זלנסקי בברלין: נשק במיליארדים, תמיכה פוליטית והתעלמות מהפיצוץ בנורד סטרים

בביקור הראשון בגרמניה מאז פרוץ המלחמה, הגיע נשיא אוקראינה זלנסקי לטקס קבלת פרס קרל הגדול • האירוע המחיש בצורה הטובה ביותר את שינוי העמדות המקיף שעברה היבשת במהלך השנה החולפת ואת המציאות החדשה באירופה

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וקנצלר גרמניה אולף שולץ / צילום: Reuters, Reuters
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וקנצלר גרמניה אולף שולץ / צילום: Reuters, Reuters

"קרל הגדול" כפי שהוא מכונה בגרמנית, או "שארלמאן" כפי שהוא נקרא בצרפתית, נחשב לעתים כ"אבי אירופה" - מי שאיחד נסיכויות, ממלכות ושבטים בעזרת כיבוש לכדי ממלכה עצומה אחת שהתפרשה על רוב מערב-אירופה. 

בניגוד לסקרים: ארדואן יגיע לסיבוב השני בבחירות בטורקיה בתור הפייבוריט | פרשנות
 לא רק ארדואן: גם מנהיגי הודו ותאילנד עשויים לגלות שהם אינם נצחיים | פרשנות

אתמול, באולם העירייה של אאכן, קיבלו נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי והעם האוקראיני כולו את הפרס השנתי על שם המלך מימי הביניים, שדמותו זכתה לתחייה עם הקמת האיחוד האירופי. יש בהענקת הפרס מידה גדולה של צדק, מכיוון שהמלחמה שנכפתה על אוקראינה על ידי רוסיה בשנה החולפת תרמה בין היתר גם לאיחוד-שורות נדיר בגוש האירופי.

הנשיא האוקראיני זלנסקי הגיע בעצמו לטקס, במסגרת ביקורו הראשון בגרמניה מאז פרוץ המלחמה. הכלכלה הגדולה באירופה היא זו הממחישה בצורה הטובה ביותר את שינוי העמדות המקיף שעברה היבשת במהלך השנה החולפת ואת המציאות החדשה באירופה. ממדיניות פייסנית כלפי רוסיה, עברה גרמניה לדיבורים חריפים ולסנקציות נגדה; מאמברגו נשק על מדינות הנמצאות בסכסוך טריטוריאלי - לאספקת טנקי לחימה, מערכת הגנה מטילים ונשק בכמויות לאוקראינה; ממדיניות של "שינוי באמצעות סחר" מול מוסקבה - להטלת חרם פיננסי ואנרגטי על ספקית האנרגיה הגדולה ביותר שלה.

גרמניה שינתה כיוון

גרמניה יישרה קו עם המדינות המיליטנטיות יותר באירופה, מדברת כעת באופן גלוי על מדיניות ביטחון אחידה לגוש האירופי ואפילו מתכננת בנייה מחדש של הצבא כדי להתמודד עם איומים שהזניחה בעבר, או פטרה כלא-רלוונטיים בעידן של שלום בין-גושי. ספק אם נרשם שינוי גדול יותר במדיניות החוץ והביטחון שלה מאז ימי האיחוד מחדש.

במצב העניינים הנוכחי באירופה, נראה כי הביקור של זלנסקי הסב בעיקר כבוד למארחת, אפילו יותר מאשר לנשיא המתארח. בתחילת המלחמה שבה פתחה רוסיה נגד אוקראינה, סירובה והיסוסה של גרמניה לספק נשק לאוקראינה גרם להחרמת ביקור אפשרי של הקנצלר אולף שולץ בקייב, "זכות" שקיבלו מנהיגים אירופיים-מערביים אחרים, שהפגינו עמדות ברורות יותר בעד זכותה של קייב להתגונן מרוסיה.

מאז, סבב אחר סבב, נושא אחר נושא, גרמניה התקפלה והסכימה לספק נשק מתקדם לאוקראינה, כולל טנקי מערכה בעקבות לחץ מארה"ב. במסגרת הביקור אתמול, הוכרזה חבילה של סיוע צבאי של 2.7 מיליארד אירו מצד גרמניה. עברו הזמנים של אספקת קסדות ואמבולנסים, מדובר בתחמושת ובסיוע צבאי לכל דבר ועניין. כעת דורש האורח מאוקראינה אספקה של מטוסי קרב מגרמניה ומצרפת. נכון לעכשיו, זהו הקו האדום שהן מציבות. השאלה היא לכמה זמן, ואם גם עמדה זו לא תישחק.

זלנסקי לעם הגרמני: "יש לנו את ההזדמנות להכריע את המערכה"

הנשיא האוקראיני החל את הביקור אתמול (א') במעון הרשמי של נשיא גרמניה פרנק-ולטר שטיינמאייר. הנשיא הגרמני היה הראשון לבקר בקייב, אפילו לפני הקנצלר. זלנסקי חתם בספר-האורחים על מסר של תודה לגרמניה, "שהוכיחה בזמנים המאתגרים ביותר בהיסטוריה המודרנית כי היא בעלת-ברית וידידה שלנו". משם עבר, תחת אבטחה כבדה, ללשכת הקנצלר אולף שולץ, ולמסיבת עיתונאים משותפת שבה דנו בסיוע הגרמני לאוקראינה. "יש לנו את ההזדמנות להכריע את המערכה", הוא אמר לציבור הגרמני. הוא לא שכח להודות למשלמי המסים על כך שהם ממנים תמיכה באוקראינה.

האהדה למדינה היא המיינסטרים הפוליטי בגרמניה כעת. מה שהיה עמדה אידיאולוגית של "הירוקים" בלבד בתחילת העימות הפך כעת לקו המאחד את מפלגות המרכז. רק בשוליים השמאליים והימניים יש מי שמתנגד לסיוע שגרמניה מושיטה לאוקראינה, במיוחד לסיוע הצבאי, בנימוק שהדבר מאריך את המלחמה ומאיים על אירופה במלחמה גרעינית. מפלגת השמאל "די לינקה" כמעט ונקרעת סביב הסוגיה. בציבור הסוגייה מורכבת יותר. רבים מהגרמנים סבורים כי "עשו מספיק" לטובת המדינה.

הפיל שבחדר: פיצוץ צינור "נורד סטרים"

למעשה, מצב הרוח הפוליטי הוא כה פרו-אוקראיני, עד כי אף אחד מהצדדים לא רצה לדבר על הפיל בחדר - פיצוץ צינור "נורד סטרים" בספטמבר 2022. לפי הדלפות מהחקירה המקבילה, המתנהלת על ידי גרמניה, שבדיה, דנמרק ושירותי ביון מערביים, מסתמן כי זו היתה פעולה שבוצעה במעורבות אוקראינית. כך לגבי זהות צוות הקומנדו ששכר יאכטה חשודה, שהפליגה מנמל סמוך לרוסטוק בספטמבר; וכך לגבי זהות החברה שהשכירה את היאכטה. שירותי המודיעין מותירים "מרחב הכחשה" - לא ברור אם אכן היה מדובר באוקראינים, או ברוסים שפעלו תחת כסות אוקראינית לשם הטעיה, או באזרחים אחרים. גם "לא ברור", לשון הדיווחים בגרמניה, אם ממשלתו של זלנסקי בקייב אישרה את הפעולה.

אבל הפיל קיים - ישנו חשד ממשי, לפי דיווחים, כי אוקראינה פוצצה את מה שהיה אמור להיות "צינור החמצן" של התעשייה הגרמנית לחורף הקרוב, ולחימום הבתים, וסגרה למעשה את הברז על יצוא הגז הרוסי שהכניס למדינה עשרות מיליארדי אירו וסייע לממן את המלחמה נגדה. אף אחד לא הזכיר את הפעולה בתקשורת הגרמנית בימים האחרונים, אפילו על רקע ביקור זלנסקי. אולי העובדה כי גרמניה צלחה את החורף בהצלחה יחסית, ותוך פגיעה מינימלית בלבד בתמ"ג - בניגוד לתחזיות - סייעה להמעיט מחומרת המהלך.

הקנצלר שולץ, המכהן מטעם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית שנחשבה עד כה לכזו עם קשרים ענפים לרוסיה, גם לא ברר מלות תמיכה בנאום שהשמיע עם הענקת הפרס לזלנסקי. "אוקראינה היא חלק מהמשפחה האירופית", אמר במהלך טקס הענקת הפרס, "אתם מגנים על הערכים האירופיים, ואתם יכולים לסמוך על עזרתנו - כולל אספקת נשק - לטווח הארוך". הטקס הועבר בשידור חי באתרי חדשות רבים בגרמניה. הוא העניק את התחושה כי ההדורים יישרו, ההיסוסים של תחילת המלחמה הוסרו, וזלנסקי השיג חבילת סיוע צבאית נוספת, הדבר שביקש מאז היום הראשון של הפלישה הרוסית.