דוח ה-OECD על כלכלת ישראל: "מאטה אך נשארת איתנה. המחלוקת הפוליטית עלולה להגדיל את הסיכון"

דוח התחזית הכלכלית של ארגון ה-OECD מתפרסם פעמיים בשנה ומציג את המצב הכלכלי העולמי ובהקשר מדינתי • עפ"י ההערכה, בסוף השנה הצמיחה בישראל תעמוד על 2.9%, ובשנת 2024 תגיע ל 3.3% • הארגון התייחס גם לתקציב המדינה שאושר לפני כשבועיים

כלכלני ה-OECD מדגישים כי המדיניות המוניטרית של בנק ישראל צריכה להמשיך ולהיות מרסנת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
כלכלני ה-OECD מדגישים כי המדיניות המוניטרית של בנק ישראל צריכה להמשיך ולהיות מרסנת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בזמן ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' טס לפריז לכנס השרים של ארגון ה-OECD, מתפרסם היום (ד') דוח התחזית הכלכלית של הארגון. הדוח, המתפרסם פעמיים בשנה, מציג את המצב הכלכלי העולמי ובהקשר מדינתי.

הארגון מעריך שבסוף השנה הצמיחה בישראל תעמוד על 2.9%, ובשנת 2024 היא תהיה 3.3%. בתחזית הקודמת שפורסמה בנובמבר, בארגון העריכו כי הצמיחה תעמוד על 2.8% ב-2023 ו-3.4% ב-2024. בהשוואה, בנק ישראל צופה ששנת 2023 תסתיים בצמיחה של 2.5% ו-2024 עם צמיחה של 3.5%.

לגבי המחלוקת הפוליטית בישראל והרפורמה המשפטית, ציינו בדוח כי "המחלוקת סביב הרפורמה המשפטית עלולה להגדיל את הסיכון בישראל, מה שיוביל להידוק בתנאים הכלכליים וכתוצאה מכך להקשות על עסקים והשקעות".

הארגון התייחס גם לתקציב המדינה שאושר לפני כשבועיים, וציין כי הוא צפוי להגדיל את הוצאות. ה-OECD ממליץ לישראל לשמור על תקציב מרוסן.

"הפעילות הכלכלית בישראל האטה אך נשארת איתנה", מציינים בדוח. עם זאת, רמות ההשקעות בחברות טכנולוגיה במדינה ירדו משמעותית לעומת 2021 ו-2022. בנוסף, "השקל פחת בחוזקה במהלך חמשת החודשים האחרונים והבורסה ביצעה בחסר לעומת אינדיקטורים גלובליים".

כלכלני ה-OECD מעריכים שבעוד 12 חודשים האינפלציה בישראל תעמוד על 3%, אך מדגישים כי המדיניות המוניטרית של בנק ישראל צריכה להמשיך ולהיות מרסנת.

ההמלצה של הארגון לישראל היא להתייחס לאתגרים הדמוגרפים: "חלקן באוכלוסייה של קבוצות בעלות קשר חלש לשוק התעסוקה, טיפול באתגרים אלו הינו הכרחי לשמירה על המשך הצמיחה והיציבות במשק". הארגון ממליץ להשתמש בתמריצים, עזרה וסיוע להורים עובדים, ושיפור כישורי העבודה בכל האוכלוסיות.

שיפור קל בנתוני הצמיחה העולמיים

ברמה העולמית, הכלכלנית הראשית של הארגון, קלייר לומבארדלי מדגישה בהקדמתה לדוח שהכלכלה העולמית התייצבה וצפויה להצליח להשיג צמיחה חזקה השנה. ההתאוששות מהקשיים שעלו בעולם לאחר הקורונה צפויה להיות חלשה לעומת מצבים בעבר.

הכלכלה העולמית נפגעה ממשבר בשרשראות האספקה והמלחמה באוקראינה גרמה גם למשבר אנרגיה חמור באירופה. בארגון צופים שהצמיחה העולמית תגיע ל-2.7% השנה עם התחזקות קלה בשנה הבאה ל-2.9%. בנובמבר האחרון התחזיות היו פסימיות בהרבה, עם צמיחה נמוכה של 2.2% השנה ורק 2.7% צמיחה בשנה הבאה.