זהר זיסאפל, מאבות ההייטק הישראלי, נפטר בגיל 74

זיסאפל, שהצמיח מאות סטארט-אפים תחת קבוצת רד בינת, הלך היום לעולמו בגיל 74 והשאיר אחריו מורשת ענפה בפיתוח וקידום ענף הטכנולוגיה בישראל

זהר זיסאפל ז"ל. הלך לעולמו בגיל 74 / צילום: כדיה לוי
זהר זיסאפל ז"ל. הלך לעולמו בגיל 74 / צילום: כדיה לוי

זהר זיסאפל, יזם העל ומבכירי תעשיית ההייטק המקומית, נפטר בגיל 74. 

זיסאפל, יחד עם אחיו יהודה, היה מבעלי השליטה בקבוצת רד בינת, שבבעלותה כ-20 חברות מובילות בתחומי פיתוח ייצור ושיווק פתרונות בתעשיית הרישות והלקומוניקציה. בין חברות הקבוצה נמנות סרגון נטוורקס - המתמחה בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות תקשורת אלחוטיות בפס רחב; ורדקום - העוסקת בפיתוח מערכות ניתוב וניהול תעבורה ברשתות תקשורת. את האחרונה ייסד זיסאפל ב1991.

זיסאפל נולד בתל אביב להורים יוצאי פולין והוא קיבל תואר ראשון ושני בהנדסת חשמל מהטכניון ותואר שני נוסף במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. ב1981 הקים זהר ביחד עם אחיו יהודה את חברת רד תקשורת מחשבים שלאחר מכן הפכה לקבוצת רד בינת, שהתבססה והתרחבה במשך השנים וכוללת הן חברות פרטיות והן חברות ציבוריות. חברות ציבוריות נוספות השייכות לקבוצה הן רדוור - העוסקת בפיתוח מערכות אבטחה, ניתוב וניהול תעבורה באינטרנט וסיליקום - העוסקת בפיתוח פתרונות לקישוריות של רשתות תקשורת.

ידע לזהות היכן טמון פוטנציאל ממשי

בראיון לגלובס מ-2019, סיפר זיסאפל על מודל ההשקעות הייחודי שהוא ואחיו יהודה המציאו, שבו חברת רד עוזרת לסטארטאפים במכירות ובשיווק. "זה היה מודל שהתאים ליהודה ולי כי לא היינו במצב של להקים אימפריות". היום סטארט-אפים לא מבינים בכלל על מה אני מדבר כשאני מציע להם עזרה בלוגיסטיקה, אז אני מאוד מוחמא מזה שהם רוצים אותי כי הם עדיין חושבים שאני תורם".

עוד באותו ראיון אמר זיסאפל, שתמיד חיפש תחומי השקעה חדשים ומעניינים וידע לזהות היכן טמון פוטנציאל ממשי, ש"AI למשל מעניין אותי. אני לא בטוח שזה תחום נכון עדיין, אבל עוד מהיום שלמדתי בטכניון, AI הקסים אותי. אז, לפני 50 שנה, זה לא היה רציני, ה- AI היה די טיפש. לפני כמה שנים הייתה פריצת דרך, ונוצר מצב שפעם ראשונה AI באמת יכול לעשות דברים כך שהוא יכול להחליף אנשים ואינטליגנציה טבעית״.

הוא התייחס באותו ראיון גם לסוגיות האתיות החוזרות ונשנות שעולות עם שגשוג הבינה המלאכותית כיום: ״כל פעם שיש טכנולוגיה חדשה, מעלים את השאלה הזאת. בסרטים תמיד מדברים על המחשב שהוא מתאהב ושונא, אבל זה לא קיים באמת. אבל עדיין יש סיכון ב- AI , בבניית מכונה שמקבלת החלטות. יכול להיות שיבנו מכונת AI שתוגדר לה מטרה והיא תלך רחוק מדי".

והוסיף: "אני מציג אבסורד, אבל זה כמו שתגדיר למכונה לרפא סרטן, ותגיד לה להשתמש בכל האמצעים, ואז היא תהרוג את כל האנשים. אם אני לוקח רובוט שצריך להאכיל את הילדים בבית, ואין אוכל במקרר, אז הוא מחליט לבשל את הכלב. הוא לא מבין את החשיבות המנטלית של כלב לעומת החשיבות שלו כאוכל. זאת דוגמא קיצונית כדי לסבר את האוזן, ולהסביר איך מכונת AI יכולה ללכת למקומות שלא התכוונת שהיא תלך אליהן".

האחים זיסאפל הקימו את ״עמותת רד״ שמגייסת תרומות במטרה לעודד ולקדם חינוך טכנולוגי ומצויינות בקרב בני נוער מועטי יכולת וכמן כן תורמות מחשבים לפנימיות ובתי ספר מוחלשים. האחים הקימו גם את חממת הסטארטאפים ״רד-ביומד״, שמשקיעה בחברות בשלבים מוקדמים המפתחות ציוד ופתרונות רפואיים דיגיטליים.

פעל עד לרגעיו האחרונים

״דיברנו רק לפני כמה ימים, הבנאדם עד לרגע האחרון פעל, זה מדהים״, אמר לגלובס עמר כילף, מנכל חברת אינוויז, בה השקיע זיסאפל ונכנס גם כשותף ויושב ראש. ״אחרי שהוא נכנס עם כל כובד משקלו, לא היה משקיע שלא רצה להיות חלק מהדבר הזה.״ עוד אמר כילף כי ״הוא נתן המון מהחכמה שלו לאורך הדרך והוא היה המנטור שלי, התייעצתי איתו בכל דבר בכל הזדמנות שהייתה לי. הוא חכם בצורה לא הגיונית ומהצד השני הוא נורא צנוע ומכבד ותמיד מוכן לשמוע דעות נוספות".

כילף, ששירת ביחידה הטכנולוגית 81, שזיסאפל בוגר שלה, סיפר כי ״הוא ראש המחלקה הכי צעיר שהיה למחלקה הזאת והוא השאיר חותם מטורף ולא סתם הוא זכה בפרסי ביטחון ישראל".

על פעילותו הפילנתרופית וניסיונותיו להמשיך ולפתח את התעשייה המקומית, אמר: ״יש מעט אנשים שהגיעו למקום שבו הוא נמצא והיה להם חשוב למנף את זה. היה לו חשוב לעזור לסביבה למדינה, היה לו חשוב מאוד לקדם את מדינת ישראל".

מיייסדי וויז ואדאלום, אסף רפפורט, ינון קוסטיקה, עמי לוטבק ורועי רזניק מסרו: ״הלב נשבר מהידיעה על מותו של זהר זיסאפל. הוא היה הראשון שהאמין בנו באדאלום ובזכותו התאפשרה לימים הקמת וויז. הוא שינה לנו את החיים לטובה לא רק בזכות האמונה בנו והידע הטכנולוגי, אלא בעיקר בשל הנדיבות העצומה שגילה בכל תחום, החום והתמיכה האינסופית, היכולת לתת עצה טובה בכל נקודה בזמן. הוא יחסר למדינת ישראל, להייטק הישראלי, ולכל אחד מאיתנו באופן אישי״.