מבנייני רכבת לגורדי שחקים: התוכנית החדשה של חולון

התוכנית, שהופקדה בתנאים, מיועדת להצמיח את העיר, גם בשכונות הוותיקות • יוקמו מוקדים עירוניים לבנייה אינטנסיבית, בחלקן תתאפשר בנייה עד ל־65 קומות

שלט הכניסה לעיר חולון. התכנית מייצרת את הוודאות התכנונית והקניינית שכה נדרשת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
שלט הכניסה לעיר חולון. התכנית מייצרת את הוודאות התכנונית והקניינית שכה נדרשת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

תוכנית ח/2040, היא התוכנית הכוללנית לעיר חולון, מתחילה לקרום עור וגידים עם אישורה להפקדה. מטרתה, אם לשפוט לפי הוראותיה בשלב זה, היא לחולל שינוי אדיר בעיר: גורדי שחקים, שינוי אופיין של השכונות הוותיקות ותוספת של עשרות אלפי דירות.

1,400 מ"ר בקומה 34: לינקדאין מגיעה למגדלי אלון בתל אביב | בלעדי
"קפיצה של 50% בשנתיים": מה קרה למחירי הנחלות בישראל? 

התוכנית, שהופקדה בתנאים בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ת"א־יפו, חולשת על שטח של כ־19 אלף דונם, ומחלקת את העיר לשלוש "שכבות": מרחבים עירוניים - המשמשים כבסיס התוכנית על סמך מפת העיר, הרשת - הרחובות וצירי התנועה השונים והמוקדים העירוניים - 33 מניינם, המיועדים לבנייה אינטנסיבית.

על פי התכנית, תצמח חולון, שכיום חיים בה כ־198 אלף תושבים, לכ־270 אלף איש עד ל־2040. התוכנית אף מייצרת קיבולת גבוהה, עד 400 אלף איש בראייה עתידית, בין היתר באמצעות הגעה למקסימום של כ־129 אלף יחידות דיור. בנוסף, התוכנית מאפשרת תוספת של עד 5.5 מיליון מ"ר שטחי בנייה, עד 4.01 מיליון מ"ר שטחי מסחר,והוקצו מאות אלפי מ"ר לטובת מבני ציבור ושטחי בנייה למלונאות.

מגדלים בני 65 קומות

מדובר בתוכנית שנייה שמגבשת עיריית חולון: ב־2017 אושרה להפקדה תוכנית ח/2030, שנועדה להתוות את תהליכי ההתפתחות של העיר עד ל־2030. התוכנית נגנזה, גם בשל התנגדויות רבות וגם בשל חוסר התאמתה, כנראה, לתחזיות העתידיות בנוגע להתפתחות העיר. כך למשל קבעה התוכנית בינוי עד 25 קומות לכל היותר, וקיבולת יח"ד שתספיק לכ־260 אלף איש בלבד.

ח/2040 מגדירה את היקפי הבינוי שיותרו ברחבי העיר, על סמך אותם מרחבים עירוניים ומוקדים ספציפיים. ככלל, הבינוי בעיר יהיה עד 40 קומות - כולל באזורים הישנים והמוזנחים יותר של העיר, כדוגמת שכונת ג'סי כהן, תל גיבורים ועוד. במוקדים ספציפיים, הבינוי יוכל להיות משמעותי יותר: בארבעה מוקדים עירוניים, כך על פי התוכנית, ניתן יהיה להקים מגדלים שבהם עד 65 קומות - גבהים שלא נראו עד היום בחולון.

המוקדים הללו כוללים את מרכז עסקים בן צבי שבצפון העיר, את סביבת מחלף יוספטל, מתחם כיכר העיר ורחוב המלאכה.

התכנית אף קובעת כיצד ייראו הרחובות הראשיים בעיר, וכוללת בהגדרה זו את הצירים המרכזיים הידועים כיום, ואלו שבהם יעברו צירי הקו הירוק של הרכבת הקלה ושלושת קווי המטרו.