אקזיט תיירותי לזהבית כהן: מוכרת את גו גלובל טרוול מבני ברק לחברה קוריאנית

קרן אייפקס ישראל השקיעה עד כה כ-85 מיליון דולר בחברת שירותי התיירות, השקעה שבימי בועת ההייטק הוערכה בכ-200 מיליון דולר

זהבית כהן, מנכ''לית אייפקס / צילום: רמי זרנגר
זהבית כהן, מנכ''לית אייפקס / צילום: רמי זרנגר

קרן ההשקעות הפרטיות AMI (אייפקס ישראל) שמובילה זהבית כהן מוכרת את חברת שירותי התיירות גו גלובל טרוול מבני ברק לחברה הקוריאנית יאנוליה (Yanolja), חברת צמיחה פרטית הנשלטת על ידי קרן ההשקעות היפנית סופטבנק.

מדובר בעסקת מזומן כשסכום המכירה לא נמסר על ידי הרוכשת. ההערכה היא כי מדובר באקזיט נאה למוכרת, לאחר שהשקיעה עד היום כ-85 מיליון דולר בגו גלובל (Go Global Travel), שפיתחה מנוע חיפוש להזמנת חדרי מלון ושירותי תיירות עבור סוכני נסיעות.

בימי הגאות בהייטק של סוף 2021 הוערך שווי ההשקעה של AMI בגו גלובל בכ-200 מיליון דולר. קרן הפרייבט אקוויטי מחזיקה כיום ב-87% ממניות גו גלובל לאחר שבהשקעתה הראשונית ב-2017 רכשה 80% מהמניות.

קרנות ההשתלמות למורים וגננות בבעלות הסתדרות המורים והמדינה עשו גם הם תשואה על ההשקעה בחברה: הקרן רכשה את שארית המניות (13%) בחברה לצד אייפקס.

תסייע לחברה הקוריאנית להרחיב פעילות לאירופה ולצפון אמריקה

את גו גלובל מנהל מאז הקמתה בשנת 2000 נינו תג'ר, בעברו איש נדל"ן שהיה מעורב בסלילת כבישים באפריקה ובפעילות בענף הפלסטיק והאלקטרוניקה לפני שנכנס לעסקי התיירות. תג'ר השקיע את הונו בראשית שנות האלפיים במנוע חיפוש להזמנת טיסות וחדרים בחדרי מלון עבור סוכני נסיעות, והחל לפעול במזרח אירופה, שהיה אז אזור כמעט נטול פעילות עסקית מצד חברות מערביות. בהמשך, התרחבה פעילותה של גו גלובל לשאר אירופה, ארה"ב וקנדה וכן לשירותים נוספים כמו נסיעות שאטל לנמלי תעופה והשכרת רכב.

כיום מחברת גו גלובל כמיליון חדרים, מכוניות וכרטיסי טיסה, לדבריה, בין 10,000 פלטפורמות תיירות וסוכנויות בעולם. 

עד היום פועלת גו גלובל כמנוע עבור סוכני נסיעות, ולפי ההערכה, היא נרכשה במטרה להרחיב את פעילותה של החברה הקוריאנית גם לאירופה וצפון אמריקה ולאפשר לה חשיפה לחדרי מלון, כרטיסי טיסה ושירותי השכרת רכב מבלי שתיאלץ לחתום על הסכמים נפרדים עמם. ערב רכישתה על ידי אייפקס, בשנת 2016, רשמה החברה הכנסות של קרוב למיליארד שקל ורווח נקי של כ-30 מיליון שקל - כך על פי המייסד תג'ר. לאחר הרכישה, נותר תג'ר פעיל בחברה אך בתפקיד נשיא. 

יאנוליה היא חד קרן קוריאני, שגייס עד כה 265 מיליון דולר ובסיבוב האחרון בשנת 2019 קיבל תג שווי של מיליארד דולר, כך על פי חברת המחקר PitchBook, ומאז נסק שוויה עד לכ-7 מיליארד דולר. מלבד סופטבנק, בין בעלי המניות שלו נמצאים גם תאגידי התיירות בוקינג ואגודה. הרכישה נעשית על רקע הגאות בנסיעות עסקיות של חברות מחד והרצון הגובר להגדיל את החיסכון בנסיעות הללו.