מאגר תנין יישאר מאחור? אנרג'יאן החליטה לקדם את אולימפוס במקום

החברה הודיעה כי היא מעוניינת להקדים את פיתוח מאגר אולימפוס באמצעות חיבורו לאסדת כריש משיקולים של יעילות • לפי הערכות כמות הגז במאגר כמעט כפולה מהכמות המוערכת בתנין • הרווח התפעולי של החברה לפני מס ברבעון הראשון של 2023 עמד על 161.2 מיליון דולר

אסדת כריש / צילום: איל יצהר
אסדת כריש / צילום: איל יצהר

חברת אנרג'יאן  פרסמה הבוקר (ה'), לראשונה, את התוכנית שלה למאגר הגז הטבעי אולימפוס, שנמצא בין מאגר כריש למאגר תנין: בחברה מעוניינים, בכפוף לאישור משרד האנרגיה, להקדים את פיתוח אולימפוס על פני תנין, באמצעות חיבורו לאסדת כריש, משיקולים של יעילות וניצול מיטבי של סך משאבי הגז שעומדים לרשותה.

מעבר לכך, יתרון מרכזי בהפקה מאולימפוס הוא שאינו כרוך בתשלום תמלוגים למוכרי הזיכיון, כפי שקורה עם כריש ותנין בשל עסקת מכירת שני המאגרים הללו מדלק (כיום, ניו מד). מגבלה נוספת שנפתרת לאנרג'יאן היא שעל תנין חלה מגבלת יצוא כיוון שזכויות היצוא הועברו במעמד המכירה ללוויתן.

אולימפוס נמצא בבלוק 12, שמצוי בתווך בין כריש לבין תנין. הגז הטבעי שיופק ממנו, לפי התכנון, ישמש לאספקת חוזי המכירה הקיימים בשוק המקומי (100 BCM מכור ל-15 שנה), ואילו היתרות יוכלו לשמש ליצוא למצרים (ודרכה לשווקים הגלובליים באמצעות מתקני ההנזלה) ולירדן באמצעות התשתיות הקיימות.

לפי החברה, אם תהיה תשתית רלוונטית, יצוא גם יתאפשר לקפריסין. עם זאת, בעת שבה עדיין אין הסכם בין קפריסין לבין ישראל בנוגע למעמד מאגר אפרודיטה-ישי - קיים ספק שזה יקרה בעתיד הקרוב.

החלפת מאגר תנין במאגר אולימפוס לא תגרום למחסור, אלא להיפך. מאגר תנין מוערך ב-31 BCM, כאשר אולימפוס כמעט כפול - 58 BCM .

הכנסות של 288.8 מיליון דולר ברבעון

בה בעת, אנרג'יאן מדווחת על הכנסות בהיקף 288.8 מיליון דולר ורווח תפעולי לפני מס של 161.2 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2023. עליה של 69% ו-81% בהתאמה, ביחס לרבעון המקביל אשתקד. לצד העלייה בהכנסות וברווח, מעדכנת החברה על עלייה של 161% בהיקף הפקת הגז שלה ביחס הרבעון המקביל אשתקד, וזאת בעקבות תחילת ההפקה המסחרית ממאגר כריש.

החברה הורידה תחזית ההפקה השנתית ממאגר כריש ב-2023 מ-4.5-5.5 BCM ל-4.5-5 BCM. אולם, החברה ממשיכה להתקדם ליעדיה: הפקת 200 אלף חביות שווה ערך נפט ביום מכלל נכסיה, הכנסות בהיקף 2.5 מיליארד דולר, רווח תפעולי לפני מס של 1.75 מיליארד דולר והמשך חלוקת דיבידנד. החברה מעדכנת גם על התקדמות במיזמי הפיתוח שיאפשרו לאסדת כריש להגיע ליכולת ההפקה המרבית שלה - 8 BCM בשנה.

מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן: "אנחנו מגבירים את ההפקה ממאגר כריש, ומסיימים ארבעה חודשים של הפקה משמעותית של גז ונוזלים בישראל, תוך שאנו מבצעים אופטימיזציה של אסדת כריש. חוזי הגז שלנו בישראל עברו לסטטוס מסחרי והלקוחות מגדילים את הביקושים. אנרג'יאן צפויה לספק השנה כמות ניכרות מצריכת הגז של ישראל. זוהי הסיבה שאנו מתקדמים במהירות לפיתוח תגליות הגז החדשות שלנו באזור אולימפוס, ביעילות רבה ככל האפשר.

קונספט הפיתוח שבו בחרנו מתאים למחויבות שלנו למשמעת תקציבית. ללא תשלום תגמולים למוכרי הזכיון וללא מגבלות על היצוא, האסטרטגיה הזו תיצור ערך בר קיימא לכל בעלי העניין שלנו, ותאפשר לנו לשמר ולהצמיח את מדיניות הדיבידנדים שלנו, שהינה מובילה בסקטור".