הרפורמה בבריאות והריבית שזינקה: דוחות הראל מפילים את מניות הביטוח

הראל ספגה הפסד של 54 מיליון שקל בתחום ביטוחי הבריאות, שהיה אמור להמשיך להיות מנוע הצמיחה העיקרי שלה • בכך היא סימנה את הדרך ליתר חברות הביטוח לקראת הרפורמה שתחליש אותן אל מול קופות החולים • ברקע: רכישת ישראכרט המתקרבת שתעלה להראל מיליארדים

מישל סיבוני, יו''ר הראל ביטוח ומנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: יונתן זיידל, פלאש 90
מישל סיבוני, יו''ר הראל ביטוח ומנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: יונתן זיידל, פלאש 90

חברת ביטוח גדולה ראשונה פרסמה היום (ב') את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה, והם לא מסמנים ששנת 2023 תאפשר לחברות הביטוח למחוק את ההפסדים הגדולים שרובן ספגו אשתקד. הראל, חברת הביטוח השנייה בגודלה, לפחות מבחינת שווי שוק (6.85 מיליארד שקל), ספגה הפסדים במגזר בו היא שולטת והיה מקור הרווח העיקרי שלה עד עתה - ענף הבריאות.

הנתון שמסביר מדוע ענקיות הביטוח כל כך רוצות לרכוש חברות כרטיסי אשראי 
רגע אחרי ההשקה והפסדי הענק: באלקטרה צריכה בוחנים דרכים למימוש רשת המזון קרפור 

כתוצאה, הרווח של החברה ברבעון הראשון של השנה עמד על 33 מיליון שקל בלבד, לעומת רווח כולל של כ-326 מיליון שקל ברבעון המקביל של שנת 2022. ההפסד הכולל לפני מס בביטוח בריאות הסתכם בכ-54 מיליון שקל ברבעון הראשון של שנת 2023, לעומת רווח כולל לפני מס של כ-592 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בעקבות פרסום הדוחות צללה מניית הראל  בכ-8.5%, ומדד הביטוח צנח ב-4.5%.

הרפורמה שאושרה בשבוע שעבר קריטית לענף הביטוח

עיקר ההפסד של הראל נובע מקיטון בהתחייבויות ביטוחיות בענף הסיעוד בסך של כ-764 מיליון שקל, עקב עליית הריבית (שתרמה לעלייה ברווח הכולל). בנוסף, ברבעון הראשון חלה הרעה חיתומית בכיסוי אמבולטורי (שירותים רפואיים שאינם דורשים אשפוז דוגמת התייעצויות, בדיקות אבחנתיות ועוד).

התוצאות של הראל, החולשת על כ-40% ממגזר ביטוחי הבריאות הפרטיים, ממחישים עוד יותר כמה הרפורמה שהביא משרד האוצר בחוק ההסדרים ואושרה בשבוע שעבר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת קריטית לענף הביטוח. על פי הרפורמה, חברות הביטוח יעבירו לקופת החולים תשלום בשל ניתוחים פרטיים בישראל שמומנו באמצעות תוכנית שב"ן של הקופה, וזאת אם האדם שביצע את הניתוח מבוטח בפוליסת "השקל הראשון" הכוללת כיסוי לניתוח, ואם הרופא שביצע את הניתוח נמצא בהסדר עם חברת הביטוח או נכלל ברשימת הרופאים המומחים שלה.

המשמעות היא הגדלה משמעותית בעלויות של חברות הביטוח, שתטיל בספק את רווחיות חברות הביטוח מענף הבריאות, שהיה רווחי מאוד עבורן. זאת כאשר ברבעונים האחרונים חברות הביטוח סופגות הפסדים כבדים בביטוחי הרכב בשל עלייה בשכיחות התאונות, זינוק בגניבות רכב והתייקרות החלפים, סגמנט שבעבר היווה מקור הכנסות גדול עבור החברות.

יש לזכור כי הראל נמצאת בהליך רכישה של חברת כרטיסי האשראי ישראכרט  בשווי של 3.3 מיליארד שקל, ובשוק יש המעריכים כי החברה נכנסה למינוף גבוה כדי להשלים את הרכישה.

בהראל, וגם ביתר חברות הביטוח, יכולים לשאוב עידוד מכך ששוקי ההון סיימו את הרבעון הראשון עם עליות, בניגוד לשנת 2022. העלייה בשוקי ההון אפשרה להראל לרשום לדוגמה רווח בתחום הפנסיה והגמל ברבעון הראשון שהסתכם בכ-22 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל של 2022. הראל גם צמצמה את ההפסד בתחום ביטוחי החיים, שירד מ-193 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד ל-18 מיליון שקל השנה.