רגע אחרי ההשקה והפסדי הענק: באלקטרה צריכה בוחנים מהלכים לגבי ההחזקה בקרפור

ברבעון הראשון ייצר מגזר המזון של אלקטרה צריכה הפסד של 82 מיליון שקל, המיוחס בעיקר לשדרוג סניפים והשקת המותג קרפור - וזאת בהמשך להפסדי עתק בשנה הקודמת • המנכ"ל צביקה שווימר: "העבודה שעשינו עם קרפור מאפשרת לנו להסתכל על הנפקה", לצד מימוש אפשרויות נוספות לגבי ההחזקה

סניף קרפור סיטי ברחוב דיזנגוף בתל אביב / צילום: בר לביא
סניף קרפור סיטי ברחוב דיזנגוף בתל אביב / צילום: בר לביא

השקת מותג הסופרמרקטים קרפור בישראל עולה ביוקר - כך עולה מדוחות חברת אלקטרה מוצרי צריכה , בעלת השליטה ברשת יינות ביתן המחזיקה במותג הצרפתי. אלקטרה צריכה רשמה ברבעון הראשון של 2023 הפסד של כ-11 מיליון שקל, לעומת  רווח נקי של 47 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, וזאת בשל הפסדי יינות ביתן כתוצאה ממהלכים שהקדימו את השקת המותג קרפור.

מנכ"ל קרפור העולמית בראיון בלעדי: "המחירים שלנו בארץ יהיו גבוהים עד 20% יותר מאירופה"
מהחלב ועד חוזה השכירות: רשימת ההתייקרויות המלאה
הסערה המושלמת שמחלישה את השקל ומקרבת העלאות ריבית נוספות | ניתוח

אלקטרה צריכה, בשליטת קבוצת אלקו של משפחת זלקינד, רכשה את השליטה ברשת הסופרמרקטים יינות ביתן (35%), עליה השתלטה לפני כשנתיים. בשנה האחרונה עסקה יינות ביתן בהליך הסבה ארוך ויקר של סניפי הרשת למותג קרפור, שכלל סגירה ושיפוץ של חלק מסניפים הרשת, כאשר בתחילת החודש הנוכחי הושקו בו-זמנית 50 סניפי קרפור (שליש מסניפי יינות ביתן).

בדוחות אלקטרה צריכה, פעילותה של יינות ביתן-קרפור נכללת במגזר המזון, שכולל גם פעילות זניחה של רשת חנויות הנוחות סבן אילבן. תוצאות המגזר, המשקפות בעיקר את יינות ביתן, מלמדות על ירידה של 6.3% בהכנסות הרבעון הראשון ל-644 מיליון שקל, שנבע בעיקר מסגירה וסגירה חלקית של סניפים לטובת שיפוץ והסבה למותג קרפור. 

 

הפסד של 10.6 מיליון שקל לאלקטרה צריכה

בשורה התחתונה רשם מגזר המזון (יינות ביתן) הפסד נקי רבעוני של 82 מיליון שקל, לעומת הפסד של 14.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד (חלקה של אלקטרה מוצרי צריכה בהפסד הרבעוני של עמד על 36.3 מיליון שקל). נזכיר כי בשנת 2022 כולה רשמה יינות ביתן הפסד ענק של 207 מיליון שקל, שרובו יוחס לתוכנית ההתייעלות שביצעה החברה, לצד הסבת סניפים למותג קרפור, וזאת לעומת הפסד של 73 מיליון שקל שנה קודם לכן.

באלקטרה צריכה פירטו כי הקיטון בהכנסות יינות ביתן ברבעון הראשון בסך של כ-77 מיליון שקל, קוזז בחלקו מצמיחה בפעילות פלטפורמת המשלוחים קוויק טכנולוגיות, שתרמה הכנסות ל של כ-25 מיליון שקל. מגזר המזון הציג הפסד תפעולי רבעוני של 49 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 2.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת כתוצאה מסגירת סניפים לטובת שיפוץ והסבה למותג קרפור, גידול בהוצאות הפחת כחלק מתוכנית הרה-ארגון והאצת השקת קרפור, גידול בעלויות שכר המטה כתוצאה מגידול מצבת כוח-האדם לטובת הקמת אגף שרשרת אספקה לתמיכה בהשקת המותג ואיחוד תוצאות קוויק שתרמה הפסד של 8.5 מיליון שקל.

אלקטרה מוצרי צריכה היא ענקית קמעונאות הפועלת לצד קמעונאות המזון גם בתחומים של יבוא ושיווק  מוצרי צריכה חשמליים, הפעלת רשתות שיווק קמעונאיות למכירת מוצרי צריכה חשמליים, טלפונים ואביזרים סלולריים ("מחסני חשמל", "שקם אלקטריק" ו"שקם דיוטי") וכן הפעלת רשתות של יבוא ושיווק ציוד ומוצרי הלבשה והנעלה למטיילים. 

החברה, על כלל מגזרי הפעילות שלה, סיכמה את הרבעון הראשון עם עלייה של כ-4% בהכנסות לכ-1.5 מיליארד שקל. העלייה בהכנסות נבעה בעיקר מגידול במכירות במגזר מוצרי הצריכה החשמליים וכן במגזר קמעונאות החשמל. 

המעבר למותג קרפור כבר נושא פרי 

בחברה הציגו למשקיעים נתונים שנועדו להראות שהמעבר של יינות ביתן למותג קרפור כבר נושא פרי. שיעור העלייה במחזור המכירות ב-50 הסניפים שהוסבו לרשת הצרפתית מיום ההשקה ב-9 במאי ועד 27 במאי עמד, לטענת החברה, על 84% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברשת כבר מוצעים 1,000 מוצרי המותג הפרטי של קרפור, כאשר 200 נוספים יושקו ברבעון הנוכחי (הרבעון השני). הללו מהווים כ-14% מסל הקניות הממוצע ברשת - נתון שעדיין נמוך ביחס לשופרסל, שם הוא עומד על 28%. 

בהתאם לתוכניות העבודה, עד הרבעון השני של 2024 יוסבו כל שאר חנויות יינות ביתן לחנויות קרפור, כאשר ההסבות שהבאות יתבצעו ללא צורך משמעותי של סגירת הסניפים.

השקת רשת קרפור הבינלאומית בתחילת החודש הביאה את בכירי אלקטרה צריכה להצהיר כי אינם שוללים "ספין-אוף" של פעילות זו בשוק ההון בעתיד. "הנפקת קרפור לפי שווי של כ-800 מיליון שקל או יותר עומדת על הפרק", אמר צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, בשיחת משקיעים, "ואין ספק שהעבודה שעשינו עם קרפור וההשקה והתוצאות מאפשרות לנו להסתכל גם על הנפקה", ובנוסף הזכיר אפשרויות נוספות למימוש לגבי ההחזקה. 

מניית אלקטרה צריכה  נסחרה במגמה חיובית בעקבות פרסום הדוחות, למחיר המגלם לה שווי של 2 מיליארד שקל. בשנה החולפת נפלה מניית החברה ב-35%, אך בסיכום בשלוש השנים האחרונות נהנו המשקיעים מתשואה של 45%.