בנק לאומי | פרשנות

100 שקל, בפריסה ל-12 חודשים: התמורה האמיתית למהלך פורץ הדרך של בנק לאומי

בנק לאומי הודיע הבוקר כי חלק מהלקוחות בעלי חשבונות עו"ש ייהנו מריבית שנתית בשיעור של 1%, אך בפועל מדובר ב-100 שקל בשנה לכל היותר • בהשוואה לכך, הריבית שדורש היום הבנק על הלוואות צרכניות עומדת על ממוצע של כ-10% • חבל שהסנונית הראשונה של בנק ישראלי שמציע ריבית על העו"ש מציבה רף כה נמוך

מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי
מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

בנק לאומי הכריז הבוקר על "מהלך צרכני ייחודי ופורץ דרך", אבל מוטב היה לקרוא לו "מבצע לעג לרש".

החל מחודש יולי, הודיע לאומי, לקוחות פרטיים בעלי חשבון עו"ש (עובר ושב) ייהנו מ"הטבה משמעותית" - ריבית שנתית בשיעור של 1% על יתרת הזכות בחשבון. כמה זה נמוך? לפי נתוני בנק ישראל, הריבית שדורש היום הבנק מישראלים שנוטלים ממנו הלוואה צרכנית עומד על ממוצע של מעט יותר מ-10%. זאת ועוד, הריבית שאתם יכולים לקבל כבר עתה באינספור מסלולים נזילים וכמעט חסרי סיכון (קרנות כספיות וכדומה) עומדת על כ-4% שנתי. ואגב, זה לא מכסה כמובן את ההתייקרות הריאלית במשק שמרגיש כל ישראלי, עם אינפלציה שנתית שעומדת על 5%.

לאומי מציע ריבית של 1% על העו"ש: מי זכאי להטבה
מהאינפלציה ועד הריבית: מה צפוי בשבוע הגורלי של השווקים
בעקבות ביטול המכירה לדלתא ישראל: האוויר יוצא ממניית גולף

אבל זו לא רק הריבית. בלאומי הסבירו שהריבית לא תשולם לכולם - אלא רק למעבירי משכורת עם משכנתא בלאומי, או ללקוחות מעבירי משכורת עם מחזור עסקאות חודשי של לפחות 3,000 שקל בכרטיס אשראי של לאומי, או ללקוחות מעבירי משכורת עם תיק ניירות ערך בלאומי. כלומר, רק לאלה שלאומי יודע להוציא מהם כסף מהכיסים האחרים.

אבל הכוכבית המקוממת מכולן היא תקרת התשלום - יתרה בעו"ש של עד 10,000 שקל. לפי נתוני בנק ישראל, נכון למרץ 2023 יתרת העו"ש של הישראלים עמדה על 428.6 מיליארד שקל. בממוצע, מדובר על כ-200 אלף שקל לכל משפחה. פי 20 מתקרת התשלום שמציב לאומי. סכום עתק, שמאפשר לבנקים "לשחק" בכסף שלנו, להלוות אותו הלאה וכיוצא בזה, ולהרוויח 15 מיליארד שקל רק ברבעון הראשון של 2023 (הרווח המצרפי של חמשת הבנקים הגדולים).

אבל היי, כעת הם יתנו לכם 100 שקל לכל היותר (1% מאותם 10,000 שקל) על היתרה ששוכבת אצלם בעו"ש. סכום נמוך יותר מהתוספת שאתם עומדים לשלם להם על המשכנתה החודשית, בעקבות הקפיצה הבאה שתהיה באינפלציה או בריבית. ואם תלוו מהם סכום דומה, תחזירו להם פי 10 בכל שנה. סתם כדי שלא נשכח מי פה הרש והחלש ומי העשיר והכוחני. מנכ"ל הבנק חנן פרידמן הכריז היום שמדובר באסטרטגיה, "להיות הבנק הכי נוח והכי משתלם", אבל זה נכון כנראה בעיקר למנכ"ל ולעובדי לאומי. אתם יכולים אגב להגיד לו את זה ישירות - 050-9999988 ("סיירת מנכ"ל").

וכמה חבל שזו הסנונית הראשונה של בנק ישראלי המתייחס לכספי הציבור האדירים היושבים בחשבונות העו"ש. מה שאומר שזהו הרף - הנמוך במיוחד - שהוגדר כעת גם למתחרים, שבוודאי ילכו בקרוב בעקבותיו.