תל אביב | בלעדי

50 אלף תושבים ורחוב שיחבר את אבן גבירול להרצליה: שכונת הענק בצפון תל אביב יוצאת לדרך

הרובע החדש בצפון־מערב ת"א רחוק משלב העלייה לקרקע, אך עבודות תשתית כבר מתבצעות בשטח • על הפרק: ציר תנועה מאבן גבירול להרצליה, ניקוז חכם ואפילו מערכת אשפה ירוקה

עבודות התשתית ברובע צפון־מערב / צילום: באדיבות עיריית  תל אביב
עבודות התשתית ברובע צפון־מערב / צילום: באדיבות עיריית תל אביב

רובע צפון־מערב, תוכנית תא/3700 שבקצה הצפוני ביותר של תל אביב, מתוכננת להכיל כ־12 אלף יחידות דיור, ובפי גורמים שונים מוגדרת "עיר קטנה" - שכן היא צפויה לקלוט כ־50 אלף תושבים, בחישוב גס. השנים האחרונות התאפיינו בעיכובים רבים במימושה, וגם כעת היא עוד רחוקה משלב העלייה על הקרקע, אך בעירייה כבר מתחילים בביצוע התשתיות עבורה, בהיקפים של מאות מיליוני שקלים.

הירידה במחירי הדירות הגיעה לשוק היד השנייה 
צללנו לדוחות של ארבע חברות בנייה וגילינו ירידה במכירת הדירות החדשות. ומה קרה למחירים? 
דירות "מחיר למשתכן" בראשון לציון ב-50% הנחה: אלפים נרשמו, ומה סיכויי הזכייה? 

"ככל שנקדים, נקל על הקמת השכונה בהמשך"

עבודות התשתית יצאו לדרך ומבוצעות בימים אלו, ובחלק מהפרויקטים הן כבר הושלמו - כשלב ראשון ומכין בדרך להקמת השכונה בפועל בהמשך. המטרה: לאפשר ביצוע מהיר ככל האפשר ביום שבו התוכנית להקמת השכונה תצא לפועל באופן מעשי.

"אנחנו מבצעים את הקמת התשתיות לקראת קליטה של השכונה, מהלך שנקרא גם 'הקדמת ביצוע תשתיות'", מסביר גיא גודלניק, מנהל פרויקטים משולבים בעיריית תל אביב־יפו, "כי אנחנו יודעים שככל שנקדים תבצע את השלב הזה עכשיו, זה יקל על העבודות בהמשך. כך, המטרה היא להקים את כל התשתיות עוד לפני שהשכונה תתחיל להיבנות.

"ניקח לדוגמה את מערכת פינוי האשפה הפנאומטית - מערכת שפועלת כמו שואב אבק ענק ומושכת את הזבל מכל בניין מגורים, כך שמשאיות בכלל לא יצטרכו להיכנס לשכונה כדי לפנות את הזבל. התשתית למערכת כזו היא העמוקה ביותר, ולכן חשוב היה לנו להקים אותה כבר עכשיו, כדי שלא נצטרך לחפור לעומק כאשר ישנן במקום כבר תשתיות אחרות, כמו תשתית הקו הירוק של הרכבת הקלה שיעבור לאורך השכונה".

תקציב הפרויקט העירוני הוא כ־166 מיליון שקל, והתקציב הכולל (בתוספת תקציב יזמים) הוא 241 מיליון שקל. סכום זה מצטרף לסכום של 220 מיליון שקל שהוקצה עבור הקמת המערכת הפניאומטית ברובע שדה דב, הצמוד לרובע צפון־מערב מדרום.

מתי נראה את השכונה מוקמת בפועל?

 עד להקמת השכונה נראה שצפויים לעבור עוד הרבה מים בירקון.

רובע צפון־מערב מתוכנן להשתרע על פני כ־1,900 דונם וצפוי לכלול כ־12 אלף יחידות דיור, וכן 147 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה, 68 אלף מ"ר של שטחי מסחר ועוד 1,500 חדרי מלון.

במרץ האחרון, דיווחנו כאן על התקדמות מסוימת בהליכי התכנון של השכונה, עם אישור טבלאות האיזון והחלוקה המעודכנות (המחלקות את זכויות הבנייה העתידיות בין בעלי הקרקע הנוכחיים). אלא שכעת תעבור התוכנית שלב התנגדויות נוסף, ואולי אף עררים והליכים משפטיים.

כמו כן, נדרש הליך נוסף לתכנון מחודש של מתחם 1, המתחם הדרומי בשכונה, לאחר פינויו של שדה התעופה שדה דב, שהגביל את הבינוי בו. ההערכה העדכנית של עיריית תל אביב־יפו היא כי הדיון הנוסף בהתנגדויות יתקיים בסביבות סוף השנה הזו או תחילת השנה הבאה, קרי בעוד כחצי שנה. שלב זה גם הוא עשוי להיות ממושך, כך שעד לאישור סופי של תוכנית תא/3700 יעברו ככל הנראה עוד כמה שנים.

מערכת תעלות ניקוז ופארק על החוף

עוד אחד מהפרויקטים החשובים הנכללים בעבודות התשתית עבור תא/3700 הוא הפרויקט הסולל דרך חדשה מדרום לצפון, שלמעשה תאריך את רחוב אבן גבירול הקיים מנקודת הסיום שלו היום, בדרום רובע שדה דב, ועד להרצליה, תוך שהיא חוצה את רובע צפון־מערב. הפרויקט הזה מתבצע בעלות תקציבית של 550 מיליון שקל.

"מדובר בפתיחת ציר תנועה חדש לגמרי, מרחוב רוקח ועד להרצליה, כביש חדש באורך של כחמישה קילומטרים", מספר גודלניק. "הפרויקט הזה נמצא בביצוע. לאורך הדרך הזו יעבור גם הקו הירוק של הרכבת הקלה, ולכן אנחנו מתכננים להעביר רצועה באורך 13 מטר מהשטח לנת"ע, לטובת מסילות הרכבת, כבר במהלך 2024. כביש אורך הקיים בשטח כרגע, כביש 2040, יבוטל כאשר תאושר תוכנית תא/3700 באופן רשמי".

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף
 רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף

שני מהלכים תשתיתיים נוספים הנוגעים לשכונה הם הבסיס להקמת הפארק החופי, שישתרע על שטח של 400 דונם, וחפירת מערכת תעלות, "מובל לניקוז מים" אשר יאפשר פינוי מהיר של מי הגשמים משטח השכונה ישירות אל הים.

"היום כל האזור של תא/3700 הוא חולות, והקרקע מנקזת את מי הגשמים באופן טבעי", מסביר גודלניק. "כשייבנו מבנים ובתים, יהיו בשטח הזה פחות שטחי חלחול ואיגום, ולכן בנינו מובל חדש לים, תעלה בקוטר פנימי של 3.2 מטרים ולאורך 480 מטרים, שתספק למעשה מוצא חדש לים להתמודדות עם הנגר בעתיד - ודאי על רקע שינויי האקלים ושינוי משטר הגשמים באזורנו". בפרויקט התיעול בשכונה הושקעו 50 מיליון שקל, והם מצטרפים לפרויקטי תיעול אחרים שמתבצעים בימים אלו בעיר, בהשקעה כוללת של כ־150 מיליון שקל.

במקביל נעשות עבודות במסגרת השלב הראשון להקמת הפארק החופי של השכונה, שיקשר בפועל בין חוף תל ברוך לחוף הצוק. את העבודות מבצעת חברת אתרים, התאגיד העירוני האחראי על פיתוח וניהול רצועת החוף של תל אביב־יפו, והן כוללות טיילת להולכי רגל, שביל אופניים, שיקום נופי, תאורה ושילוט, בהשקעה של כ־75 מיליון שקל.