מחירו של קודקס ששון הוערך בעד 50 מיליון דולר. בכמה הוא נרכש?

התנ"ך העברי השלם והעתיק בעולם, המכונה "קודקס ששון", נמכר בסכום עתק לדיפלומט ואיש העסקים האמריקאי אלפרד מוזס • מדובר באחת המכירות הגבוהות ביותר עבור ספר או מסמך היסטורי שהתבצעו במכירה פומבית

קודקס ששון, התנ''ך העברי השלם והעתיק בעולם, מוצג בבית סות'ביס / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
קודקס ששון, התנ''ך העברי השלם והעתיק בעולם, מוצג בבית סות'ביס / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

כשהוא מעט שחוק, מוכתם, ומעוטר קרעים קטנים שתוקנו בחוט או בגידים, נמכר אמש (ד') כתב היד המכונה "קודקס ששון", התנ"ך העברי השלם והעתיק בעולם, במכירה פומבית של סות'ביס, בסכום עתק של 38.1 מיליון דולר.

ישראל עקפה את ארה"ב בצריכת משככים נרקוטיים. המשבר בדרך? | ניתוח 
משבר חומרי הגלם: שלוש מחצבות חדשות ישווקו, אך חמש יסגרו | בדיקת גלובס

בעליו החדשים הוא הדיפלומט ואיש העסקים האמריקאי אלפרד מוזס, שברכישתו הפך את קודקס ששון לכתב היד היהודי היקר ביותר שנמכר אי-פעם, ולאחת המכירות הגבוהות ביותר עבור ספר או מסמך היסטורי שהתבצעו במכירה פומבית.

השם "קודקס ששון" מיוחס לבעליו הקודם, הפילנתרופ והאספן דוד סולומון ששון, שרכש את התנ"ך בשנת 1929, ומאז הספיק לבנות אוסף פרטי מוערך של כתבי יד יודאיקה והבראיקה, ומוניטין של דמות בולטת בשימור של טקסטים יקרי ערך, ושל כתבי יד יהודים נדירים בפרט. בזמנו רכש ששון את כתב היד תמורת 350 פאונד, סכום שבזמנו עלה על ערכם של מרבית כתבי היד באוסף שלו.

נרכש ב-1978 תמורת 320 אלף דולר

ב-1978 רכשה קרן הפנסיה של הרכבת הבריטית את הספר עב הכרס (12 קילוגרם משקלו) מיורשיו של ששון תמורת 320 אלף דולר, ועשור מאוחר יותר, ב-1989, העמידה אותו למכירה פומבית בסות'ביס, בה הוא נרכש תמורת 3.19 מיליון דולר (כמעט 8 מיליון דולר במונחים של היום) על-ידי מציע. לאחר מכן עבר הספר לידיו של האספן השוויצרי ז'קי ספרא, בן למשפחת הבנקאים הנודעת, שהציע עבורו 4.19 מיליון דולר, כך סיפרה לניו יורק טיימס שרון ליברמן מינץ, היועצת הבכירה של סות'ביס ליודאיקה (לא ידוע המחיר המדויק בו רכש ספרא את הספר מבעליו הקודמים). לפי מינץ, הספר נחשב לחפץ יקר עוד בתקופתו, ודרש שימוש בעור של יותר מ-100 בעלי חיים כדי ליצור את 400 עלי הקלף שלו. הטקסט נכתב על ידי סופר יחיד.

משנת 1989 נותר כתב היד באוסף הפרטי של ספרא ונחשף למתי מעט. כעת, בזכות מוזס, קודקס ששון ימצא את ביתו החדש באוסף מוזיאון "אנו - מוזיאון העם היהודי" בתל אביב, ויתווסף לתערוכת הליבה שלו. "התנ"ך העברי הוא המשפיע ביותר בהיסטוריה והסלע של הציוויליזציה המערבית", אמר מוזס בהצהרה פומבית. "אני שמח לדעת שהוא שייך לעם היהודי. זו הייתה המשימה שלי, להגשים את המשמעות ההיסטורית של קודקס ששון, לראות אותו שוכן במקום עם גישה גלובלית לאנשים כולם".

רק לאחרונה עבר הקודקס ששון תיארוך פחמן (שיטת תיארוך לקביעת גילו של עצם באמצעות פחמן), שיזם בעליו הקודם. ניתוח זה אישר את קדמותו לקודקס חאלב והן לקודקס לנינגרד, שני ספרי קודש עבריים בולטים, כפי שאושר על ידי סות'ביס. לפי סות'ביס, הקודקס ששון תוארך מדעית ופלאוגרפית (חקר הכתב והתפתחותו הגרפית) לסוף המאה ה-9 או תחילת ה-10, מה שהופך אותו לתנ"ך העברי העתיק הידוע שקיים. הכרך כולל את כל 24 ספרי התנ"ך העברי, בניכוי כשמונה דפים, כולל 10 פרקי בראשית הראשונים.

בעוד שמגילות ים המלח, שהתגלו במערות ב-1947, נותרו העותקים העתיקים ביותר של טקסט תנ"כי שנמצאו אי-פעם, לקודקס ששון יש משמעות היסטורית יוצאת דופן, כמה שמהווה חוליה מכרעת בגישור בין מסורות יהודיות עתיקות, שעד לדור האחרון הסתפקו בספרי תורה המכילים את חמשת החומשים ובתורה שבעל פה, עם התנ"ך העכשווי המלא.

מחיר הקודקס היה נמוך ביחס להערכת 50 מיליון הדולר של סות'ביס

בהשוואה למחירים האסטרונומיים אליהם מגיעים באופן שגרתי במכירות פומביות של אמנות בעלת פרופיל גבוה, הסכום בו נמכר קודקס ששון עשוי להיראות זעום. אך למעשה, זה לעיתים רחוקות מאוד שמספרים כאלה עולים במכירת ספרים ומסמכים היסטוריים. במכירתו אמש עקף קודקס ששון את מחיר השיא הקודם של 30.8 מיליון דולר ששילם ביל גייטס ב-1994 עבור כתב היד של ליאונרדו דה וינצ'י, קודקס לסטר.

ובכל זאת, מחיר המכירה של קודקס ששון היה נמוך יחסית לצפי עליו הצהירו סות'ביס בפברואר, שהערכתם נעה בין 30 ל-50 מיליון דולר, וגם לא עלה על 43.2 מיליון הדולר ששילם קן גריפין ב-2021 עבור המהדורה הראשונה של החוקה האמריקאית, שמחזיקה כיום בשיא עולמי בתור הספר או המסמך היקרים ביותר שנמכרו אי-פעם. לפניו ברשימה עומד גם כתב היד המקורי של ספר המורמונים שנמכר בשנה שעברה בסכום של 35 מיליון דולר, במה שסימן נקודה היסטורית בקורות המורמונים.

המכירה התבצעה לאחר שספקולציות רבות התרוצצו בחודשים האחרונים לגבי מי יהיה הרוכש של "קודקס ששון", בזמן שזה עבר בין סות'ביס לונדון, למוזיאון "אנו - מוזיאון העם היהודי" בתל אביב, בדאלאס ובלוס אנג'לס, וביום שלישי השבוע סיכם את הסיבוב בסות'ביס, ניו יורק.