המחלוקות הגדולות שצצות במקום העבודה וכל הדרכים ליישב אותן

קונפליקטים יוצרים סטרס שלילי במקום העבודה, ולכן הם דוחקים במנהלים להסדיר אותם בהקדם האפשרי • אלא שאם יש דבר גרוע יותר מקונפליקט לא מנוהל, זהו קונפליקט המנוהל באופן כושל • קשב, שותפות ונכונות הם העקרונות המנחים לניהול מחלוקות

עונשו של קֹרַח , פרט מהציור של סנדרו בוטיצ'לי, 1480-1482, הקפלה הסיסטינית / צילום: ויקיפדיה
עונשו של קֹרַח , פרט מהציור של סנדרו בוטיצ'לי, 1480-1482, הקפלה הסיסטינית / צילום: ויקיפדיה

תקציר הפרשה

בפרשת קֹרַח (ספר במדבר, פרקים ט"ז-י"ח) מסופר על מרד שהוביל קרח בן שבט לוי. המורדים ערערו על מנהיגותם של משה ואהרן: "מַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'" (פרק ט"ז, פסוק ג').

איך טופל המשבר? אלוהים התערב כדי להוכיח שמשה ואהרון נבחרו על ידו וכדי להעניש את מי שערער על כך.

"מבחן הקטורת" ו"פי האדמה"- הוכחה וענישה. 250 נכבדי העדה הטוענים כנגד משה ואהרון התבקשו להביא מחתה עם קטורת לאוהל מועד. אש יצאה מה' ופגעה בהם. במקביל, האדמה פצתה את פיה ובלעה את משפחת קֹרַח ורכושם.

תלונת העם. בני ישראל נענשו במגיפה וזו מלמדת כי תלונתם אינה ראויה בעיני ה'. עצירתה על ידי אהרן מוכיחה שהוא הנבחר ויש בידו כוח להגן על העם.

הוכחת הבחירה באהרון- מבחן המטה (פרק י"ז, פסוקים ט"ז-כ"ד). מטות 12 נשיאי השבטים הונחו על פי צו באוהל מועד. וזה מה שקרה: "וַיְהִי מִמָּחֳרָת ... וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן" (פרק י"ז, פסוק כ"ג). המסר ברור.

משבר קֹרַח ועדתו גרם לפחד גדול מהקרבה למקדש. בפרק י"ח מוסדר תפקיד הכוהנים: "וְזָר לֹא יִקְרַב" (פרק י"ח, פסוק ה'). בצד החובות והאחריות הכבדה, הכוהנים גם זוכים למתנות המפורטות בסוף הפרשה.

מתוך אתר "929 - תנ"ך ביחד: מיזם לקריאה ישראלית משותפת ורבת קולות בתנ"ך"
תקציר הפרשה

איתיאל גולדויכט, רב, מרצה ומייסד TLI Advance, תכנית ניהול להצלחה עם משמעות

אין מנהל שיכול להימלט מניהול קונפליקטים בעבודה. לפעמים יש חילוקי דעות בין צוותים שונים, ולפעמים מדובר בשני עובדים ספציפיים שהמתיחות ביניהם נותנת את אותותיה.

קונפליקטים יוצרים סטרס שלילי המשפיע על התפקוד של כולם, ולכן הם דוחקים במנהלים להסדיר אותם בהקדם האפשרי. אלא שאם יש דבר גרוע יותר מקונפליקט לא מנוהל, זהו קונפליקט המנוהל באופן כושל. במצב שכזה אנו עלולים למצוא את עצמנו במקום עם בעיה אחת עם מספר בעיות חדשות.

ניהול מחלוקות היא אמנות מורכבת ועדינה וחשוב שכל מנהל ילמד אותה.

קונפליקט במדבר ובארץ ישראל

בפרשה שנקראה השבוע, פרשת קֹרַח, מתואר סכסוך קשה וצורב שהתעורר בקרב בני ישראל במדבר. במחלוקת הגדולה שפורצת, מערערת קבוצה מתוך העם על מנהיגותו של משה והיא מבקשת להכתיר תחתיו את קֹרַח: "וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם, וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם: רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה', וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'?" (ספר במדבר, פרק ט"ז, פסוקים ב'-ג').

המשנה בפרקי אבות (ה, יז') מחלקת את סוגי המחלוקות לשניים: האחת היא "מחלוקת לשם שמיים", שהמניע מאחוריה הוא חתירה לאמת, כמו המחלוקת של הלל ושמאי, שני חכמים ותלמידיהם שחיו בישראל בתקופת בית שני. השנייה היא "מחלוקת שאינה לשם שמיים", המונעת מאינטרסים אישיים ורדיפת כבוד. דוגמה למחלוקת כזו היא מחלוקת קֹרַח ועדתו, שחלקו על מנהיגות משה במדבר.

שלושת העקרונות לניהול קונפליקטים

חכמת היהדות מלמדת אותנו את שלושת העקרונות לניהול קונפליקטים:

1. מגלים ענווה. גם אם אנחנו בטוחים לחלוטין בעמדתנו, עלינו לדעת שיש לנו מה ללמוד מהצד השני - גם אם אנחנו צודקים. גישה כזו אפיינה את משה, אשר קרא לדתן ואבירם לשוחח עמם על טענותיהם: "וַיִּשְׁלַח מֹשֶׁה לִקְרֹא לְדָתָן וְלַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב" (ספר במדבר, פרק ט"ז, פסוק י"ב). הם סרבו ואמרו שהם לא מעוניינים בשיח: "וַיֹּאמְרוּ לֹא נַעֲלֶה."

זו אגב הסיבה שבמשנה מכונה העימות "מחלוקת קֹרַח ועדתו" ולא "מחלוקת קֹרַח ומשה". הצד של קֹרַח לא ראה את הצד השני ולא היה מוכן להאזין לו.

2. מקשיבים. כשאנחנו מנסים ללבן עניינים עם הצד השני חשוב להקשיב. הכוונה היא לא להקשבה סבלנית, אלא להקשבה אקטיבית. בין הלל לשמאי, לרוב ההלכה נוטה לצד בית הלל. מדוע? מפני שהם היו "מקדימין דברי בית שמאי לדבריהן" (תלמוד בבלי, עירובין י"ג, ב').

כלומר, לפני שהם חלקו עליהם, הם קודם כל חזרו על דברי בית שמאי. הקשבה כזו משדרת: הנה אני מקשיב לדעה שלך ואף חוזר עליה, כי אני לוקח אותה ברצינות.

3. מוצאים את הפתרון ביחד. לא מכריעים וויכוח רק מכוח ההוכחות והראיות שהצדק איתנו. במחלוקת קֹרַח, משה נתן את הוכחה הכי ניצחת לצדקתו, האדמה פתחה את פיה ובלעה את קֹרַח וכל עדתו. אולם במקום שראייה זו תשקיט את הוויכוח, כבר למחרת עם ישראל מתלונן: "וַיִּלֹּנוּ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מִמָּחֳרָת, עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן לֵאמֹר אַתֶּם הֲמִתֶּם, אֶת-עַם ה'" (ספר במדבר, פרק י"ז, פסוק ו').

ה' מלמד את משה איך להגיע להחלטה משותפת עם הצד השני: כל שבט ימסור מטה ועליו שמו של נשיא השבט, כשעל מטה שבט לוי ייכתב שמו של אהרן. המטה שיפרח יעיד שבאדם הזה בחר ה': "וְקַח מֵאִתָּם מַטֶּה מַטֶּה לְבֵית אָב מֵאֵת כָּל נְשִׂיאֵהֶם לְבֵית אֲבֹתָם שְׁנֵים עָשָׂר מַטּוֹת... וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר אֶבְחַר בּוֹ מַטֵּהוּ יִפְרָח" (ספר במדבר, פרק י"ז, פסוקים י"ז-כ'). רק כשכולם חלק מהפתרון - אז הרוחות נרגעות.

העקרונות האלה תקפים לכל קונפליקט, בין אם זה בחיים המקצועיים או בין אם זה בחיים האישיים. תפקידנו לוודא שעקרונות אלה הופכים לחלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית: נכונות, הקשבה ומציאת פתרון ביחד.