משרד אחד, כמעט 4,000 עורכי דין: מגה־מיזוג בארה"ב מאותת על המגמה העולמית בענף

מיזוג ענק שהוכרז בתחילת השבוע בין המשרד הבריטי אלן אנד אוברי למשרד האמריקאי שרמן אנד סטרלינג צפוי ליצור את המשרד השלישי בגודלו בעולם • ברקע - תופעת המיזוגים בעולם הולכת וגדלה ולא פוסחת גם על ישראל: "מהלכים בעלי השפעה מרחיקת לכת"

שלוחה של משרד אלן אנד אוברי בלוקסמבורג / צילום: Shutterstock
שלוחה של משרד אלן אנד אוברי בלוקסמבורג / צילום: Shutterstock

מגמת המיזוגים בעולם: בתחילת השבוע הוכרז על "מגה־מיזוג" מהגדולים ביותר בתחום עריכת הדין בעולם - בין המשרד הבריטי אלן אנד אוברי (Allen & Overy), המעסיק כ־2,900 עורכי דין, לבין המשרד האמריקאי שרמן אנד סטרלינג (Sherman Sterling), המעסיק כ־1,000 עורכי דין. המיזוג ייצור את המשרד השלישי בגודלו בעולם, עם 3,900 עורכי דין ו־49 סניפים ברחבי העולם. יש לציין כי לאלן אנד אוברי יש נציגות גם בישראל.

המגמה נמשכת: נדחתה עוד תביעה ייצוגית בעילת "מחיר מופרז"
עורך דין ביקש פטור ממע"מ בגין גביית חובות על צ'קים ושטרי חוב בהיקף כ-10 מיליון שקל. מה קבע בית המשפט?

לפי פרסום ברויטרס, העסקה תיצור משרד בעל הכנסות שכר־טרחה גולמי של 3.4 מיליארד דולר בשנה. המשרד הממוזג ייקרא AO & Shearman, ולדברי החברות, העסקה תעניק לאלן אנד אוברי גישה גדולה יותר לבסיס הלקוחות הארגוניים בארה"ב של סטרלינג ושרמן, אשר בתורו ייהנה מהטווח הגלובלי של אלן אנד אוברי.

לדברי עו"ד זהר פישר, מייסד חברת רובוס העוסקת במיזוגי עורכי דין, "תהליכי מיזוג בסקטור המשפטי אינם נחלתם של משרדי עורכי הדין בישראל בלבד. מדובר בתופעה שהולכת וגוברת ברחבי העולם, בין היתר כתוצאה ממשבר הקורונה ומהצורך של הסקטור המשפטי להשתפר ולהתייעל, והן על רקע הטכנולוגיה ומערכות ה־Generative AI (דוגמת ChatGPT), שהולכות ונכנסות בקצב מואץ למשרדי עורכי הדין.

פישר מוסיף כי "המיזוג הנוכחי מגיע בעקבות כישלון שיחות מיזוג בין שרמן אנד סטרלינג לבין Hogan Lovells הבריטי לפני מספר חודשים. לפי קצב התהליכים הנוכחי, נדמה כי עוד כמה וכמה מיזוגים נמצאים בדרך - מיזוגים שייצרו משרדים גלובליים הכוללים אלפי עורכי דין וייפרסו ברחבי העולם".

"דריסת רגל משמעותית בשוק האמריקאי"

ד"ר איל שנהב, ראש המחלקה הבינלאומית של משרד גולדפרב־גרוס־זליגמן, המכיר היטב את שוק עריכת הדין הגלובלי, אמר אתמול (ב') כי "המיזוג הוא אחד המהלכים המשמעותיים בתחום עריכת הדין הגלובלית ובעל השפעה מרחיקת לכת".

לדבריו, במשך שנים רבות קיימת תחרות בין פירמות אמריקאיות בולטות ובין פירמות אנגליות הפרוסות באופן נרחב בעולם. "עד היום, מרבית הפעילות של ההנפקות, המיזוגים והרכישות בארה"ב טופלו על־ידי משרדים אמריקאים מובילים ולמשרדים האנגלים הייתה הצלחה חלקית בכניסה לשוק האמריקאי, שהוא המוביל בעולם.

"המיזוג של אלן אנד אוברי עם שרמן אנד סטרלינג מבטא צעד שבו משרד אנגלי מוביל ומשרד אמריקאי מוביל מתמזגים. בכך למשרד אנגלי נוצרת דריסת רגל משמעותית בשוק האמריקאי", הסביר ד"ר שנהב. עם זאת, קיימות כבר היום שורה ארוכה של פירמות גלובליות כמו Denton ,DLA piper ,Baker McKenzie ,White & Case.

לגבי פירמת שרמן אנד שטרלינג, שנהב מציין כי היא סבלה בשנים האחרונות מירידה ברווחיות, לאחר שבשנות ה־90' הייתה בין חמש המובילות בארה"ב.

גם בישראל: תופעת המיזוגים מתעצמת

התופעה של מגה־משרדי עורכי דין התעצמה גם בישראל בשנים האחרונות. בינואר השנה הודיעו שני משרדי עורכי דין גדולים, גולדפרב־זליגמן וגרוס, על מיזוג. האיחוד בין שני המשרדים הביא לשיא חדש בשוק עריכת הדין - משרד הכולל 520 עורכי דין, בהם 230 שותפים. עם המיזוג הם עקפו את המגה־משרדים מיתר, המונה כ־470 עורכי דין, והרצוג, המונה 452 עורכי הדין.

כשנה קודם לכן, משרד יגאל ארנון התמזג עם תדמור־לוי והפך למגה־משרד עם 370 עורכי דין. כמו כן, משרד אגמון התמזג עם טולצ'ינסקי בסוף 2022 והגדיל את מספר עורכי הדין ל־180, ומשרד ארדינסט בן נתן טולדיאנו התמזג עם המבורגר עברון וגדל ל־160 עורכי דין.