוכנית שנועדה להרגיע את רוחות המשקיעים שהפקידו אצלה את כספם, ותנסה להגדיל את ההשקעות מצד הגופים המוסדיים בפלטפורמה שלה באמצעות מסלולים שיאפשרו נזילות טובה יותר.  

לפני כחודש דיווחנו על החשש הגובר מצד המשקיעים להשקיע בפלטפורמות החברתיות כדוגמת טריא, על רקע עליית הריבית ואיתה הסיכון הגובר באפיק ההשקעה המדובר. טריא עוסקת בתיווך בין מלווים ללווים באמצעות פלטפורמה שפיתחה, והיא הגדולה בתחום בארץ. תיק האשראי שלה בהיקף של מעל ל-3.4 מיליארד שקל נכון לסוף 2022. לדבריה, לאחר עליית הריבית ובשל התמורות בכלכלה המקומית, נרשמה עלייה חדה בבקשות למשיכת כספי הלקוחות. כתוצאה מכך סך הבקשות מסתכם בכ-15% מתיק האשראי שהיא מנהלת בימים אלה.

בעוד שחלק ניכר מהלקוחות מבקש את כספו בחזרה, הזמן הנדרש "להנזיל" את ההשקעה כחלק ממודל ההלוואות החברתיות (מודל P2P) מתארך. תיק האשראי המנוהל בפלטפורמה של טריא איכותי לדבריה, כאשר חלק גדול ממנו מגובה בנכסי נדל"ן משועבדים. החברה מציינת גם כי היא לא צופה הרעה בהחזרי ההלוואות ומניחה כי בעקבות עליית הריבית במשק יהיה שיפור בתשואה הצפויה למשקיעים בפלטפורמה.

החברה הודיעה שהיא מנהלת מגעים עם משקיעים מוסדיים להגדלת השקעתם בפלטפורמה שלה, וכן, בכוונתה להציע להם מסלולי השקעה אטרקטיביים, בהלוואות שמועד פירעונן המקסימלי הוא 24-36 חודשים בלבד, בריבית צפויה של 8%-9% (בהתאם לשיעור ריבית הפריים כיום). המהלך מיועד לאפשר נזילות טובה יותר למשקיעים.

החברה גם מתכננת לבצע שיתופי פעולה עם בנקים וגופי אשראי, בהעברת לקוחות מתיק האשראי והמשכנתאות שלה אליהם, תוך שמירה על זכויות המשקיעים. בנוסף בוחנת החברה אפשרות שלפיה היא תוכל להשקיע בפלטפורמה שלה עד כ-30% מתיק האשראי ממקורות עצמיים (נוסטרו) ובשיתוף פעולה עם גורמים נוספים, לטובת הגברת הנזילות עבור המשקיעים.

גם תוכנית התייעלות בפתח

החברה הודיעה במקביל שבכוונתה לצמצם את מצבת כח האדם שלה. על פי הודעתה, היא מתכננת "לנקוט צעדי התייעלות משמעותיים לצורך חיסכון בעלויות להתאמת ההוצאות להיקף הפעילות של החברה, לרבות צמצום משמעותי במצבת כח האדם, תוך שמירה על היכולת התפעולית של החברה והמשך צמיחתה".

מנכ"ל טריא, שחף ארליך, הוסיף כי החברה "תחל ביישום התוכנית באופן מיידי על מנת למצוא פתרונות לגשר על תקופת ההסתגלות והמעבר עד לאיזון המערכת. נמשיך לפעול בשקיפות מלאה למשקיעינו ולקוחותינו, בהגינות, במקצועיות וביעילות. נמשיך בפעולותינו לייצר לציבור לקוחותינו אלטרנטיבות השקעה חזקות, אמינות ובטוחות, שיאפשרו לכל אדם ליהנות מאפשרויות בחירה כלכליות מגוונות, במיוחד בימים אלו".

מניית טריא עולה בשעה זו ב-2.9% בבורסה בת"א, למחיר המגלם לה שווי שוק של 190 מיליון שקל. מתחילת השנה נחתכה המניה בכ-35% (גם לאחר העלייה היום).