הירידה במניית PacWest מראה שהחששות לגבי הבנקים עדיין כאן

חלק מהמשקיעים חוששים מפני פוטנציאל לקריסות נוספות של בנקים אם קובעי המדיניות בקונגרס לא יבהירו מהן בדיוק המגבלות שחלות על הערבות שמעניק ביטוח הפיקדונות הפדרלי

סניף של בנק PacWest בקליפורניה / צילום: Associated Press, Ashley Landis
סניף של בנק PacWest בקליפורניה / צילום: Associated Press, Ashley Landis

הבנק PacWest Bancorp  (פסיפיק ווסט) המשיך לפרסם הרגעות לגבי העסקים שלו מאז קריסת בנק סיליקון ואלי במרץ. אבל המניות של הבנק המשיכו לרדת, אולי איתות לכך שהצרות בבנקים האזוריים לא ייגמרו עד שקובעי המדיניות יתערבו בכוח כדי לעצור אותן.

השורט שוב באופנה: הימורים נגד בנקים מביאים רווחים אבל גם תגובות נגד | WSJ
מניית הבנק האמריקאי שצנחה ב-20% והקשר הישראלי
"יכולה הייתה להיות קטסטרופה": מה חושב וורן באפט על משבר הבנקים

מניות הבנק מאזור בברלי הילס, קליפורניה, ירדו ב-23% ביום חמישי, אחרי שהחברה הודיעה שההפקדות בה ירדו ב-9.5% בשבוע שנגמר ב-5 במאי. הבנק מעניק ההלוואות אומר שרוב הירידה קרתה בעקבות דיווחים בחדשות על כך שב-PacWest חושבים על כמה אפשרויות להמשך הדרך, כולל מכירה.

הכותרות האלה, אמרו ב-PacWest, "הגבירו את החששות של לקוחותינו לביטחון הפיקדונות שלהם". כעת נסחרות מניות הבנק בכ-24% מערכן בדוחות, מדד של השווי נטו שלהן, וזה מראה שאין למשקיעים ביטחון והם חוששים מעוד חדשות גרועות.

הצניחה החופשית של PacWest מראה שגישת אד הוק של הממשלה לגיבוי מפקידים לא הרגיעה את חששותיהם מכך שהכספים שלהם בסכנה. תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי (FDIC) הגיב לקריסת הבנקים סיליקון ואלי וסיגנצ'ר על ידי מתן ערבות מלאה לכל המפקידים הלא מבוטחים שהיו בבנקים האלה.

בדומה לכך, מכירת פירסט ריפבליק לג'יי.פי מורגן צ'ייס בתיווך הממשלה הבטיחה שלא יהיו הפסדים למפקידים שחשבונותיהם עברו את מגבלת הביטוח של 250 אלף דולר.

קריאות להעלות את מגבלות ביטוח הפיקדונות

חששות המשקיעים לגבי הסיכון להפסדים בבנקים אזוריים הניעו קריאות לקונגרס להעלות את מגבלות ביטוח הפיקדונות של ה-FDIC או אפילו לבטח במלואם את כל הפיקדונות. יש מספר גישות אפשריות אבל משקיעים רבים חוששים שעד שקובעי המדיניות לא ינקטו פעולה ברוחב סיסטמי, הלחץ על בנקים בינוניים לא יירד.

"אם אתה יושב שם כמפקיד שאין לו ביטוח, אתה חושב האם אתה מוכן להסכים לאיזשהו סיכון לכך שיחזירו לך את כל ההשקעה במידה והבנק פושט רגל", אמר בוב אליוט, מייסד שותף ומנכ"ל ב-Unlimited Funds, חברה מניו יורק לניהול קרנות סל. "ובעוד שסביר להניח שכן ישולמו בחזרה כל הכספים, יש סיכוי מסוים שהפד, משרד האוצר וה-FDIC יחליטו לא להחזיר את מלוא הסכום אליך. ואז באופן בלתי נמנע הבחירה השמרנית, אם יש אי אלו סיכונים בבנק שלך, היא למשוך את הכסף".

ה-FDIC הצביע על אפשרות אחת בדוח מ-1 במאי - להגדיל משמעותית את הכיסוי הביטוחי על פיקדונות לחשבונות עו"ש עסקיים - בתור ה"אפשרות המבטיחה ביותר לשפר את היציבות הפיננסית". צעד כזה יכלול את האפשרות שיהיו סוגי חשבונות שיקבלו כיסוי בלתי מוגבל, ואחרים שיהיו מוגבלים לסכום תקרה.

ב-FDIC אמרו שכיסוי ללא הגבלה לכל החשבונות הוא הפתרון הברור ביותר למניעת בהלות על הבנקים, אבל "יסיר מהמפקידים את המשמעת ועלול לעודד נקיטת סיכונים מוגזמים מצד הבנקים".

הפאניקה בבנקים האזוריים נמשכת

בעוד שקובעי המדיניות מתדיינים, הפאניקה בבנקים אזוריים, שקרתה בגלים, נמשכת. חלק מהבנקים, כולל PacWest, מפרסמים עדכונים תכופים. בחישוב שנתי, ירדו מניות הבנק ב-80%, בהשוואה לירידה של 36% בקרן הסל iShares US Regional Banks ועלייה של 7.6% במדד S&P 500.

מבחינת הבנקאים, עצם ההחלטה לפרסם עדכונים מעכשיו לעכשיו יכולה להיות החלטה מורכבת. אם הם לא אומרים שום דבר באופן ציבורי, משקיעים ומפקידים עלולים לחשוב על הגרוע ביותר. אם הם מנסים להרגיע את השווקים, הדברים שהם אומרים עלולים להתהפך עליהם.

הצלילה של PacWest החלה בתחילת מרץ, כשבנק סיליקון ואלי החל להתנדנד. הערת שוליים בדוח השנתי של PacWest ל-2022, שפורסמה ב-27 בפברואר, הראתה הפסדים גדולים על הנייר בהלוואות והחזקות אג"ח שלא נספרו בדוח המאזן, והיו קרובים מבחינת ערך לאקוויטי המוחשי של BancWest, יחס המספק הערכה גסה של נזילות החברה.

נוסף על כך, כמחצית מהפיקדונות ב-PacWest בסוף השנה לא היו מבוטחים. חשש נוסף עבור חלק מהמשקיעים היה הריכוז הרב בבנק של הלוואות לרכישת נדל"ן מסחרי.

ב-10 במרץ, היום שבו קרס בנק סיליקון ואלי, הוציא PacWest הודעה לעיתונות שבה נכתב שהפיקדונות בבנק ירדו רק ב-2% מסוף השנה, ל-33.2 מיליארד דולר. "למרות שתעשיית הבנקאות חווה תנודתיות גדולה לאור האירועים בעת האחרונה, אנו רוצים לחזור על כך ש-Pacific Western Bank הוא בנק המספק את כל השירותים, מגוון היטב ובעל ביצועים טובים", אמר מנכ"ל הבנק פול טיילור.

מאז, מניות החברה ירדו, מה שמשקף בין היתר סדרת עדכונים מהבנק, שהמשקיעים לא אהבו. לאחרונה הודיעו ב-PacWest שהפיקדונות ירדו ב-17% מאז סוף השנה, וקיצצו את הדיבידנד הרבעוני מ-25 סנט למניה לסנט בודד, וזה עזר לשמר הון. החברה אמרה גם שהיא מתכננת לבצע מה שמכונה "מכירת נכסים אסטרטגית".