בממשלה מתכננים יישוב חדש לאנשים עם מוגבלות

במינהל התכנון אומרים כי רק 20% מכלל הדירות שייבנו ביישוב המיועד מתוכננות לאוכלוסייה הייעודית, כאשר כל השאר יימכרו בשוק החופשי • מנכ"ל עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "לא בונים רחוב או יישוב לנכים - אלא מפזרים את כולם באופן שווה בקהילה"

האזור בו ייבנה יישוב שיבולת, בגליל התחתון / צילום: מועצה אזורית גליל תחתון
האזור בו ייבנה יישוב שיבולת, בגליל התחתון / צילום: מועצה אזורית גליל תחתון

לפני שבועות אחדים, המליצה הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) למועצה הארצית לתכנון ולבנייה לאשר את שינוי תוכנית המתאר המחוזית צפון, על־מנת לאפשר את הקמת היישוב החדש "שיבולת", המוגדר בעיקר לבעלי צרכים מיוחדים, בגליל התחתון.

במינהל התכנון אומרים כי מי שעומד מאחורי הקמת היישוב החדש הוא משרד הרווחה, וכי רק 20% מכלל הדירות שייבנו ביישוב המיועד מתוכננות לאוכלוסייה הייעודית, כאשר כל השאר יימכרו בשוק החופשי. לגלובס נודע כי החטיבה להתיישבות ציונית מאגדת את סוגיית התכנון של היישוב, ומפעילה לחץ כדי לוודא שיישומו יצא לפועל כמה שיותר מהר. גורמים המעורים בפרטים מסרו כי 15 משפחות מגרעין המשפחות מהמגזר הדתי־לאומי נמצאות בימים אלה בקיבוץ בית רימון, שנמצא באזור היישוב המיועד, על־אף שטרם אושרה הקמתו סופית.

מהחטיבה להתיישבות ציונית נמסר לגלובס: "'שיבולת' הוא יישוב עם מודל חדש ברמה הבינלאומית, שמשלב באופן שוויוני אנשים עם מוגבלות בקהילה היישובית. גרעין המייסדים של היישוב מונה היום כ־40 משפחות והמשפחות העתידיות יצטרפו ליישוב על־פי המודל הנהוג במרחב הכפרי".

"תרגיל יחסי ציבור ממש לא טוב"

שיבולת הוא היישוב השני שמקודם בוועדות התכנון המיועד לאנשים עם צרכים מיוחדים. באוגוסט 2018, אישרה הממשלה את הקמת היישוב "דניאל" שאמור להכיל 400־500 יחידות דיור ממערב לאופקים ובסמוך למוסד "עלה נגב". "דניאל" עתיד להיות כפר שיקומי "ייחודי מסוגו בעולם" עבור ילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, המשולבת בנכויות פיזיות קשות.

"כשראיתי את ההודעה הייתי בהלם", אומר יובל וגנר, מנכ"ל עמותת נגישות ישראל. "אני לא מצליח להבין את ההיגיון שם, כל הסיפור נשמע מאוד מוזר. אני חושב שזה תרגיל יחסי ציבור ממש לא טוב".

"הגישה היום היא גישה של שילוב", הסביר וגנר, "לא בונים רחוב או יישוב לנכים אלא מפזרים את כולם באופן שווה בקהילה. אני מצפה מכל עיר או כפר, כל רחוב או שכונה חדשה, שתהיה מראש מתוכננת בצורה נגישה, כי סטטיסטית 18% מהאוכלוסייה הם אנשים עם מוגבלויות, ועוד 15% שהם קשישים".

במשרד הרווחה מסכימים שהקמת יישוב חדש היא פתרון מורכב: "יש לזה מחירים חברתיים וכלכליים, ויותר נכון לחזק את הרקמה האורבנית הקיימת. אבל שיבולת הוא פתרון ייחודי לאנשים שלא יכולים להשתלב בסביבה אורבנית, ואנחנו מחויבים לפתרונות מגורים ברחבי הארץ הכוללים פתרונות באזורים הללו".

המודל העסקי טרם ברור, וברווחה מוסיפים שטרם התגבש פתרון לנושא הזה. "אנחנו לא נכנסים לסוגיות של תמהיל על רקע אתני", מדגישים ברווחה, "אנחנו מתמקדים במתן מענה שיהיה בהלימה ללקות".