דיווח: עסקת הענק למכירת ה״חץ״ לגרמניה עולה שלב. זה הסכום שתשלם

גרמניה ממשיכה בתכניתה לרכישת מערכת חץ 3 של ישראל המשמשת להגנה מפני טילים בליסטיים ומחירה התנפח ללמעלה ממיליארד אירו מהתכנון המקורי • על פי הדיווחים ברויטרס, הממשלה הגרמנית מתכננת לשחרר מקדמה של עד 560 מיליון אירו כבר במהלך השבוע הבא

מערכת ''חץ 3'' / צילום: משרד הביטחון
מערכת ''חץ 3'' / צילום: משרד הביטחון

עסקת החץ עולה שלב: על פי דיווח ברויטרס, המחיר הסופי יתנפח וכבר בשבוע הבא תבקש הממשלה הגרמנית את אישור הפרלמנט לתשלום מקדמה של מעל חצי מיליארד אירו.

המידע החדש מבוסס על תקציב הרכש, שהגיע לידי סוכנות הידיעות. לפי הדיווח, התקציב לרכש מערכת חץ 3, הכולל מיירטים, קרונות שליטה ופיקוד וכן את מכ״ם ״אורן ירוק״ המאתר שיגורי טילים בליסטיים, ״התנפח״ מ-3 מיליארד אירו ל-4 מיליארד אירו.

אחת העסקאות הביטחוניות הגדולות של ישראל: האם המכירה של חץ 3 לגרמניה בדרך לסגירה? 
מפת האינטרסים מאחורי עסקת היצוא הביטחוני הגדולה בהיסטוריה של ישראל 

לא ברור מה נוסף על העלות המקורית, אך יש לציין כי הרכש הגרמני חורג בהרבה מתחומי המדינה עצמה. התוכנית הגרמנית היא לספק מעין ״מטריית הגנה״ למדינות מרכז אירופה, סקנדינביה והמדינית הבלטיות, שיוכלו להישען על מערכות האיכון והאיתור של המערכת, ולרכוש מיירטים מישראל באופן עצמאי. ״זה יהיה רק בשלבים נוספים״, הבהיר בעבר גורם בכיר ישראלי, ״גרמניה תהיה הראשונה שתקבל את המערכת״.

בימים האחרונים דיווחו כלי התקשורת בגרמניה על התקדמות נוספת במגעי הרכש בין המדינות. ״כעת גם גרמניה תקבל את כיפת הברזל שלה״, דיווח המגזין פוקוס, כשהוא מתייחס לרכש מקיף של מערכות נגד רקטות (כיפת ברזל) וטילים בליסטיים (חץ-3).

הגרמנים קיבלו ״אור ירוק״ מארה״ב, שהיתה מעורבת במימון ובייצור חלקים ממערכת חץ 3. אישור סופי על ידי ועדה של הקונגרס האמריקאי הוא עדיין צעד נחוץ, אך שני הצדדים כבר מתקדמים בשיחות ביניהם על זמני אספקה: לפי הדיווחים המערכת תימסר חלקית כבר בשנת 2025.

קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר כי יש לפרוש את מערכת ההגנה ״במהירות״ ושיבח את היכולות הישראליות. הנושא עלה במהלך פגשיתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במרץ בברלין.

העסקה הנוכחית תהיה הגדולה ביותר בתולדות היצוא הביטחוני הישראלי. במידה והעסקה תכשל, גרמניה עשויה להפסיד חלק מהמקדמות שלה- במטרה לפצות את ישראל על עלויות שנגרמו עד לשלב זה.