הבנק השני בגודלו ברוסיה פתח סניף ראשון בטהרן, וזו רק ההתחלה

הסנקציות על איראן ורוסיה וסילוקן ממערכת סוויפט הובילו להידוק הקשר ביניהן • כעת, בטהרן נפתח סניף בנק של VTB, וסברבנק עשוי להיות הבא בתור

סניף של הבנק הרוסי VTB בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl/NurPhoto
סניף של הבנק הרוסי VTB בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl/NurPhoto

הבנק השני בגודלו ברוסיה - VTB, הפך בשבוע שעבר לבנק הרוסי הראשון שפותח סניף בטהרן, לאחר שבשנה שעברה ספג הפסדים בהיקף 7.7 מיליארד דולר בשל הסנקציות נגד מוסקבה.

קרב חסר תקדים בשמי קייב, והאם תקרת האשראי של ארה"ב תיפול?
זלנסקי בברלין: נשק במיליארדים, תמיכה פוליטית והתעלמות מהפיצוץ בנורד סטרים  

שיתוף הפעולה ההולך וגובר בין רוסיה ואיראן מגיע על רקע מצוקתן הזהה: הסנקציות שהטילו עליהן הקהילה הבינלאומית וניתוקן ממערכת הסליקה העולמית סוויפט - רוסיה בשל הפלישה לאוקראינה ואיראן בעקבות החלטת הנשיא דאז דונלד טראמפ לעזוב את הסכם הגרעין.

הפתרון שמצאו המדינות הוא חיבור המערכת האיראנית SEPAM למערכת הפיננסית של הבנק המרכזי ברוסיה SPFS, שמהווה עולם מקביל לסוויפט. אותה המערכת נוצרה כבר בשנת 2014, אז העולם הסתפק אך ורק באיומי ניתוק של רוסיה מהסוויפט, בעקבות סיפוח חצי האי קרים.

הידוק מערכת היחסים בין מוסקבה לבין טהרן בא לידי ביטוי בהיקף הסחר בין המדינות ששובר שיאים, והסתכם ב־4.9 מיליארד דולר ב־2022 - עלייה של 20% מ־2021. במוסקבה צופים כי עלייה משמעותית נוספת תחול בשנים הקרובות, בעזרת חיבור מערכות הסליקה של המדינות המוחרמות.

שינויים משמעותיים שכבר ניכרים בשל הסחר ההולך וגובר בין שתי המדינות באו לידי ביטוי ב־2022, לדוגמה, ביצוא מוצרים תעשייתיים - חלקי רכב, מכונות לעיבוד, מתכת ועוד, מאיראן לרוסיה שזינק ב־30%. וכך, לראשונה אי־פעם, יבוא סחורות כאלו של רוסיה מאיראן גבר על היצוא.

פתיחת הסניף בטהרן תהיה הסנונית הראשונה

הצעד של הבנק הרוסי, שנשיאו אנדריי קוסטין נמצא תחת סנקציות מערביות בשל היותו מקורב לנשיא ולדימיר פוטין, מהווה נקודת שיא למהלך שהחלו ממשלות רוסיה ואיראן בסוף ינואר, במסגרתו חיברו את התקשורת בין הבנקים בשתי המדינות ואת מערכת העברת הכספים. טהרן מתמודדת בשנים האחרונות עם עזיבה משמעותית של בנקים זרים, שמספרם צנח בשנים האחרונות מ־45 ל־15.

כניסת בנק VTB צפויה להיות הראשונה מבין שורת בנקים רוסיים. מי שצפוי להיות הבא בתור הוא הבנק הגדול ביותר ברוסיה סברבנק, שהמדינה היא בעלת השליטה בו, וכן פרומסוויאזבק שמתעסק בעיקר בתעשייה הביטחונית.

בנוסף לכך, בשבועות הקרובים תבקר בטהרן נגידת הבנק המרכזי של רוסיה, אלבירה נביולינה, כך לפי דיווח ברויטרס. במקביל, סגן נגיד הבנק המרכזי של איראן, מוחסן כארימי, הצהיר כי שני בנקים איראניים מתכננים להתחיל פעילות ברוסיה. "שני בנקים פועלים בנושא, ואנחנו מצפים לתוצאות חיוביות", ציין כארימי.