התעשייה האווירית מודה: ההנפקה בבורסת ת"א לא תתבצע השנה

תהליך ההנפקה של התעשייה האווירית שהחל בנובמבר 2020 לא יושלם לפחות עד דצמבר • ברקע המהלך: שוק ההנפקות בתל אביב שהתייבש בשנה האחרונה ומכתב הממונה על השכר, בנוגע לשימוע בשל טענות לחריגות שכר לכאורה בחברה

יו''ר התעשייה האווירית, עמיר פרץ / צילום: תעשיה אוירית
יו''ר התעשייה האווירית, עמיר פרץ / צילום: תעשיה אוירית

התעשייה האווירית לא תסיים השנה את מהלך ההנפקה לציבור שהחל לפני כשנתיים וחצי, וכלל בחירת חתמים והערכות כי המדינה תמכור לציבור כרבע ממניות החברה תמורת כ-3 מיליארד שקל.

רמי לוי במגעים להבאת רשת שיווק בינלאומית חדשה לארץ
הפער הגדול בין ההבטחה למציאות: כמה באמת תקבלו מבנק לאומי על הריבית מהעו"ש

בהודעת החברה לבורסה הוסבר כי הנפקה לא תתבצע לפחות עד דצמבר, ולכן הם מעוניינים לדחות את פדיון האג"ח אל מועד מאוחר יותר. הסיבות לכך מגוונות, אך מעל כולן עומד ככל הנראה שוק ההנפקות בתל אביב אשר "התייבש" בשנה האחרונה כמעט לחלוטין. מעבר לכך, החברה ו-ועד העובדים מתקשים להגיע להסכם שכר, ומעל החברה עומדת "עננה" של כוונת הממונה על השכר לבצע לחברה שימוע ציבורי בשל חריגות שכר, לכאורה.

התהליך החל בנובמבר 2020, כאשר ועדת השרים לענייני הפרטה אישרה את מתווה הפרטת התעשייה האווירית, שלפיו תוכל המדינה למכור עד 49% ממניות התעשייה האווירית בדרך של הנפקה לציבור בבורסה. במסגרת המתווה, רשות החברות העריכו כי היקף באותה עת, סגן מנהל רשות החברות אורי שיינין העריך כי ההנפקה תוכל לצאת לדרך בתוך חצי שנה, בתנאי שיושג הסכם שכר חדש עם עובדי החברה שיסדיר את נושא חריגות השכר ויאפשר מתן תגמול בהתאם לביצועים. אלא שהסוגיה הזו מלווה את החברה גם כיום.

ברקע המהלך נמצא מכתב ששלח בשבוע שעבר הממונה על השכר באוצר, אפי מלכין,  לוועד העובדים ולהנהלת החברה, בו הכריז כי בכוונתו לקדם שימוע קיבוצי נגד עובדי החברה בשל טענות לחריגות שכר לכאורה של אלפי עובדים. באוצר באים בטענות, בין השאר, על קידום עובדים ממחלקות שונות ותפקידים שונים לדרגות 46-45, של סמנכ"לים ומנכ"לים.

ככלל, הפרשה החלה כבר ב-2019, עת הממונה על השכר מצא חריגות שכר לכאורה לאלפי עובדים. מאז ניתנו ארכות שנועדו לאפשר לתעשייה האווירית להגיע להסדר כולל עם העובדים, לטובת הגעה למודל שכר מודרני שמאפשר להתחרות מול שחקניות נוספות בשוק. לאחר שהנושא לא התקדם, החליט הממונה על השכר להוציא את המכתב, שנועד לאפשר לתעשייה האווירית להשמיע את דבריה לפני קבלת ההחלטה .

הימשכות הקשיים להגעה למודל שכר מודרני עם תוספות שנתיות דיפרנציאליות מול ועד העובדים בהובלת המזכיר יאיר כץ וסוגיית חריגות השכר, לכאורה, הובילו גם לכך שהתעשייה האווירית פספסה את ההזדמנות להנפקה בתקופה מצויינת שהייתה ב-2021, עת ההייטק היה חזק וחברת טכנולוגיה צבאית מצליחה כמו התעשייה האווירית הייתה עשויה להוות להיט. בפועל, קשיים אלו התווספו לסוגיות רגולטוריות, שהובילו לדחיית הנפקת כרבע ממניות החברה תמורת כ-3 מיליארד שקל ל-2022 - והנה כבר 2023 ומדברים על 2024.

לפני חודש: חלוקת מענקים לעובדים ודיבידנד למדינה

לפני כחודש, דירקטוריון התעשייה האווירית אישר את הצעת היו"ר עמיר פרץ, המנכ"ל בועז לוי ומזכיר ארגון העובדים יאיר כץ, לחלוקת מענקים בסך כ-61 מיליון שקל לעובדים, לצד דיבידנד על סך 379.6 מיליון שקל למדינה. החלטה זו התווספה לתשלום הדיבידנד שהוענק בשנה שעברה למדינה בסך 655 מיליון שקל, שהיה הגבוה ביותר בתולדות החברה והיווה שיא של חלוקת דיבידנד למדינה מחברה ממשלתית.

בשנת 2022, חל זינוק ברווח הנקי של 44% התעשייה האווירית לסך של כ-213 מיליון דולר. בד בבד, הייתה עלייה בצבר ההזמנות לכ-15.6 מיליארד דולר. הפעם הראשונה שבה התעשייה האווירית חילקה מענק לעובדים על בסיס תוצאות הייתה בדצמבר האחרון - אז 15 אלף העובדים נהנו ממענק בסך 90 מיליון שקל. סכום ששיקף 3.5% מהרווחים בשנים 2021-2020.

ברבעון הראשון של 2023, הרווח הנקי צמח בכ-17% ל-91 מיליון דולר (כ-7.1% מהמכירות) בהשוואה לרווח נקי של כ-78 מיליון דולר (כ-6.5% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד. בה בעת, נתח המכירות לייצוא עמד על 72% והסתכם בכ-927 מיליון דולר (כ-352 מיליון דולר המהווים 28% נמכרו בישראל), בהשוואה ל-70% ברבעון המקביל אשתקד - כ-836 מיליון דולר (כ-364 מיליון דולר המהווים 30% נמכרו בישראל).

ה-EBITDA ברבעון הראשון צמח בכ-14% לכ-183 מיליון דולר (כ-14.3% מהמכירות) בהשוואה לכ-161 מיליון דולר (כ-13.4% מהמכירות), ברבעון המקביל אשתקד. מעבר לכך, הרווח התפעולי עלה בכ-10% לסך של כ-117 מיליון דולר (כ-9.1% מהמכירות), בהשוואה לרווח תפעולי של כ-106 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (כ-8.8% מהמכירות).