"יכולה הייתה להיות קטסטרופה": מה חושב וורן באפט על משבר הבנקים

המפגש השנתי של בעלי מניות ברקשייר התאווי מתקיים זו הפעם ה-59 • היו"ר האגדי וורן באפט וסגנו צ'ארלי מאנגר ענו על שאלות בנוגע לטלטלה בענף הבנקאות ועתיד הבינה המלאכותית, וצפויים לספק התייחסות לנושאים בוערים נוספים בוול סטריט

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

האסיפה השנתית של בעלי המניות בקבוצת ברקשייר הת'אוויי A  בנברסקה ארה"ב יצאה לדרך בפעם ה-59. במוקד, כמו תמיד, היו"ר והמנכ"ל המיתולוגי וורן באפט וסגנו צ'ארלי מאנגר.

האירוע מושך עניין רב בוול סטריט ולאורך השנים זכה לכינוי "הוודסטוק של
הקפיטליזם". הפעם הוא נערך כשמניית ברקשייר נמצאת  קרוב לשיא כל הזמנים, בזמן שוול סטריט סובלת מתקופה של אי ודאות ומטלטלה במגזר הבנקים.

כלכלן העבודה המוביל בארה"ב מפרסם מחקר חדש שמטלטל את השוק 
שוק העבודה האמריקאי רותח: באפריל נוספו 253 אלף משרות חדשות - הרבה מעל הצפי 
ההשקעה שרושמת שיאים בתקופות של אי ודאות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים 

בשנים קודמות סיפק באפט בן ה-92, הידוע גם בכינויו "האורקל מאומהה", התייחסויות למגוון רחב של נושאים, בין היתר למצב בשווקים ולאסטרטגיית ההשקעות שהוא וסגנו מובילים.

כשבאפט עלה לבמה, הוא התייחס להכתרת המלך צ'ארלס שהתרחשה באנגליה שעות ספורות קודם לכן, כשהציג את שותפו הוותיק, צ'ארלי מאנגר, לקהל.

"כשהתעוררתי הבוקר, הבנתי שיש לנו שידור תחרותי בבריטניה", התלוצץ באפט. "הם חגגו 'קינג צ'ארלס', והיום יש לנו 'קינג צ'ארלס' משלנו". והתכוון כמובן לשותפו הוותיק.

באפט מתייחס לשאלות

באפט נשאל בנוגע לטלטלה בענף הבנקאות, ובפרט לבנק סיליקון ואלי שהתחיל את אפקט הדומינו.

לדבריו, ההחלטה של הרגולטורים בארה"ב לגבות את כל בעלי הפקדונות ולא רק את אלו המבוטחים הייתה נכונה. ללא ההבטחה שבעלי הפקדונות יזכו למלוא כספם, עלול להתפתח כדור שלג שיפגע במערכת הפיננסית העולמית כולה.

"זה היה קטסטרופלי", השיב באפט בתגובה לשאלה מה יהיו ההשלכות הכלכליות בארה"ב אם לא כל בעלי הפיקדונות היו בטוחים שהכסף שלהם בטוח.

הוא אמנם ציין כי המגבלה לביטוח פיקדונות עומדת על 250,000 דולר, אך העריך כי זו "לא הדרך שבה ארה"ב הולכת להתנהג". הוא הוסיף שאף אחד לא ירצה להיות זה שמסביר מדוע המגבלה לא הורחבה. ללא ההרחבה, עלולה להתרחש "ריצה אל בנקים" נוספים שתשבש את המערכת הפיננסית העולמית. "אני חושב שזה בלתי נמנע", אמר.

בתגובה לשאלת בעלי המניות בנוגע לעתיד הבינה המלאכותית, צ'ארלי מאנגר הביע ספקנות, אם כי הודה שהיא תשנה בעתיד תעשיות רבות.
"אנחנו הולכים לראות הרבה יותר רובוטיקה בעולם", אמר מאנגר. "אני באופן אישי סקפטי לגבי חלק מההייפ סביב ה-AI. אני חושב שהבינה המיושנת עובדת לא רע".

באפט הוסיף כי על אף שצפוי כי הבינה המלאכותית תשנה "כל דבר בעולם", הוא לא חושב שהיא תגבר על האינטליגנציה האנושית.

בתחום ההשקעות, באפט דיבר על משקיעי ערך אשר יכולים לזכות בהזדמנויות בזמן שאחרים יקבלו החלטות גרועות: "מה שנותן לך הזדמנויות זה שאנשים אחרים עושים דברים מטופשים".

ובכל זאת, מאנגר הוסיף כי משקיעי ערך צריכים להיות נכונים להרוויח פחות בגלל התחרות. על זאת באפט הגיב כי העולם מתמקד לרוב בטווח הקצר.

"הייתי שמח להיוולד היום ולצאת לעולם עם מעט כסף, ובתקווה להפוך אותו שוב להרבה כסף" אמר באפט, והוסיף, "וגם צ'ארלי היה עושה זאת למעשה".

במענה לאחת השאלות, באפט התייחס לניהול העיזבון שלו, ואמר: "אני לא חותם על צוואה לפני שהילדים שלי עוברים עליה". 

באפט בן ה-92 חזר והדגיש כי גרג אייבל יהיה היורש שלו, וכי בבוא העת, תפקידי מפתח אחרים יוכרעו על ידי אג'יט ג'יין, המשמש כיום מנהל חטיבת הביטוח של ברקשייר.