באוניברסיטה העברית מצדיעים לפרופ' אמנון שעשוע

האוניברסיטה העברית תערוך בשבוע הבא כנס לציון תרומתו המדעית של פרופ' אמנון שעשוע, שקידם רבות את תחום הבינה המלאכותית • וגם: פירמת ראיית החשבון והייעוץ העסקי BDO השיקה מרכז חדש להגנת סייבר בפארק המדע ברחובות • אירועים ומינויים

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Heinz Troll European Patent Office-min
פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Heinz Troll European Patent Office-min

האוניברסיטה העברית תערוך בשבוע הבא כנס לציון תרומתו המדעית של פרופ' אמנון שעשוע, חוקר מהאוניברסיטה ומייסד מובילאיי, שפיתוחי הבינה המלאכותית, למידת המכונה וראיית המכונה שלו קידמו רבות את התחומים הללו.

בכנס ישתתפו חוקרים בכירים מכל העולם, כולל פרופ' תומסו פוג'יו, מהמומחים המובילים בתחום חקר המוח ובינה מלאכותית מאוניברסיטת MIT, שהיה המנחה לפוסט־דוקטורט של שעשוע, ופרופ' ביל פרימן, גם הוא חוקר מוביל ב-MIT וגוגל, אחד השותפים לעיבוד התמונה הראשונה בעולם שבה צולם חור שחור.

שעשוע הוא חוקר באוניברסיטה העברית מ-1996 ופרופסור מ-2003. במקביל הקים מספר סטארט-אפים על בסיס הטכנולוגיה שפיתח, כולל CogniTens שנמכרה ב-2007 תמורת כמה עשרות מיליוני דולרים.

שעשוע מוכר, כאמור, בעיקר בזכות חברת מובילאיי שהקים וניהל, שהונפקה ב-2014 לפי שווי של 5.3 מיליארד דולר, נרכשה על ידי אינטל ב-15.3 מיליארד דולר, ואז הונפקה מחדש ב-2022. שעשוע המשיך לנהל אותה במשך כל התקופה הזו, וגם לאחר ההנפקה, במקביל לתפקידו כחבר סגל באוניברסיטה.

מובילאיי נסחרת היום לפי שווי של 32 מיליארד דולר. מוצריה מוטמעים במאות מיליוני כלי רכב של עשרות חברות רכב ברחבי העולם, ועוזרים במניעת תאונות. פיתוחי החברה בהובלת שעשוע עשויים לאפשר בעתיד את מהפיכת הנהיגה האוטונומית.

בנוסף למובילאיי היה שעשוע שותף לייסוד חברת OrCam המספקת שירותי ראייה ממוחשבת ופענוח המרחב עבור עיוורים, ושל חברת AI21 Labs, העוסקת בתחום הבינה המלאכותית לשפה הטבעית (ונחשבת למתחרה בזירה שבה פועלת OpenAI, המפעילה את ChatGPT).

מלבד יוקרה ותרומתו הישירה לניהול בית הספר להנדסה ומדעי המחשב, האוניברסיטה קיבלה משעשוע גם תמלוגים מחלקו במובילאיי, על בסיס הסכם שנחתם בין הצדדים כשהוקמה החברה במקביל להיותו מועסק באוניברסיטה.

כאשר נחתמה עסקת אינטל, האוניברסיטה לחצה לקבלת תמלוגים נוספים, ושעשוע הודיע כי הוא שוקל את פרישתו. הצדדים חתמו על הסכם מחודש ביניהם, ושעשוע המשיך לעבוד באוניברסיטה כפרופסור פעיל, וכמרצה.

איך בונים יוניקורן מוצלח?

עשרות יזמים צעירים התקבצו למשרדי חברת Commit המעניקה שירותי מחשוב ענן, פיתוח תוכנה וסייבר, כדי לשמוע את היו"ר והנשיא, אריק פיינגולד - שגם היה ממייסדי פנטרה - על היסודות לבניית יוניקורן.

פיינגולד סיפר על הקשיים והכישלונות שחווה בדרך להצלחה הגדולה, וגם הסביר מדוע כדי לבנות יוניקורן, חייבים לשים את האגו בצד. "סטארט-אפ חייב להגיע כמה שיותר מהר למצב שיש בו את שלושת התפקידים הבאים: מנכ"ל, CTO ואיש מוצר", הסביר.

יו''ר Commit, אריק פיינגולד / צילום: Commit
 יו''ר Commit, אריק פיינגולד / צילום: Commit

"כל אחד מנושאי התפקידים הללו צריך להיות עם ניסיון רב בתחום שלו, וזה אומר שיזם, שהוא איש טכנולוגי שכל חייו עסק בטכנולוגיה וניהול של אנשי פיתוח, צריך לשים את האגו בצד.

"אם אין לו ניסיון של כמה שנים במכירות בינלאומיות ובניית עסקים, אז כדאי שימצא לעצמו שותף עם רקע מאוד עסקי לתפקיד המנכ"ל, או לאחר גיוס של כמה מיליונים, לפני היציאה לשוק, ימצא מנכ"ל שכיר. כמו שהארי טרומן כתב: 'אתה יכול להשיג כל מה שאתה רוצה, כל עוד לא אכפת לך מי מקבל את הקרדיט".

BDO פותחת מרכז סייבר ברחובות

פירמת ראיית החשבון והייעוץ העסקי BDO השיקה מרכז חדש להגנת סייבר בפארק המדע ברחובות. המרכז, שמעסיק 80 אנשי מקצוע, יספק לחברות ולתאגידים בארץ ובעולם שירותים כמו זיהוי אירוע סייבר ותגובה אליו, ניהול סיכון הסייבר בהקשר של שרשרת האספקה, ייעוץ סייבר הגנתי וחיבור בין ניהול תשתיות IT להגנת הסייבר.

מרכז הסייבר החדש ברחובות / צילום: BDO
 מרכז הסייבר החדש ברחובות / צילום: BDO

לדברי אופיר זילביגר, מוביל פעילות הסייבר הגלובלית של פירמת BDO, "בשנים האחרונות עובר עולם ייעוץ וניהול הסיכונים שינויים משמעותיים, ויותר גופי ייעוץ עוברים למודל שבמסגרתו הם מנהלים עבור ארגונים תחומי ניהול סיכונים שלמים מקצה לקצה. אחד התחומים הבולטים הוא הגנת הסייבר.

"המהלך הוא חלק מאסטרטגיה כוללת שלנו להיות קרובים ללקוחות, לאקו-סיסטם של מכון ויצמן ולחברות הטכנולוגיה וההייטק באזור. בנוסף, כמרכז סייבר גלובלי של רשת BDO הממוקם בישראל, אנו מחפשים את הכשרונות המובילים בתחום, והיציאה מתל אביב לאזור רחובות, שמאופיין בקהילה מדעית-טכנולוגית, מאפשרת זאת".

חדשות טובות

אלקטרה מיזוג אוויר קיימה באילת אירוע התרמה מיוחד עם עמותת וראייטי בסגנון טורניר פוקר, כשהשחקנים הם הלקוחות והשותפים שלה, שתרמו עבור מושב במשחק. באירוע גויסו כרבע מיליון שקל. בין המשתתפים: שלישיית מה קשור, אנדי רם, יוני ארליך וגיא הוכמן.

לקראת חג שבועות: עשרות עובדי מיקרוסופט בישראל תרמו מעל 100 אלף שקל, וארזו מעל ל-600 סלי מזון שנמסרו לעמותת לתת עבור שורדי שואה החיים במצוקה.

עובדי מיקרוסופט בישראל אורזים משלוחים לשורדי שואה / צילום: מיקרוסופט
 עובדי מיקרוסופט בישראל אורזים משלוחים לשורדי שואה / צילום: מיקרוסופט