המנכ"ל הוותיק פורש: "אחפש הזדמנויות עסקיות לאחר שכל חיי הייתי שכיר"

יואב ויינברג, מנכ"ל חברת אמת מחשוב זה כ־20 שנה, הודיע לאחרונה על כוונתו לפרוש מהתפקיד • בראיון לגלובס הוא מספר על האופי שקיבלה החברה תחת שליטתה של קרן פימי, ומה הוא צופה לתעשיית ההייטק המקומית ברקע ההאטה העולמית וקידום הרפורמה המשפטית

יואב ויינברג, מנכ''ל אמת מחשוב הפורש / צילום: ניב קנטור
יואב ויינברג, מנכ''ל אמת מחשוב הפורש / צילום: ניב קנטור

שני עשורים זו תקופה מלאת תהפוכות בכל הקשור לעולמות המחשוב: אם היום מדברים על בינה מלאכותית יוצרת, ומחשוב ענן הוא דבר מובן מאליו, רק לפני 20 שנה היה מדובר כמעט במדע בדיוני. את השינויים הגדולים של העשורים האחרונים בעולם המחשוב חווה יואב ויינברג כמנכ"ל חברת שירותי ה־IT אמת מחשוב, ולאחרונה הוא הודיע על כוונתו לפרוש מתפקיד זה (אך להישאר יו"ר חברת הייפר גלובל, שפוצלה ממנה). בראיון לגלובס מספר ויינברג על השינויים בתחום ועל הקונסולידציה המוגברת שעברה התעשייה בישראל בשנים קודמות, וגם על התוכניות שלו לעתיד. 

קופות הגמל והפנסיה במאי: המסלול שצפוי להפתיע ולהניב יותר מהשקעה במניות 
● הפער בין בורסת תל אביב לוול סטריט הולך וגדל. האם המגמה תימשך?

אמת מחשוב שנוסדה ב־1984 מספקת פתרונות מחשוב (תוכנה וחומרה) הכוללים פתרונות בתחומי הענן, הסייבר ועוד. ויינברג מונה לתפקיד המנכ"ל ב־2004, וברוב שנות כהונתו ניהל את החברה שהייתה בשליטת ארבעה שותפים. לפני קצת יותר משנתיים, קרן פימי בראשותו של ישי דוידי רכשה את השליטה מידי בעלי השליטה הוותיקים, ו־ויינברג הצטרף לעסקה ומכר לפימי מניות בכ־30 מיליון שקל.

יואב ויינברג (62)

אישי: נשוי ואב ל-3 , גר ברעננה
מקצועי: מנכ"ל אמת מחשוב, יו"ר הייפר גלובל
השכלה: תואר ראשון בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה בהצטיינות מאוניברסיטת ת"א.
תואר שני במנהל עסקים - מסלול פיננסי, מאונ' בר אילן
עוד משהו: חובב אימוני קרוספיט, שחמט, טיולים, אוכל ויין

עם זאת הוא מחזיק כיום במניות השותפות של פימי, שמחזיקה באמת מחשוב (ועשוי ליהנות מאפסייד עתידי), והמשיך לנהל את החברה מאז, כאשר גילון בק מקרן פימי מכהן כיו"ר. ויינברג הודיע על פרישתו מתפקיד המנכ"ל, אך טרם נקבע מועד לסיום הכהונה. "אני בעל אינטרס שהחברה תמשיך להצליח", הוא אומר. "בשלב הראשון נתרכז בבחירת מועמד נכון לתפקיד, ואחר כך בהעברת השרביט בצורה חלקה. אני לא פורש מעשייה - אני רוצה לעסוק בעשייה אחרת, אחרי 20 שנה בתפקיד וכשעדיין יש לי כוח. אני רוצה להתמקד בתפקידי יו"ר, ולחפש הזדמנויות עסקיות לאחר שכל חיי הייתי שכיר".

באילו תחומים?
"פונים אליי הרבה, אבל הפוקוס שלי כרגע הוא למצוא מחליף ולעשות חפיפה נאותה, ורק אחר כך אתפנה. אני לא דואג".

בניסיון לסכם קרוב ל־20 שנות ניהול, ויינברג אומר כי "היו שנים מאוד סוערות בעולם המחשוב, ואחד הדברים הכי משמעותיים היה הצורך לבחור את הדרך הנכונה לחברה. במהלך השנים, הרבה מאוד חברות בתעשייה לא צלחו את הצמתים האלה ונבלעו או פשטו רגל". ויינברג מספר שכשהגיע לאמת מחשוב, היא התבססה בעיקר על מכירת מוצרים מבית סאן מיקרוסיסטמס, "שהייתה באותה תקופה בערך כמו אמזון של היום". סאן ייצרה תחנות עבודה, אך כבר אז הטכנולוגיה שלה החלה להתיישן, ומתחרים נגסו בה.

"השמש כבר התחילה לשקוע", צוחק ויינברג. "תוך 6 שנים, חברה שהייתה פסגת הטכנולוגיה נעלמה מהשוק, ומה שנשאר ממנה נרכש ב־2010 על־ידי אורקל. כשנכנסתי לתפקיד הבנתי שאנחנו צריכים למצוא מנועי צמיחה חדשים, והתחלנו להכניס לחברה את תחום אבטחת המידע, מה שהיום נקרא סייבר. נכנסנו לתחומים משיקים בעולם התשתיות, פתרונות של IBM, HP, דל ואחרים".

פיצול הפעילות - "ממש ניסור החברה לחצאים"

עוד צומת קבלת החלטות הגיע לפני כעשור, כשאמת חיפשה מנוע צמיחה חדש והתלבטה בין עולמות התוכנה והדיגיטל ל־OEM (ייצור יחידת מחשוב עבור הלקוח, שמשלב זאת במוצר הסופי שהוא מוכר). "באותה תקופה, לחשוב שבישראל ניתן לפתח תחום של תכנון וייצור מערכות ממוחשבות היה דבר ייחודי. בעלי החברה האמינו בזה ונתנו לנו לפתח", הוא מספר. התחום צמח, ובשנה שעברה הפך לחברה עצמאית - הייפר גלובל שנסחרת בשווי 720 מיליון שקל.

כאמור בתחילת 2021 קרן פימי רכשה את השליטה באמת מחשוב ב־443 מיליון שקל, לפי שווי של 720 מיליון שקל לאמת מחשוב. נכון להיום נסחרת החברה בשווי 439 מיליון שקל, אחרי עלייה של 23% במניה מתחילת השנה. "תוך כדי תהליך הצמיחה, המייסדים הגיעו למסקנה שהם מעוניינים למכור. היו מספר גופים שרצו לקנות, והתחברנו מאוד לגילון בק ולקרן פימי", מספר ויינברג. "בשווי חברה של מעל 700 מיליון שקל, לא היו הרבה גופים בארץ שיכלו לרכוש. ארבעה התעניינו, אבל התרשמנו מההצלחה ומהאינטגריטי של פימי".

כבר בזמן המגעים למכירה עלה נושא פיצול פעילות ה־OEM לחברה נפרדת. "הצגתי לפימי את הנושא, וברור שזה נפל על אוזניים קשובות, כי היה להם ניסיון בפיצול כזה (פיצול יוטרון מיוניטרוניקס ב־2019, ש' ח' ו'). פה זה לא היה סתם ספין־אוף קטן, זה היה ממש ניסור של החברה חצי־חצי. זה היה המהלך הנכון כדי להשיג פוקוס ניהולי במנועי הצמיחה", הוא מציין. לאחר הפיצול, נכנסה אמת מחשוב לתחום התוכנה, ברכישת החברות יוניטסק ואידאו דיגיטל, המציעות פתרונות דיגיטל וענן.

"הקונסולידציה בענף תחזור בסוף השנה"

עד לפני כמה שנים היה טרנד של מיזוגים ורכישות בתעשיית ה־IT הישראלית. מה קורה עם זה?
"מה שעצר את זה לדעתי זו עליית הריבית. הסיבה לקונסולידציה מאוד ברורה: כדי לתת פתרונות ללקוח אתה צריך מגוון רחב של יכולות טכנולוגיות, וצריך להשקיע ביכולות בתחומים כל כך נרחבים, שאין כמעט אפשרות להקים גופים חדשים בתחום. כשאני מסתכל על החברות שנמכרו בסוף, אני רואה שאו שהן לא הגיעו למסה קריטית במגוון התחומים, או שהן טעו בצמתי קבלת החלטות לאורך הדרך, או שהיססו בהחלטות. חברה שלא תשקיע בעסק שלה שנתיים־שלוש, כבר יהיה לה קשה להשיג את השוק".

ויינברג מעריך שמגמת הקונסולידציה תחזור בסוף השנה או ב-2024: "הריבית גורמת לכך שמחיר הכסף יותר גבוה. החברות הקטנות והבינוניות לוקחות הלוואות שהן יקרות, וזה מעקר את הכדאיות להשקיע. מן הסתם, הדרך של הבעלים למצות את ההשקעה שביצע בחברה תהיה למכור לאחת החברות הגדולות ולגדול בתוכה, אבל הם יצטרכו להתאים את המחיר למחיר הכסף החדש, ואז נראה עוד רכישות. זה תהליך בריא".

איך עושים רכישה מוצלחת?
"המפתחות להצלחה הם שהרכישה טובה כלכלית והעסק המשיך לצמוח, ושהצוות הניהולי נשאר איתנו לאחר סיום ההתחייבות החוזית. בעיניי ההצלחה נובעת מהכרת הטכנולוגיה שרוכשים, והבנה של הצרכים האישיים. מיזוגים ורכישות קמים ונופלים על אגו, אם יודעים לנהל את האגו גם של הקונה וגם של המוכר, אז 90% מצליחים".

היה קשה לגייס עובדים בשנים קודמות. איך זה היום?
"אנחנו כל הזמן גדלים. מי שהכניס את השוק לסחרור בנושא שכר היו מספר מצומצם של גופים בינלאומיים. הם הכניסו ביקוש מאוד גדול לעובדים בתחומים המתקדמים, ומשכורות לא פרופורציונליות לענף. אבל כפי שקלטו את העובדים במהירות הם גם פלטו אותם במהירות. כל הזמן יש פיטורים שקטים, ברמה של עשרות מפוטרים כל שבוע, וזה מחזיר את השוק לממדים ולהתנהגות הטבעיים. אנחנו קיבלנו החלטה שלא נכנסים לסחרור, ושמראש אנחנו לא יכולים להתחרות במספרים האלה, אבל מציעים בסיס תעסוקתי איתן, הכשרות, חדשנות ויצירתיות. היו שנתיים יותר קשות בגיוס עובדים, אבל ההחלטה הייתה נכונה, ולראיה כל המשרות שהצענו תפוסות".

"העברת כסף מישראל? בינתיים רק הצהרות"

ההאטה בהייטק - בעולם בכלל, ובארץ בפרט על רקע החקיקה המשפטית - משפיעה עליכם?
"יש תחומים שכן, ויש תחומים שפחות. הלקוחות שלנו הם mid-range ומעלה, פחות סטארט־אפים, וחברות הייטק מבוססות ממשיכות לקנות מהעולמות שלנו. חברת הייטק שלא תשקיע במחשוב הרי גוזרת את דינה למוות, מבחינתה זה כמו חמצן. אנחנו גם מספקים שירותים מקצועיים בתחומים מאוד ייחודיים, ואני לא צופה שתהיה האטה. תהיה הססנות, אבל לא האטה. אני כן מוטרד מזה שאנשים יתחילו להעביר פעילות לחו"ל, אבל בינתיים חוץ מהצהרות על העברת כסף אני לא רואה את זה. אני מאמין שבסוף זה גל שיחלוף, בזכות חוזקת התעשייה בארץ".

מכל מקום, ויינברג מציין שהצרכן הגדול ביותר ל־IT בארץ הוא ממשלת ישראל, ומצפה שפרויקט נימבוס - מיזם רב־שנתי להעברת המחשוב הממשלתי לענן - יניע את התעשייה קדימה. "אנחנו זכינו בפרויקט בכמה אשכולות", הוא אומר אך לא מפרט סכומים. "נדע לקחת בזה חלק ולהרוויח".